گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن، محمد مسعود سمیعی‌نژاد را به سمت رییس ستاد ویژه راه‌اندازی طرح و رفع موانع تولید فولاد منصوب کرد.

محرابیان در این حکم برای معاون معدنی و صنایع معدنی خود ۹ماموریت ویژه تعریف کرده تا در انتهای سال‌جاری ظرفیت تولید فولاد از ۵/۱۰ به ۱۵میلیون تن افزایش یابد. اهداف جدید

به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع و معادن، وظایف و اهداف ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌ها و رفع تولید فولاد شامل این موارد است. بررسی و بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه صنعت فولاد و اعلام اهداف جدید در کشور با استفاده از حداکثر توان بخش‌خصوصی و دولتی و با در نظر گرفتن بازار مصرف داخل و خارج از کشور، انجام برنامه‌ریزی لازم برای توسعه زیرساخت‌های لازم طرح‌های فولاد بخش‌خصوصی و دولتی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های راه و ترابری، نفت و نیرو، بررسی کمبودهای مواداولیه تولید فولاد و ارائه راهکارهای اجرایی، سیاستگذاری در جهت توسعه طرح‌های فولاد و مواد اولیه، برنامه‌ریزی در جهت حل مشکلات طرح‌های فولادی با پیگیری‌های ستاد،‌ انجام اقدامات لازم به منظور ارتقای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی داخلی و خارجی در بحث فولاد، نظارت بر اجرای طرح‌های فولادی بخش‌خصوصی و هماهنگی آن‌ها با رشد اقتصاد ملی، تعیین اولویت صدور مجوزهای مرتبط با فولاد و ابلاغ به سازمان صنایع و معادن استان‌ها با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مواد اولیه و بازارهای مصرف و درنهایت هدایت، حمایت و تشویق تولید از محصولات کمی به سوی محصولات کیفی و با ارزش افزوده بیشتر (تاکید بر تولید فولادهای آلیاژی و زنگ‌نزن).

ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌ها و رفع موانع تولید فولاد متشکل از رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، معاون برنامه‌ریزی ـ توسعه و فن‌آوری، معاون امور صنایع،‌ مدیرکل دفتر صنایع معدنی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران، نماینده تام‌الاختیار بانک مرکزی یا بانک‌های عامل مربوطه، نماینده تام‌الاختیار گمرک، وزارت امور اقتصادی و دارایی، نماینده تام‌الاختیار وزارت نیرو، نماینده تام‌الاختیار وزارت نفت، نماینده تام‌الاختیار وزارت راه‌وترابری، نماینده تام‌الاختیار وزارت بازرگانی،‌ نماینده تام‌الاختیار وزارت مسکن و شهرسازی، معاون امور عمران استاندار استان مربوط، رییس سازمان صنایع و معادن استان مربوطه و مدیرعامل شرکت مجری طرح مربوطه است. پیش از این وزیر صنایع و معادن، معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه را به ریاست ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌ها و رفع موانع تولید سیمان نیز منصوب کرده بود.

چینی‌ها به جای ریوتینتو

از سوی دیگر معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزیر صنایع و معادن بدون اشاره به جزییات آخرین وضعیت معدن طلای ساری‌گونی عنوان کرد: هر زمان که مشکل میان سهامداران این معدن برطرف شود، آماده کمک به آنها هستیم.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر بین سهامداران معدن طلای ساری‌گونی اختلاف وجود دارد، هر چند ما پس از رفع این مساله، برای بهره‌برداری از این معدن کمک کنیم. وی تصریح کرد: مذاکراتی برای فروش سهام معدن به چینی‌ها انجام شده است، اما این مساله بین سهامداران بوده و ما از آن اطلاع نداریم. زمانی که ریوتینتو تصمیم به خروج از این معدن گرفت، مناقصه‌ای را به صورت محدود بین کشورهای چین، آفریقای جنوبی، روسیه و هند برگزار کرد که نهایتا شرکت زیجین از چین به عنوان برنده این مناقصه تعیین شد که مذاکره میان ریوتینتو با این شرکت چینی برای فروش سهامش نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

به زودی مدیرعامل جدید گل‌گهر

معاون وزیر صنایع همچنین در واکنش به این سوال که چه زمانی تکلیف مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر مشخص می‌شود، گفت: فعلا مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر نیز هستم تا در این مورد تصمیم‌گیری شود و به زودی مدیرعامل جدید این شرکت را نیز معرفی می‌کنیم.

محرابیان دو حکم جدید صادر کرد

وزیر صنایع و معادن دو حکم انتصابی جدید صادر کرد. علی اکبر محرابیان روز پایانی هفته گذشته با صدور احکام جداگانه‌ای مدیر کل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات و نیز رییس‌ جدید سازمان صنایع و معادن استان اصفهان را منصوب کرد. بر این اساس، محمود لیائی سمت مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک را در اختیار گرفت. (هر چند تاکنون این پست، در چارت سازمانی آن وزارتخانه مشاهده نشده است). از سوی دیگر محسن پورسینا نیز به جای کرامت جهانگرد، بر جایگاه ریاست سازمان صنایع و معادن استان اصفهان تکیه زد.