دنیای اقتصاد- به‌گفته مدیرعامل شرکت دخانیات، مجمع شرکت دخانیات در یک برنامه استراتژیک تصویب کرده که تا انتهای سال آتی باید ۷۵ درصد بازار داخلی را مدیریت کند؛ در این راستا هفته گذشته مذاکراتی با کمپانی GTI صورت گرفته تا بتوان تا پایان سال ۸۸ سیگار وینستون را در کشور تولید کرد. وی می‌گوید برآوردها حاکی از آن است که ایران دارای بازار مصرف ۶۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ سیگار در سال است که ۳۷ درصد نیاز با تولیدات داخلی پاسخ داده می‌شود. وی ارزش بازار دخانیات ایران را سه‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد. وینستون ایرانی به بازار می‌آید

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: صنعت دخانیات ۷۱ ساله در ایران امروز به مرحله‌ای رسیده که به‌رغم کاهش واردات در سال جاری، برنامه ریزی صادرات به ۶ کشور را در دستور کار قرار داده است.

بازار ۳هزار میلیارد تومانی سیگار

تا سال ۱۳۰۰ تولید این محصول در کارگاه‌های کوچک و به طور دستی انجام می‌گرفت، سپس در سال ۱۳۱۷ اولین مجتمع صنعتی تولید سیگارت در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در خیابان قزوین تهران به بهره‌برداری رسید و روز گذشته محمود ابطحی، مدیرعامل این شرکت با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بازار ۳هزار میلیارد تومانی دخانیات در کشور جاذبه‌هایی را ایجاد کرده است. وی با اشاره به وجود ۱۲میلیون نفر سیگاری در کشور، سرانه آنها را روزانه ۵/۲ نخ ذکر و تصریح کرد: این سرانه در برخی کشورها به ۵/۷ تا ۸ نخ در روز نیز می‌رسد.به گفته ابطحی، سال گذشته تولید داخلی دخانیات ۳۷درصد رشد داشته است که این موضوع توانسته واردات کالاهای خارجی را ۴درصد کاهش دهد.

کاهش ۲۲درصدی قاچاق

وی افزود: بر همین اساس شرکت دخانیات با کاهش ۱۳درصدی تولیدات مشترک با سایر کشورها، ۳۷درصد به تولید خود اضافه کرده و قاچاق را به میزان ۲۲درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داده است. این به معنای آن است که میزان قاچاق کالا در سال ۸۷ از حجم کل مصرف سیگار کشور ۷/۶درصد بوده است که البته باید به میزان بیشتری کاهش یابد.

ابطحی خاطرنشان کرد: ۷ سال قبل ۴۵درصد از مصرف کل سیگار کشور از طریق قاچاق تامین می‌شد، اما امروز این رقم به ۷/۶درصد رسیده است که البته راضی کننده نیست و طبق برنامه مصوب باید این رقم به ۷/۳درصد می‌رسید.

۳ دلیل عدم کاهش قاچاق سیگار

وی ادامه داد: علت این امر موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که بین واردات کالای دخانی در کشور و قیمت کالاهای تقلبی خارج از مرزها هماهنگی ایجاد نشد. علت دیگر نصب تصاویر بهداشتی روی پاکت‌های سیگار بود که قاچاقچیان این امر را به مضر بودن محصولات ایرانی نسبت دادند و محصولات خود را به دلیل عدم چاپ چنین پیام‌هایی، استاندارد و بدون ضرر خواندند. ابطحی نوسان قیمت ارز را یکی دیگر از علل عدم کاهش قاچاق به میزان برنامه مصوب دانست و گفت: البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در سال گذشته همکاری خوبی برای مبارزه با قاچاق سیگار نداشت، ولی اخیرا مصوبه‌ای داشته که امیدواریم بتواند به کاهش قاچاق این محصول کمک کند.

تداوم مذاکرات با خارجی‌ها

یکی دیگر از مباحثی که ابطحی به آن اشاره کرد، موضوع مذاکره برای تولید سیگار با شرکای خارجی بود. وی در این رابطه توضیح داد: هدف ما این است که تا انتهای سال ۸۹ بتوانیم ۷۵درصد تولید را در داخل کشور صورت دهیم، لذا در این راستا چون اعتقاد داریم که یکسری از انواع سیگار که ذائقه ایجاد کرده‌اند اگر تامین نشود مساله قاچاق را دامن زده‌ایم.

