برنامه «ایدرو» برای واگذاری‌های 88

گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: در حالی که تنها ۲۴۵ روز تا پایان سال ۸۸ باقی مانده است، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر از آمادگی این سازمان برای واگذاری ۱۰۰ شرکت تابعه می‌دهد. این بدان معنا است که از این پس به طور میانگین هر ۵۸ ساعت (تقریبا دو و نیم روز) یک بار، یکی از شرکت‌های تابعه ایدرو باید واگذار شود. «احمد قلعه‌بانی» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت ایدرو در سال ۸۸، آماده‌سازی شرکت‌های تابعه آن برای واگذاری در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی است، خاطر نشان می‌کند: در صورت تحقق این واگذاری‌ها در سال جاری، تنها ۳۰ یا ۴۰ شرکت از شرکت‌های تابعه ایدرو که مشمول واگذاری هستند باقی خواهد ماند که آنها نیز در سال ۸۹ به بخش خصوصی باید واگذار ‌شود.

۱۴۰‌میلیارد تومان مشارکت در سرمایه‌گذاری

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با برنامه‌های این سازمان برای حمایت از بخش خصوصی در سال جاری می‌گوید: ایدرو امسال برای مشارکت در طرح‌های جدید بیش از ۱۴۰‌میلیارد تومان با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک خواهد داشت. این سرمایه‌گذاری‌ها از یک سو در بخش صنایع پیشرفته (High-Tech) خواهد بود و از سوی دیگر صنایعی را که نیاز چندانی به تکنولوژی پیشرفته ندارند شامل خواهد شد؛ البته به طور قطع صنایع‌های-تک و پیشرفته در اولویت سرمایه‌گذاری خواهند بود.

۳۰میلیارد تومان برای دانش بنیانی‌ها

قلعه‌بانی در ادامه به صنایع دانش بنیان و برنامه‌های ایدرو برای حمایت از توسعه این قبیل صنایع اشاره می‌کند و می‌گوید: صنایع

دانش بنیان به طور عمومی به صنایعی اطلاق می‌شود که برای اولین بار از سوی یک بخش خصوصی، پژوهشکده یا یک مبتکر صنعتی وارد کشور ‌شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد این گونه صنایع که قرار است برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار بگیرند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع در سال جاری بیش از ۳۰‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

وی می‌افزاید: در این گونه موارد، ما در ابتدا طرحی که ارائه می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهیم و در صورتی که ازلحاظ علمی مورد تایید کارشناسان ما قرار گرفت و کار به تولید نیمه‌صنعتی نزدیک شد، این طرح ارزش گذاری خواهد شد. اختصاص اعتبار نیز در مرحله بعدی قرار خواهد داشت.

قلعه‌بانی با بیان اینکه سقف سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان از سوی سازمان گسترش ۴۹‌درصد خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: البته بخش خصوصی بسته به پتانسیل طرح و توانمندی‌های خود می‌تواند بخش دیگری از سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز طرح را از طریق اعتبارات بانکی تامین کند.

کمک می‌کنیم؛ اما برنامه‌ای نداریم

وی در ادامه تاکید می‌کند که این سازمان برای این صنایع کوچک و متوسط برنامه‌ای ندارد و طرح‌هایی که به این بخش‌ها مربوط می‌شوند، باید از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به دنبال مطالبات خود باشند؛ چراکه ایدرو توان پرداخت وام به این قبیل واحدها را نخواهد داشت. البته از طرف دیگر، سازمان گسترش این قابلیت را دارد که به برخی از این واحدها که تمایل به نوسازی و بازسازی سیستم‌های خود دارند، کمک کند.

سرمایه‌گذاران داخلی مقدم بر خارجی‌ها

احمد قلعه‌بانی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان گسترش و نوسازی برنامه‌ای نیز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد یا خیر می‌گوید: در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به حضور و مشارکت در طرح‌های ما را داشته باشند، ما از آنان استقبال می‌کنیم؛ اما به طور کلی اولویت ما برای تکمیل طرح‌های صنعتی مان بخش خصوصی داخلی است؛ چراکه ما تمایل نداریم فرصت اشتغال ما در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد، بلکه بیشتر ترجیح می‌دهیم با استفاده از نیروی داخلی اقدام به تولید و سپس صدور محصولاتمان کنیم. وی می‌افزاید: البته مواردی نیز هست که به دلیل وجود حاشیه سود مناسب برای طرف ایرانی، در حال مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی هستیم؛ به عنوان مثال هم اکنون چند تن از سرمایه‌گذاران کشور ترکیه در حال همکاری مشترک در زمینه تجهیزات نساجی هستند.

منظور اصلاح بود

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بخش پایانی سخنانش در رابطه با اظهارات اخیر خود خطاب به نمایندگان مجلس در مورد افزایش اختیارات ایدرو می‌گوید: منظور من از آن صحبت‌ها پیشنهاد اصلاح قوانین موجود بود. به اعتقاد من اگر اختیارات سازمان گسترش که در اساسنامه اولیه‌اش آمده است اصلاح شوند، دست سازمان گسترش و نوسازی برای توسعه و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بازتر خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما، قلعه‌بانی چندی پیش عنوان کرده بود که اختیارات سازمان در سرمایه‌گذاری بسیار محدود است و اگر این محدودیت‌ها با کمک مجلس برداشته شود، می‌توانیم گام‌های بیشتری در بحث سرمایه‌گذاری برداریم.