در حال حاضر حداکثر ۲۵ واحد صنعتی دارای مجوز رسمی در کشور در زمینه تولید اسباب‌بازی وجود دارد که حدود ۴۵‌درصد از این واحدها پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند و ۵۵درصد بقیه نیز در حال دریافت این پروانه هستند. معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: اسباب‌بازی‌های وارداتی چه استاندارد و چه غیراستاندارد عمدتا ساخت چین هستند و در میان اسباب‌بازی‌های وارداتی غیراستاندارد می‌توان به مواردی مانند یویوی غیراستاندارد، انواع حیوانات و عروسک‌ها، هواپیما، ماشین اسباب‌بازی، تفنگ، اسکوتر برقی و غیربرقی، پولیشی و سپر شمشی اشاره کرد.

محمدمهدی جعفری با بیان این که واردات اسباب‌بازی عمدتا از بنادر جنوبی مانند هرمزگان، بوشهر و خوزستان انجام می‌شود، افزود: پیش از این مشکل اصلی تولیدکنندگان چینی اسباب‌بازی این بود که آنها با مشخصات استاندارد ایران آشنا نبودند، اما هم‌اکنون این مشخصات روی سایت موسسه و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفته است و واردکنندگان و تجار ایرانی می‌توانند مطابق با این استانداردها اقدام به واردات اسباب‌بازی کنند.

او توضیح داد: اسباب‌بازی از دو جنبه مشخصات فیزیکی و مکانیکی و وجود فلزات و عناصر سنگین در آن مانند سرب، جیوه، ارسنیک و کروم بررسی می‌شود و اقلامی هم به ویژه در میان اسبا‌ب‌بازی‌های وارداتی بوده‌اند که دارای عناصر سرب و کروم بیش از حدمجاز و مشکل‌زا برای کودکان بوده‌اند که به تبع این اقلام مرجوع شده‌اند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در زمینه مشخصات فیزیکی و مکانیکی، اسباب‌بازی باید فاقد نوک ‌و لبه تیز باشد. اسباب‌بازی‌های الکتریکی نیز باید حد مجاز سرعت داشته باشند که در این مورد می‌توان به اسباب‌بازی‌های پرتابی مانند تفنگ اشاره کرد که اگر انرژی جنبشی آنها کنترل شده نباشد، ممکن است حتی به کوری کودک منجر شود.

جعفری در ادامه درباره وضعیت استاندارد اسباب‌بازی در کشور توضیح داد: از تابستان سال ۱۳۸۲ اسباب‌بازی از نظر ایمنی مشمول استاندارد اجباری شد.

وی عنوان کرد: بیشترین سخت‌گیری‌ها مربوط به اسباب‌بازی‌ها مخصوص کودکان زیر ۳ سال است.

تخم‌مرغ شانسی

معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ادامه داد: از انواع اسباب‌بازی می‌توان به سوار شدنی، اسباب‌بازی‌هایی که دارای مایع هستند، الکتریکی (باتری‌دار)، پولیشی مانند خرس‌های عروسکی، پرتابی مانند تفنگ و دارت، باد شونده مانند بادکنک، شناور در آب و خمیر بازی اشاره کرد. حتی تخم‌مرغ شانسی هم که درون اسباب‌بازی وجود دارد، مشمول استاندارد اجباری است.

به گفته وی برخی از اسباب‌بازی‌ها برای یک رده سنی مفید و برای رده دیگر مضر است. به عنوان مثال پازل برای گروه‌های سنی بالاتر آموزنده و مفید بوده، در حالی که برای گروه سنی پایین مانند زیر ۳ سال خطرناک بوده و می‌تواند به عنوان عامل خفگی محسوب شود.

جعفری با تاکید بر این‌که اسباب‌بازی‌ حتما باید علائم هشداری داشته و نحوه استفاده نیز باید روی ‌آن‌ درج شده باشد، از خانواده‌ها درخواست کرد با توجه به اینکه تولید و عرضه اسباب‌بازی توسط واحدهای زیرپله‌ای کار چندان سختی نیست، اسباب‌بازی کودکان خود را حتما از مراکز رسمی و معتبر خریداری کنند. وی همچنین عنوان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان اسباب‌بازی در کشور فاقد اتحادیه یا انجمن اختصاصی هستند و انتظار می‌رود که هرچه زودتر تولیدکنندگان با همکاری وزارت بازرگانی تشکیل چنین اتحادیه یا انجمنی را در دستور کار خود قرار دهند.