فولاد آلیاژی ایران به ظرفیت 360هزار تنی می‌رسد

گروه صنعت و معدن- قرارداد طرح توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران روز گذشته در شرکت ملی فولاد به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ما، هدف از انعقاد این قرارداد دستیابی به ظرفیت تولید ۳۶۰هزار تن فولاد آلیاژی است. این شرکت هم‌اکنون ۲۰۰هزار تن فولاد آلیاژی در سال تولید می‌کند. عکس: حمید جانی‌‌پور

این طرح توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی (میکا سازه و تامکار) و با استفاده از دانش بومی شده به اجرا درمی‌آید. مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران پیش از مراسم امضای قرارداد با اشاره به پتانسیل‌های موجود در این کارخانه گفت: به دلیل فراهم بودن شرایط برای توسعه زیر سقف، زمینه مناسبی برای افزایش ظرفیت وجود دارد؛ چرا که از زمان آغاز به کار فولاد آلیاژی در سال ۷۸، تمام زیرساخت‌‌‌ها به منظور توسعه آتی پیش‌بینی شده بود.

از سوی دیگر مشاور مدیر عامل در طرح توسعه درباره اثرات اجرای طرح توسعه زیر سقف (۳۶۰هزار تن محصول فولاد آلیاژی) گفت: برای دستیابی به این میزان تولید فولاد آلیاژی، ۴۵۰هزار تن فولاد خام تولید خواهد شد. علی‌اصغر خبیری گفت: ایجاد ارزش افزوده و سوددهی بالا، نرخ بازگشت داخلی ۳۱درصدی و افزایش صادرات به عنوان مزایای اجرای این طرح است.

در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین خریدار محصول فولاد آلیاژی آلمان است.

به گفته بابایی، از ابتدای سال تاکنون ۳۰هزار تن از این محصولات به خارج کشور صادر شده است که بخش عمده‌ای از آن به خودروسازان آلمانی تعلق گرفته است.

اگرچه آلمانی‌ها خواهان خرید سالانه ۱۰۰هزار تن از این محصولات هستند، اما به سبب تامین نیاز داخل تنها بخشی از تولیدات به آن صادر می‌شود.

مدیر عامل فولاد آلیاژی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت تولید می‌توان صادرات بیشتری را به کشورهای پیشرفته انجام داد. بابایی یادآور شد: تا پایان سال ۲۲۰هزار تن فولاد آلیاژی در آن شرکت تولید خواهد شد که ۱۰درصد بیش از ظرفیت اسمی است.

زمان و سرمایه‌گذاری

زمان اجرای طرح توسعه زیر سقف ۵/۲۹ ماه است که به گفته خبیری، ۲۴ ماه صرف اجرا می‌شود و مابقی مربوط به تست‌های سرد و گرم کارخانه خواهد بود.میزان سرمایه لازم برای این طرح ۶۸میلیون یورو اعلام شده که ۷۵درصد از این رقم توسط بانک توسعه صادرات ایران تامین می‌شود.

خبیری همچنین گفت: فاز دوم (یزد I) به عنوان توسعه فیزیکی (کمی) به اجرا درخواهد آمد؛ طوری که با اجرای آن ۶۵۰هزار تن ظرفیت جدید، وارد مدار تولید شود. وی تصریح کرد: اجرای فاز دوم سبب می‌شود کل ظرفیت تولید فولاد خام در این شرکت به ۱/۱میلیون تن برسد. وی در جمع خبرنگاران نیز اظهار داشت: اگرچه در سال‌های گذشته رشد مصرف فولاد نشانه صنعتی بودن و پیشرفت یک کشور محسوب می‌شد، اما امروز تولید و مصرف فولادهای کیفی (آلیاژی) ملاک قرار گرفته است.در حال حاضر نسبت مصرف این فولادها به فولاد خام در ایران از ۵/۱درصد سال ۸۳ به ۳درصد رسیده است. هرچند متوسط نسبت جهانی این نوع فولادها ۱۰درصد اعلام شده است.

از سوی دیگر محمدرحیم رستی، مدیرعامل شرکت ملی فولاد، اجرای هر طرح توسعه را همچون نهالی برای توسعه کشور دانست.

وی اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان نیز با ظرفیت ۶۰۰هزار تنی آغاز به کار کرد؛ اما اکنون در آستانه دستیابی به ظرفیت ۶/۳میلیون تنی است.

محمدحسین عرفانیان، نایب‌رییس هیات‌مدیره فولاد آلیاژی ایران نیز حضور بخش‌خصوصی در توسعه را سبب تسریع در روند تولید دانست. وی که نخستین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و مجری آن طرح بود، افزود: هرجا برای احداث یک واحد فولاد اقدامی صورت گرفته، به مثابه اجرای عدل و قسط بوده است. وی رشد صنایع (فلزی) را تحت تاثیر صنعت فولاد دانست. وی خاطرنشان کرد: با حرکت بخش‌خصوصی و امکانات انرژی، نیروی کار و دانش فنی می‌توان به راحتی به ظرفیت تولید ۱۰۰میلیون تن فولاد دست یافت.