در حالی شورای امنیت سازمان ملل دور سوم تحریم‌های خود را بر ضد برنامه هسته‌ای ایران آغاز کرده که بسیاری از شرکت‌های نفتی دنیا خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امضای قرارداد ۲۲میلیاردی صادرات گاز به سوئیس که اواخر سال گذشته به ثمر رسید نقطه عطفی در قراردادهای خارجی ایران محسوب می‌شود. اواخر سال گذشته بر اساس قرار داد منعقد شده بین شرکت صادرات گاز ایران و شرکت EGL سوئیس، مقرر شد به مدت ۲۵سال گاز ایران از طریق مرکز ترکیه به سوئیس منتقل شود. به موجب این قرار داد، میزان فروش گاز از سال ۲۰۰۹ سالانه نیم میلیارد است و طی ۲۵ سال به طور سالانه افزایش می‌یابد.

البته اسفند ماه سال گذشته ایران و اندونزی تفاهمنامه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث یک واحد استحصال اتان و گاز مایع در استان فارس به ارزش ۳۰۰میلیون یورو و قرارداد ساخت یک واحد اوره و آمونیاک در عسلویه با سرمایه‌گذاری ۴۷۰میلیون یورو به امضا رساندند.

به موجب این قرار داد، مقرر شد منابع ارزی مورد نیاز احداث این واحد توسط شرکت اندونزیایی و از محل پیش فروش گاز مایع تولیدی تامین شود.

همچنین قرارداد ۲میلیارد دلاری ایران و شرکت ساینوپک چین نیز از جمله قراردادهای مهم صنعت نفت ایران در سال گذشته به شمار می‌رود. این قرارداد در جهت توسعه میدان عظیم نفتی یادآوران در جنوب غرب ایران در زمره بزرگترین قراردادهای ایران محسوب می‌شود که به صورت بیع متقابل به امضا رسیده است.میدان نفتی یادآوران که در شمال میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان قرار دارد، از ۱۸۳میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا برخوردار است که از این میزان ۲/۳میلیارد بشکه آن قابل استحصال است. همچنین این میزان ۵/۱۲تریلیون مترمکعب گاز همراه نفت دارد که ۷/۲میلیارد آن قابل برداشت است. از سوی دیگر امضای قرار داد ۱۶میلیارد دلاری ایران و مالزی در بخش نفت و گاز که در دی ماه سال گذشته به امضا رسید، بازتاب گسترده‌ای در رسانه های جهان داشت. به موجب این قرار داد، شرکت «ای‌کی‌اس» مالزی کار توسعه میادین گازی گلشن و فردوس را انجام خواهد داد. مبلغ کل قرارداد نزدیک به ۶میلیارد برای توسعه بخش بالادستی و تولید گاز از این میدان‌ها و همچنین بیش از ۱۰میلیارد دلار برای تولید ال ان جی در بخش پایین‌دستی آن بر آورده شده است.

اما شرکت نفت و گاز هند (او ان جی سی) نیز طرح های توسعه میدان نفت و گاز فارسی واقع در خلیج‌فارس را نهایی کرد. همچنین میدان گازی فارسی (فرزاد B) که در یکی از بلوک‌های خلیج فارس قرار دارد، با ذخیره در جای ۱۱تریلیون فوت مکعب توسط این شرکت هندی کشف شده بود. شرکت گاز لهستان (پی. جی. ان. جی) نیز قرارداد اولیه برای اکتشاف ذخایر گاز را با شرکت فرا ساحلی نفت ایران امضا کرد.

از سوی دیگر، شرکت ادیسون ایتالیا نیز قرار دادی را با هدف کمک به توسعه بلوک فرا ساحلی دیار واقع در خلیج فارس با شرکت ملی نفت به امضا رساند.

همچنین قرار داد اکتشاف و توسعه بلوک دانان (یکی از ۱۷ بلوک اکتشافی) ۲۲ اسفند ماه سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت آسیایی (پتروویتنام) امضا شد.

قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه نفت گاز بلوک مغان ۲ با شرکت INA کروواسی از دیگر قراردادهای منعقد شده ایران به شمار می‌رود که در سال‌جاری به ثمر نشست. این در شرایطی است که هم‌اکنون شرکت‌های خارجی بسیاری خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند که مذاکرات آنها با کشورمان در این باره همچنان ادامه دارد.