کندی در اجرای طرح‌های سیمانی

نحوه قیمت‌گذاری سیمان در چرخه اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد که متاسفانه از ۳۰ سال بیش تاکنون همواره در مورد قیمت‌گذاری و توزیع این محصول برخورد کوتاه مدت شده است.

محمد اتابک، مدیرعامل شرکت سیمان تهران، در همایش پیش نیازهای اصلی واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی، سیمان و کنترل قیمت فروش را مورد توجه قرار داد و گفت: پیش‌بینی تولید سیمان در سال ۸۶، ۴۰میلیون تن بوده است که تا پایان بهمن ماه ۳۶میلیون تن آن محقق شده است. وی به تاریخچه نحوه قیمت‌گذاری در صنعت سیمان در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۷۲ قیمت سیمان تغییر کرد و در سال ۷۴ به ۷۳هزار در هر تن رسید از سال ۷۳ تا ۸۰ بازار سیاه سیمان به حداقل خود رسیده و از سال ۸۰ به پیشنهاد وزارت بازرگانی مجددا به سبد حمایتی دولت رفت.

اتابک اضافه کرد: در سال ۸۱ مصوبه دولت مبنی بر وجود مزیت قطعی وجود تولید سیمان در کشور ابلاغ و توافقنامه‌ای بین وزاری بازرگانی و صنایع شکل گرفت که براساس آن مقرر شد فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش و در نهایت حذف شود یعنی مقرر شد از سال ۸۲ قیمت سیمان در حاشیه بازار هر سه ماه یک بار طرح شود که هیچ گاه عملی نشد و طرح جامع سیمان از بدو شکل‌گیری با مشکل مواجه شد.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران اظهار کرد: به دلیل اختلافی که بین بازار رسمی و آزاد ایجاد شد طرح جامع سیمان نتوانست موفقیتی کسب کند و به همین دلیل سیمان در سال ۸۳ از سبد حمایتی دولت خارج و در مهرماه سال ۸۴ مجددا به سبد بازگشت.

رییس هیات مدیره انجمن سیمان به وضعیت فعلی این صنعت پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۸ طرح در دست اجرا است که در صورت تامین منابع مورد نیاز این طرح‌ها تا سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد همچنین پیشرفت فیزیکی طرح‌ها در مقایسه با سال گذشته با کندی مواجه و ۱۹ طرح با تاخیر راه‌اندازی شد که انتظار است این تاخیر در طرح‌های باقی مانده کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: راه‌اندازی طرح‌ها به حجم فعالیت‌های عمرانی بستگی داشته و براساس برنامه پیش رو در سال ۹۰ با مازاد عرضه مواجه خواهیم شد.

اتابک بیان کرد: بعد از ثابت ماندن قیمت از سال ۸۴، قیمت تمام شده با میانگین قیمت فروش کشور متفاوت بوده و کارخانجات سیمان بعد از سرمایه‌گذاری‌های سنگین به دلیل هزینه دستگاه‌های مختلف و اقلام مصرفی محصولات خود را زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت سیمان تهران به وضعیت شرکت‌های سیمانی در بازار سرمایه پرداخت و افزود: ۲۶ شرکت سیمانی پذیرفته شده در بورس با ۳۰۱درصد افزایش سرمایه مواجه شدند که در صورت احتساب طرح‌ها ۷۱درصد به این میزان افزوده می‌شود.

وی در ادامه گفت: مجموع ارزش هر تن تولیدی در سال ۸۲، سه میلیون و ۴۴۸هزار و ۷۷ ریال بوده است که این میزان در اسفند ۸۶ به حدود یک میلیون تقلیل یافته است که این امر نشان دهنده آن است که تولید کنندگان با کاهش ارزش در بازار سرمایه مواجه شدند.

اتابک گفت: در برنامه عمرانی چهارم دوران توسعه برای صنعت سیمان تعریف شده است در حالی که تولیدکنندگان حتی از سود حق خود محرومند و سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارند بنابراین عدم سرمایه‌گذاری در طرح‌ها، تمایل نداشتن بانک‌ها به اعطای تسهیلات باعث تضعیف تولیدکنندگان و گسترش بازار واسطه‌گری می‌شود که این امر تاثیر منفی در بازار سرمایه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: مجموع سرمایه ۲۲ شرکتی که در سال ۸۲ در بورس حضور داشتند دو هزار و۳۰۰میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر با این سرمایه با توجه به ارزش ۵۰میلیارد دلاری بازار به حدود ۱۱هزار و قیمت شرکت‌های سیمانی از ۹هزار در سال ۸۲ به چهار هزار و ۲۰۰میلیارد تقلیل یافته است.

به اعتقاد وی این سیاست‌ها فشار زیادی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد کرده و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی را با افزایش زمان و هزینه روبه‌رو می‌کند که این امر به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

اتابک تاکیدکرد: بعد از قرار گرفتن سیمان در سبد حمایتی در سال ۸۴ قیمت بازار آزاد بسیار افزایش یافت و امروزه این قیمت از زمانی که سیمان به سبد حمایتی رفت سه برابر افزایش یافته است که این امر نشان دهنده آن است که مجموعه سیاست‌های اتخاذی به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نبوده و موجبات افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند.

همچنین محمدعلی بد، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در این همایش گفت: ‌صنعت سیمان در برابر مزیت‌های فراوان پیش‌ رو، با چالش‌های متعددی مواجه شده است.

بد اظهار داشت: صنعت سیمان در حالی از مزیت‌های فراوانی چون وجود معادن با کیفیت بالا، انرژی با قیمت مناسب، دستمزد پایین، وجود متخصصین، امکان ساخت ۸۰درصد و قیمت تمام شده پایین برخوردار است که این صنعت استراتژیک با چالش‌های متعددی مواجه شده است.