ایسنا- باوجود دعوت رسمی ریاست‌جمهوری و وزارت نفت از رسانه‌های جمعی برای حضور در مراسم افتتاح رسمی سکو حفاری نیمه‌شناور ایران ـ البرز در روز سه‌شنبه(۳۰ تیر ) ولی برای چندمین بار این برنامه لغو و به زمانی دیگر موکول شد. اگرچه برنامه‌ریزی برای افتتاح رسمی این سکو حفاری به سال ۱۳۸۶ و وعده شرکت صدرا برای تحویل کامل و راه‌اندازی سکو در ۳۱ تیر سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، ولی به‌دلایل مختلف فنی تکمیل سکو تا اواخر سال گذشته به تعویق افتاد. در این خصوص از اوایل امسال زمان‌های مختلفی برای افتتاح رسمی فعالیت این سکو اعلام شد که همگی در ساعات پایانی مانده به افتتاح لغو شده‌اند که ۲۵ اردیبهشت، ۲۰خرداد و سرانجام ۳۰ تیر از جمله این زمان‌ها بوده است. در این رابطه آخرین شنیده‌ها از برنامه افتتاح رسمی این سکو در روز پنج‌شنبه (یکم مرداد) حکایت می‌کند.

در این زمینه غلامحسین نوذری، وزیر نفت در اواسط اسفند سال گذشته درباره این سکو با اشاره به اینکه برای این کار حدود ۳۵۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، گفته بود که برای اکتشاف در آب‌های عمیق خزر، سکو از حوضچه‌ای که در حال ساخت بود، خارج شده و الان در فاصله ۱۵ کیلومتری از ساحل قرار گرفته است، او با بیان اینکه لازم بوده که یک سری تست‌ها و آزمایش‌ها در عمق ۳۰ تا ۳۳ متری آب انجام شود، ابراز امیدواری کرده بود که طی یک تا دو ماه آینده تست‌ها تکمیل و سکو به محل اصلی که حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ متر عمق دارد، منتقل شده و کار حفاری را آغاز کند.

وی با اشاره به وجود بلوک‌های مختلفی در دریای خزر و اعلام بلوک نهایی برای آغاز اولین حفاری چاه در آینده خاطرنشان کرده بود که حفاری توسط نیروهای ایرانی انجام می‌شود؛ اگرچه شرکت پتروبراس برزیل هنوز مشغول مذاکره است. ولی همان‌طور که گفته‌ایم در هیچ پروژه‌ای معطل دیگران نخواهیم ماند.

به گزارش ایسنا، براساس اظهارات منابع مطلع در وزارت نفت، یکی از اصلی‌ترین دلایل تاخیرهای اخیر در راه‌اندازی این سکو، وضعیت مذاکرات امور خارجه در خصوص رفع اختلافات در رژیم حقوقی دریای خزر ذکر شده که منجر به تردید و تعلل وزارت خارجه در آغاز حفاری ایران در خزر شده است.

پس از تاخیرهای مکرر و اضافه پرداخت‌ها سرانجام قرار شد که در ۳۱ تیر سال ۱۳۸۶ با تحویل یدک‌کش‌ها و سکو، عملیات حفاری آغاز شود. در آن زمان شرکت صدرا از آمادگی تحویل سکو و یک یدکش خبر داد و تاکید کرد: اگرچه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت به شورای عالی فنی کشور ارجاع داده شده بود که سکو در تاریخ ۳۱ تیر به بهره‌برداری برسد و مقرر شده همزمان با بهره‌برداری از سکو، شناورهای پشتیبانی حداکثر به یک ماه تاخیر تحویل داده شود، ولی به دلیل تغییراتی که شرکت بهره‌بردار (شرکت حفاری شمال) برای آغاز عملیات حفاری لازم دانسته بود، قرار شد که تغییرات تا پایان مهر ۱۳۸۶ تکمیل و سپس عملیات حفاری آغاز شود که بنا به دلایل مختلف بهره‌برداری از سکو تاکنون امکان‌پذیر نشده است.

ساخت سکوی حفاری نیمه شناور ایران ـ البرز در اوایل سال ۱۳۸۰ به کنسرسیومی از شرکت ایرانی صدرا با سهمی بیش از ۹۰‌درصد و شرکت سوئدی GVA با سهمی کمتر از ۱۰‌درصد واگذار شد. براساس تعهدات پیش‌بینی شده در قرارداد اولیه، کنسرسیوم باید در شهریور سال ۱۳۸۳ سکو را تحویل می‌داد.

این سکو می‌تواند عملیات حفاری را به صورت نیمه شناور تا عمق ۱۰۳۰ متر از سطح آب و تا شش هزار متری بستر دریا انجام دهد. این سکو حدود ۱۴ هزار تن وزن دارد که ۱۲۰ نفر روی آن فعالیت خواهند کرد.