ارزش واردات فولاد، برابر 20میلیون تن ظرفیت جدید

عکس: آکو سالمی

گروه صنعت و معدن- واردات فولاد در سال گذشته به ۱۱میلیون تن رسید که با ارز حاصل از آن می‌توان ۲۰میلیون تن به ظرفیت تولید این کالا افزود. اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشستی با خبرنگاران، از روند فزاینده واردات فولاد به کشور اظهار نگرانی کردند و از دولت خواستند، از کاهش (احتمالی) تعرفه واردات این محصول جلوگیری کند. این حجم واردات با استناد به آمارهای گمرک اعلام شده است.

مدیرعامل فولاد یزد با ذکر مطلب فوق تصریح کرد: سال گذشته که نرخ تعرفه ورود فولاد ۱۶درصد بود، ۱۱میلیون تن انواع مقاطع فولادی از شمال و جنوب کشور، سرازیر بازار داخلی شد؛ اما آیا دولت این رقم را کافی نمی‌داند؟

تنها ارزش واردات این کالا به ۱۱میلیارد دلار می‌رسد که به اعتقاد محمد احرامیان با این سرمایه می‌توان ۲۰میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در کشور افزود.

تولید فولاد خام که در اختیار شرکت‌های دولتی است، سال گذشته به مرز ۵/۱۰میلیون تن رسید که مبین این واقعیت است که میزان واردات ۵۰۰هزار تن از حجم تولید پیش افتاده. پدیده فوق، جزو موارد نادری است که سال گذشته در این صنعت به وقوع پیوست.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآور شد: نرخ وارداتی این کالا طی یکسال اخیر از ۳۱۰دلار به ۹۳۰دلار رسیده است.

این در شرایطی است که با احتساب مواد اولیه و انرژی ارزان می‌توان ارزان‌ترین فولاد دنیا را در ایران تولید کرد. وی ادامه داد: با هزینه تبدیل سنگ‌آهن به گندله، آهن اسفنجی و نیز مصرف گاز قادریم هر کیلو فولاد را به بهای ۳۰۰تومان تولید کنیم. تولیدکنندگان بخش‌خصوصی بر این باورند که سیاست‌های خیرخواهانه دولت به ضرر تولیدکننده تمام شده است؛ چرا که دولت با فشار به تولیدکنندگان بزرگ، سعی در کاهش قیمت دارد؛ اما این اقدام، بخش‌خصوصی را به شدت زیان‌ده کرده است. در این میان آنها قادر نیستند، هزینه‌های تحمیلی را جبران کنند. احرامیان خاطرنشان کرد: اگر دولت قصد کاهش تولید داخلی را دارد، تعرفه‌ها را کاهش دهد و بازار را به دست محصولات وارداتی بسپارد.

از سوی دیگر، رفتار دولتمردان چینی نشان می‌دهد، آن کشور با سیاست‌های تشویقی صادرات توانست ظرف ۷سال تولید را از ۸۰ به ۴۵۰میلیون تن برساند؛ چرا که ابتدا ۱۵درصد به صادرات جایزه می‌داد، اما با افزایش تولید، آن را کاهش داد و امروزه با ظرفیت ۵۰۰میلیون تن حتی ۱۵درصد هم از صادرات عوارض می‌گیرد. تولیدکنندگان معتقدند: اگر در کشور ما هم چنین حمایت‌هایی صورت گیرد، تولید افزایش می‌یابد؛ در آن صورت دولت ما هم از صادرات عوارض اخذ کند.

ادغام وزارت بازرگانی با صنایع و معادن

در‌این‌باره نمایندگان فولاد گیلان، تاکستان، کرمانشاه و... نیز سخنانی ارائه دادند، اما مدیرعامل فولاد البرز پیشنهادی داد مبنی بر اینکه دولت به منظور تسهیل در مسیر سیاست‌گذاری و از بین بردن تضاد در نگاه دستگاه‌های دولتی، وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن را ادغام کند؛ چرا که یک وزارتخانه تاکید بر کاهش نرخ تعرفه دارد و وزارتخانه دیگر (صنایع و معادن) با هدف صیانت از تولید، تمایلی به کاهش تعرفه‌ها ندارد.

مصیب‌زاده در این باره گفت: از رییس‌جمهوری انقلابی تقاضا داریم، برای جلوگیری از زیان بیشتر به سرمایه‌گذاران بخش‌های تولیدی، پیشنهاد و لایحه ادغام این دو وزارتخانه را ارائه کند.

در‌حال‌حاضر در ۷۷ کشور دنیا دو وزارتخانه فوق در یکدیگر ادغام شده‌اند.