وزیر نفت: 500‌میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم

وزیر نفت، در مراسم گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه مورد نیاز این صنایع را تا افق ۱۴۰۴، رقمی بالغ بر ۵۰۰‌میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، غلامحسین نوذری، تصریح‌کرد:جذب ۱۲۱‌میلیارد از رقم فوق در برنامه چهارم پیش‌بینی شده است. وی «تامین مالی» را مهمترین و اصلی‌ترین چالش پیش روی توسعه صنعت نفت دانست. وی اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت دولت و مجلس در سال جاری در بخش بالادستی صنعت نفت، منابع مورد نیاز طرح‌های توسعه فراهم شده است، ولی در بخش پایین‌دستی صنعت نفت که دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴‌قانون اساسی مجاز به سرمایه‌گذاری جدید در آن حوزه نیست، مشکل تامین مالی همچنان باقی است.

نوذری معتقد است: بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن که تقریبا ۲۵‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند، توسط سه بانک تخصصی پشتیبانی می‌شوند، اما با وجود سهم ۲۸‌درصدی بخش نفت و گاز در اقتصاد کشور، این بخش عظیم اقتصادی از بانک تخصصی محروم است.

این در حالی است که ظرفیت بانک‌های داخلی کشور محدود بوده و توان تامین مالی پروژه‌های سنگین در بخش نفت و گاز را ندارند. در حالی‌که با حمایت یک بانک تخصصی و توسعه‌ای می‌توان بسیاری از مشکلات و نیازهای مالی صنعت نفت را در بخش خصوصی و دولتی حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: برای تحقق هدف مذکور باید نسبت به تاسیس یک بانک توسعه‌ای تحت عنوان بانک توسعه صنعت نفت ایران اقدام کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: بانک توسعه صنعت نفت ایران یک نهاد مالی تخصصی است که باید تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های عظیم صنعت نفت را بر عهده بگیرد و بر محدودیت‌های مالی بین‌المللی و مشکل مالی پروژه‌های نفتی غلبه کند.

اهداف این بانک، توسعه کارآفرینی، افزایش اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف صنعت نفت و تسریع و تسهیل اجرای پروژه‌های نفت است. به اعتقاد نوذری، تاسیس این بانک می‌تواند بخش قابل توجهی از سرمایه‌های داخلی را جمع‌آوری کرده و در جهت اهداف فوق به کار گیرد.

همچنین ایجاد بانک توسعه صنعت نفت موجب جلب اعتماد بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌شود که بخش عمده‌ای از منابع مالی این بانک باید از طریق بازارهای بین‌المللی تامین شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی، تولید نفت‌خام کشور از مرز ۲/۴میلیون بشکه در روز گذشت. در همین دوره، طرح تولید زود هنگام در میدان بزرگ آزادگان با موفقیت اجرا شد و در زمینه گاز طبیعی باید گفت، میزان تولید در سال ۸۶ به بیش از ۵۰۰میلیون متر مکعب در روز بالغ شد. همچنین برنامه‌های ساخت ۶ پالایشگاه جدید و توسعه و بهسازی ۷ پالایشگاه در دست اقدام است.

اتمام ۱۲ طرح بزرگ پتروشیمی و رسیدن به ظرفیت تولید بالغ بر ۵/۲۴میلیون تن در سال محصولات پتروشیمی از دیگر دستاوردهای سال گذشته بوده است.

دستیابی به اهداف برنامه در بخش‌های نفت و گاز، شناسایی کل منابع هیدروکربوری در پهنه سرزمین با اولویت مخازن مشترک، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش سهم ایران در بازار جهانی نفت و حفظ جایگاه آن در اوپک، حداکثر بهره‌وری از مخازن هیدروکربوری از طریق افزایش ضریب بازیافت و استفاده از فناوری‌های نوین و به کارگیری روش‌های EOR/IOR و از طریق انجام سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده میسر خواهد بود.

نوذری گفت: در بخش گاز نیز تلاش و پیگیری برای تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت اجرای برنامه توسعه و تولید ۲۴ فاز پارس جنوبی (معادل ۲۸میلیارد فوت مکعب در روز) ادامه دارد تا بدین ترتیب دستیابی به حداکثر امکان بهره‌برداری از تولید گاز فراهم شود.

فرصت توتال

غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت همچنین در نشست مطبوعاتی و رادیو- تلویزیونی در خصوص آخرین مهلت شرکت توتال در توسعه پارس جنوبی گفت: شرکت توتال هزینه‌های اجرای پروژه توسعه پارس جنوبی را نپذیرفت و اواخر خرداد ماه فرصت نهایی این شرکت است. به گفته وی، قرار است که فازهای باقی مانده پارس جنوبی به مناقصه گذاشته شود. وی ادامه داد: ۳درصد از درآمدهای فروش نفت مربوط به توسعه پارس جنوبی است.

نوذری درباره مشارکت هند در پروژه خط لوله صلح گفت: توسعه هند نیاز به قوه محرکه‌ای دارد که همان انرژی است و بنابراین هندی‌ها این فرصت را از دست نمی‌دهند.

وی همچنین در مورد مذاکرات انجام شده با ترکیه گفت: مذاکره با ترکیه برای توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی وافزایش فروش گاز به ترکیه در مرحله کارشناسی است. همچنین مذاکرات با ترکیه برای صادرات گاز از طریق این کشور در حال انجام است.