واردات ۵/۳‌میلیون تن شکر در دو سال گذشته که ۵‌برابر نیاز ایران‌ به واردات این محصول است، صنعت شکر را از تعادل خارج کرد. این اتفاق همچنین منجر به کاهش سطح زیر کشت چغندر‌ شده و پیش‌بینی می‌شود تولید چغندر در سال زراعی جاری دست‌کم ۵۰‌درصد کاهش را نسبت به سال زراعی ۸۵-۱۳۸۴‌کاهش دهد. در دو سال گذشته انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، نمایندگان مجلس قانونگذاری اول و کارشناسان نسبت به پیامدهای اقدام‌های دولت هشدار دادند. به نظر می‌رسد اکنون و در آغاز فعالیت‌های اقتصادی در سال جدید، دولت راه دیگری را می‌خواهد طی کند.

با دستور ‌رییس‌جمهوری، کارگروهی از وزرای مرتبط با صنعت قند و شکر تشکیل شده و معضلات صنعت قند به سرعت بررسی و

حل و فصل می‌شود. بهمن دانایی، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور با اعلام این مطلب گفت:‌ تولید چغندرقند که در سال ۸۵ با رکوردی بی‌سابقه به شش میلیون و ۶۰۰‌هزار تن رسیده بود در سال ۸۶ به چهار میلیون و ۳۰۰‌هزار تن کاهش یافت و براساس پیش‌بینی‌ها در بهره‌برداری سال ۸۷ این میزان به کمتر از دو میلیون تن کاهش خواهد داشت.وی یادآور شد: با توجه به قیمت سهام کارخانه‌های قند در بورس، از خردادماه ۸۵ که تعرفه‌ها صفر شد تاکنون قیمت سهام‌ها به شدت افت کرده و حتی چند شرکت قند به زیر قیمت نامی رسیده‌اند، یعنی سهام آنها کمتر از ۱۰۰ تومان معامله می‌شود.

دانایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰‌هزار تن قند و شکر کارخانه‌ها در انبارها راکد شده است، ادامه داد: کشاورزان به طور دائم برای تسویه حساب مراجعه می‌کنند که متاسفانه به دلیل فقدان نقدینگی امکان حل مشکل آنها هم وجود ندارد.

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر برای ملاقات با ‌رییس‌جمهوری، به منظور دستیابی به راه‌حلی برای حل معضلات این صنعت گفت: خوشبختانه در سفر استانی اخیر هیات دولت به مشهد و در ملاقات نمایندگان انجمن با ‌رییس‌جمهوری، توانستیم به نقطه نظرات مثبتی برای حل مشکلات موجود دست یابیم. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور گفت:‌ ما پیشنهاد کردیم که بخشی از قند و شکر موجود به سرعت توسط دولت خریداری و نقدینگی به کارخانجات تزریق شود تا کشاورزان از مشکل فعلی خارج شوند .