پروانه بهره‌برداری معادن، وثیقه بانک‌ها می‌شود

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن خبر داد: به زودی بخشنامه «توثیق پروانه بهره‌برداری معادن» به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

علی اکبر محرابیان که همراه با تیم دولت، در خراسان رضوی حضور داشت این خبر را اعلام و تصریح کرد: این طرح سه ماه است که در دولت تصویب شده است که با ابلاغ آن بانک‌ها موظف به پذیرش «پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه» خواهند بود. بحث پذیرش پروانه بهره‌برداری از معادن سال‌ها است که از سوی معدنکاران و مسوولان صنعتی و معدنی پیگیری می‌شود، اما تاکنون بانک‌ها از پذیرش پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه خودداری کرده‌اند و تنها اسناد ملکی را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. این در حالی است که در قانون معادن تصریح شده است ارزش ذخیره اعلام شده در پروانه بهره‌برداری قابلیت وثیقه گذاشتن نزد بانک‌ها را دارد.

سوء‌تعبیر بانک‌ها

وی در زمینه سیاست سه قفله کردن بانک مرکزی، با بیان این که این اقدام بانک مرکزی روند کارها را در ماه‌های اخیر کند کرده است، اظهار داشت: منظور از قفل کردن تسهیلات بانک‌ها، سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی است، براساس قانون هر بانکی حدود ۱۷درصد از دارایی و سرمایه‌های خود را باید به عنوان سپرده نزد بانک مرکزی نگهداری کند؛ یعنی بانک‌ها نباید این سپرده را به عنوان تسهیلات پرداخت کنند، ولی برخی بانک‌ها این مصوبه بانک مرکزی را تعبیر به عدم پرداخت تسهیلات کرده و میزان تسهیلات خود را کاهش دادند.

وی همچنین درباره نرخ تسهیلات بانکی گفت: برخی از بانک‌ها از محل سپرده‌ قانونی‌شان به بانک مرکزی بدهکارند و طبق قانون بانک‌ها حق ارائه تسهیلات و وام از محل سپرده‌ قانونی را ندارند، ولی ارائه تسهیلات از مابقی سرمایه بانک‌ها به بنگاه‌ها مانعی ندارد. وی تصریح کرد: وزارت صنایع و معادن نقش مدیریت نقدینگی‌ها را برعهده دارد و طبق توافق وزارت صنایع و معادن با بانک‌ها مقرر شده است، (بانک‌ها) در ازای دریافت نقدینگی بخش صنعت، تسهیلات را، در اختیار طرح‌هایی قرار دهند که توسط وزارت صنایع و معادن تایید شده است و به عبارتی، تسهیلات به طرح‌هایی که امکان افزایش ظرفیت دارند، پرداخت می‌شود. وزیر صنایع و معادن گفت: حدود ۷۰درصد سرمایه‌گذاری یک واحد را سرمایه‌گذاری ثابت تشکیل می‌دهد در صورتی که با ۲۰درصد از این سرمایه و با مشارکت تولیدکننده می‌توان ظرفیت تولید یک کارخانه را افزایش داد که این امر در طرح آمایش صنعت لحاظ شده است.

پیشنهاد تعرفه‌های جدید

وزیرصنایع و معادن گفت: درخصوص تعرفه گوشی تلفن همراه، لاستیک و لوازم خانگی تاکنون تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

وی در جمع خبرنگاران استان خراسان رضوی در خصوص تعرفه گوشی تلفن همراه، لاستیک و لوازم خانگی تاکید کرد: وزارت بازرگانی درباره تعرفه این محصولات پیشنهادی را ارائه داده است که به کمیسیون ماده یک برای بررسی ارجاع داده شده است که بعد از بررسی، در جلسه اصلی به رای گذاشته خواهد شد و تاکنون هیچ مصوبه ای در خصوص کاهش تعرفه لاستیک، خودرو، لوازم خانگی و گوشی تلفن همراه نداشته‌ایم.

