حکم دادستانی برای تعطیلی 108 دیگ «ایرالکو»

معاون دادستان شهر اراک گفت: ۱۸۳ دیگ کارخانه قدیم آلومینیوم سازی ایران (ایرالکو) به منظور حفظ حقوق عمومی‌و جلوگیری از تخریب محیط زیست شهر اراک از مدار تولید خارج شد. به گزارش مهر در اراک، محمدرضا رحمتی با اشاره به اینکه دادستانی حکم تعطیلی کارگاه‌های قدیم کارخانه آلومینیوم‌سازی را بر اساس گزارشات و نظرات کارشناسی محیط زیست و اصل ۵۰ قانون اساسی صادر کرده است، افزود: بر اساس حکم مورخ ۶/۵/۸۸ خط دو تولید تا ۲۷ مردادماه به طور کامل باید جمع شود که با تعطیلی خط دو مجموعا ۲۸۰ دیگ تعطیل می‌شود. وی با اشاره به اینکه این کارخانه دارای پنج خط تولید که هر خط ۱۴۰ دیگ دارد و مجموعا به ۷۰۰ دیگ می‌رسد تصریح کرد: بر اساس حکم اخیر دادستانی از ۵ مردادماه به نحو مستمر و هر روز باید پنج دیگ از خطوط قدیمی‌تولید از مدار خارج و جمع شود که بر این اساس تا پایان آبان ماه امسال کلیه خطوط قدیمی‌تولید یعنی چهار خط از مدار خارج خواهد شد.

وی گفت: در پایان هر روز کارشناسان محیط زیست مکلف هستند ضمن بازدید از کارخانه آلومینیوم‌سازی تعطیلی پنج دیگ را روزانه گزارش و تایید نمایند. رحمتی با بیان اینکه پروژه تعطیلی کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک سابقه ۱۷‌ساله دارد؛ افزود: دادستان عمومی‌و انقلاب اراک متعاقب گزارشات محیط زیست از سال‌های گذشته این موضوع را مورد رسیدگی قرار داده است و به جهت رعایت مصالح صنایع و کارگران مهلت‌های متعددی جهت نصب فیلتر و رفع آلودگی کارخانه آلومینیوم‌سازی داده شده است. وی با تاکید بر اینکه مهلت‌های قانونی این کارخانه تمام شده است، تصریح کرد: در این راستا این کارخانه در مهلت‌های داده شده هیچ اقدامی‌برای ایجاد فیلتر انجام نداده، بلکه فعالیت‌های خود را گسترش داده است. وی اظهار کرد: به‌رغم راه‌اندازی کارگاه جدید در کنار کارخانه قدیم، باز هم کارگاه قدیم به فعالیت خود ادامه داده و عملا با گسترش این کارخانه به دو قسمت قدیم و جدید، فعالیت ایرالکو دو چندان شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر، کارگاه جدید با فناوری نوین، اتوماسیون، سیستم کنترل آلودگی و فیلتراسیون فعالیت می‌کند، اما کارگاه قدیم بدون درپوش، فیلتر و سیستم کنترل آلودگی فعال است. وی با بیان اینکه در هر ساعت ۲.۵میلیون متر مکعب انواع گازها و ذرات آلاینده مانند منواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، آلومینا و بخارات قیر در هوای شهر اراک منتشر می‌شود خاطر نشان کرد: برخی آلاینده‌ها بر اساس نظریه کارشناسان محیط زیست بیش از دو برابر استانداردهای زیست محیطی است و عوارض شدیدی در آب، خاک و هوا، پوشش گیاهی، انسان و احشام دارد.

معاون دادستان شهر اراک با اشاره به اینکه مقوله اشتغال نباید به یک ابزار جهت عدم مقابله با آلودگی زیست محیطی تبدیل شود گفت: بر اساس شکایات مطروحه علیه این کارخانه طی ۱۷ سال، با توجه به اینکه این کارخانه نسبت به موضوع شکایت اشراف داشته باید با توجه مهلت‌های داده شده برای جابه‌جایی کارگران خود اقدام و برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌داد.

وی افزود: بنابراین مسوولان ایرالکو و صنایع به هیچ وجه حق بیکار کردن کارگران و تضییع حقوق آنان را ندارند و اگر برنامه‌ای برای جابه‌جایی کارگران اتخاذ نکرده باشند مسوول کوتاهی خود هستند و در صورت بیکاری یک کارگر در مقابل دادستانی، دادگستری و اداره کار باید پاسخگو باشند.