ایسنا- عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین در راستای افزایش درآمد دولت شاید به ظاهر خوب باشد، ولی عملا هزینه‌های داخلی دولت را افزایش می‌دهد. مرتضی بهروزی‌فر تاکید کرد: دولت بیشترین حجم خرید داخلی را دارد، بنابراین عملا هزینه‌های دولت بیشتر از درآمدهایش افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش قیمت بنزین تا ۲۵۰‌تومان در راستای کاهش مصرف سوخت بوده، باید دانست که با افزایش قیمت بنزین مصرف در کوتاه مدت تغییری نخواهد کرد؛ البته یکی از دلایل افزایش می‌تواند کاهش درآمدهای دولت باشد.

او خاطرنشان کرد: البته در کنار افزایش قیمت بنزین شاهد یک تورم نیز خواهیم بود و دولت در کنار آن باید دستمزد کارمندان را افزایش دهد؛ ضمن اینکه قیمت سایر مواد سیمان و آهن در کنار رشد تورم افزایش یافته و هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه دولت باید با برنامه‌ریزی هرچه بیشتر روی صنایع خودروسازی فشار بیشتری بیاورد، گفت: در حال حاضر مصرف خودروهای سواری بسیار بالاست و خودروسازان باید ملزم به ساخت خودروهای کم مصرف شوند. بنابراین در کنار آزادسازی قیمت بنزین باید یک مجموعه را در کنار هم دید که اعم از افزایش ناوگان حمل‌ونقل برون شهری و درون‌شهری، مترو، ضوابط محکم محدوده طرح ترافیک، افزایش کیفیت بنزین داخلی و تولید خودروهای کم مصرف باید در کنار هم توسعه یابند.

بهروزی‌فر در ادامه، سهمیه‌های مورد نیاز در شش ماهه دوم امسال را مورد توجه قرار داد و یادآورشد: معتقدم اگر در شرایط بحرانی قرار نگیریم، بعید است مجلس بتواند جلوی واردات بنزین را بگیرد. نمی‌توان سهمیه‌های فعلی را نیز کاهش داد، چراکه این کار تبعاتی به همراه دارد.

به گفته وی، در حال حاضر مردم اروپا و آمریکا سطح درآمدی بالایی دارند و با توجه به امکانات حمل‌ونقل عمومی از قیمت بالای بنزین نیز برخوردارند، بنابراین آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما نیز باید با کامل شدن تدریجی زیرساخت‌ها حاصل شود.

او در خصوص محدودیت واردات بنزین نیز توضیح داد: این ممکن نیست مگر اینکه مردم توجیه شوند که ما تحت‌تحریم هستیم و قانونی وضع شود که جلوی واردات را بگیرد. به گفته وی، تا زمانی که تحریمی در کار نباشد، بعید است جلوی واردات بنزین گرفته شود.