وزیر صنایع و معادن درباره ظرفیت کنونی تولید و مصرف سیمان در کشور تصریح کرد: ظرفیت تولید سیمان که در ابتدای انقلاب ۷‌میلیون تن بود تا سال ۷۹ به ۲۲‌میلیون تن افزایش یافت واز سال ۷۹ تا نیمه اول سال ۸۶ به طور متوسط ۲‌میلیون تن به ظرفیت سیمان کشور افزوده شده است. محرابیان با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید سیمان در کشور در حدود ۵۰‌میلیون تن است، افزود: طبق برنامه پیش‌بینی شده در وزارت صنایع و معادن،‌ ظرفیت تولید سیمان تا پایان خرداد ماه سال جاری به ۵۵‌میلیون تن افزایش می‌یابد.

۸۷؛ سال بی‌نظیر صنعت و معدن

محرابیان در خصوص استخراج سنگ معدن و تولید فولاد تصریح کرد:‌ هم‌اکنون ظرفیت تولید و استحصال سنگ‌آهن فرآوری شده، ۲۰‌میلیون تن و کل تولید فولاد خام در کشور ۱۰‌میلیون تن است، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال ۸۷ ظرفیت تولید فولاد خام کشور از ۱۰‌میلیون تن به ۱۵‌میلیون تن افزایش می‌یابد. وی ادامه داده، سال ۸۷ برای بخش صنعت و معدن سالی بی‌نظیر خواهد بود.

وزیر صنایع و معادن درباره ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی عنوان کرد: تاکنون بحث ادغام این دو وزارتخانه در هیات دولت مطرح نشده، اگرچه در حدود ۷۷ کشور از مجموع کشورهایی که دارای نظام تصمیم‌گیری، مشابه ایران هستند، وزارت صنایع و بازرگانی آنها یکی است. محرابیان همچنین با بیان اینکه طرح اجرایی آمایش صنعت تهیه شده است، گفت: در تدوین طرح آمایش صنعت به ۸۰۰طرح صنعتی نیمه‌تمام و طرح‌های دارای ارزش افزوده بالا توجه‌ شده است.

وی تاکید کرد:‌ وزارت صنایع و معادن طی چند ماه گذشته تمامی طرح‌های حوزه ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های مشاور را جمع‌آوری و جمع‌بندی کرده و با توجه به این طرح‌ها و با در نظرگرفتن مزیت‌های نسبی هر منطقه و استان و در راستای توازن منطقه‌ای، طرح اجرایی آمایش صنعت را تهیه و تدوین کرده است. وی درباره ساخت خودروی ملی در کشور پس از سمند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خودروسازی در نیمه دوم سال خودروهایی با طراحی ملی را به بازار عرضه خواهند کرد.

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه طرح موتور ملی یک طرح ایرانی است که در دهه فجر سال گذشته به تولید تجاری رسید، افزود: دو تیپ از ۴ تیپ این موتور تجاری شده است و خوشبختانه این موتور پایه گازسوز است و همچنین در بخش بدنه و نیروی محرک هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

محرابیان هر نوع ایده‌ای مبنی‌بر ادغام ایران خودرو و سایپا را منتفی خواند و تاکید کرد که تا به حال چنین ایده‌ای در حد هیات‌مدیره و مجمع شرکت‌ها مطرح نشده است.

افتتاح سیمان لار سبزوار

کارخانه سیمان لار سبزوار در استان خراسان رضوی با حضور وزیر صنایع‌ومعادن ‌به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، کارخانه سیمان لار سبزوار با ظرفیت تولید سالانه یک ‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن کیلینکر سیمان خاکستری و سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰‌میلیارد ریال و استفاده از۶۵۰‌میلیارد ریال سرمایه ثابت تسهیلات بنگاه‌های زودبازده و اشتغالزا راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی این طرح برای ۳۰۰‌نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.