وینستون داخلی پایان امسال می‌آید

مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: مجمع شرکت دخانیات در یک برنامه استراتژیک تصویب کرده که تا انتهای سال آتی باید ۷۵درصد بازار را مدیریت کند. در این راستا هفته گذشته مذاکراتی با کمپانی GTI صورت گرفته تا بتوان تا پایان سال ۸۸ سیگار وینستون را در کشور تولید کرد. برهمین اساس نیز تا پایان سال ۸۸ اجازه واردات این برند را نداده‌ایم و البته در مورد مونتانا و مگنا نیز این موضوع در حال پیگیری است.ابطحی گفت: قرارداد دیگری نیز با یک کمپانی چینی برای تولید سیگار بهمن کتابی در منطقه آزاد انزلی منعقد شده که قرار بر این بود که بخش

عمده‌ای از سیگار تولیدی را از منطقه صادر و ۳۰درصد آنرا نیز وارد کشور کند. وی گفت: هم‌اکنون کشورهای فراوانی برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید سیگار با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که اجازه نخواهیم داد که سود زودگذر جایگزین منافع ملی شود، چراکه لطمات جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود. در این راستا اجازه ورود برندهای جدید را نیز به بازار داخلی نخواهیم داد. ابطحی از دیگر اهداف شرکت دخانیات را تامین سیگار مورد نیاز بازارهای منطقه عنوان و تصریح کرد: امروز مشتری فراوانی برای ورود سیگارهای ایرانی به کشورهای منطقه داریم که بر این اساس در حال تولید سیگاری خاص برای بازار کشورهای اسلامی هستیم.

بازار ۶۰میلیارد نخی سیگار

به گزارش دنیای‌اقتصاد، برآوردها حاکی از آن است که ایران دارای بازار مصرف ۶۰میلیارد و ۲۰۰میلیون نخ سیگار در سال است که ۳۷درصد نیاز با تولیدات داخلی پاسخ داده می‌شود.

ابطحی در این رابطه اظهار داشت: سال گذشته ۴/۲۲درصد نیاز داخلی از طریق واردات تامین شده است که معادل ۲۲میلیارد و ۴۰۰میلیون نخ سیگار بوده است و البته نسبت به سال ۸۶ حدود ۴درصد کاهش داشته است.

قاچاق ۵/۶ میلیارد نخی

وی قاچاق سیگار را در سال گذشته ۵/۶میلیارد نخ عنوان و تاکید کرد: این رقم نسبت به سال ۸۶ معادل ۲۲درصد کاهش داشته است.

ابطحی از رشد ۵۷درصدی فروش داخلی در سال گذشته خبر داد و گفت: در تولیدات مشترک نیز که ۱۰میلیارد و ۲۰۰میلیون نخ است، ۱۳درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته‌ایم.

وی گفت: فروش سال گذشته شرکت دخانیات ۲۷۰میلیارد تومان بوده که این رقم شامل فروش سیگار خارجی در داخل کشور که ۲هزار و ۹۸میلیارد ریال بوده نیز می‌شود.

مدیرعامل دخانیات سود خالص این شرکت را ۸۲میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: این سود ۱۶۴درصد رشد داشته است. این درحالی است که سرانه فروش شرکت بالغ بر ۴۰۸میلیارد ریال به ازای هر نفر است که موجب شده شرکت دخانیات یکی از بنگاه‌های برتر اقتصادی در کشور باشد که به‌رغم عدم سرمایه‌گذاری، بهره‌وری افزایش یافته است.

خصوصی‌سازی دخانیات

مدیرعامل شرکت دخانیات همچنین درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر خصوصی‌‌سازی این شرکت نیز اظهار داشت: هنوز در لیست خصوصی‌‌سازی قرار نگرفته‌ایم.

از سوی دیگر امسال باید ۴/۸درصد از تولید داخل به بخش خصوصی اختصاص یابد و به همین منظور مجوزهای لازم را به بخش خصوصی ارائه می‌‌دهیم، اما متاسفانه سیستم بانکی همکاری لازم را با بخش خصوصی ندارد. از سوی دیگر امسال واردات تنباکوی معسل را محدود کرده‌ایم تا بخش خصوصی در این زمینه تولید کند.

وی افزود: در هر صورت در زمینه خصوصی‌‌سازی شرکت تابع تصمیمات دولت هستیم و با خصوصی‌‌سازی نیز موافق هستیم، اما در این صنعت باید دقت زیادی در خصوصی‌‌سازی انجام شود تا به جامعه زیان نرسد. به گزارش خبرنگار ما، قرار است شرکت دخانیات ایران در سال جاری صادرات را آغاز کرده و به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و لبنان صادرات داشته باشد و از طریق لبنان نیز به اردن، مصر و سوریه سیگار صادر کند.