گروه صنعت و معدن- مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صنایع و معادن گفت: وزیر صنایع و معادن دستور تولید و توزیع نامحدود پودر شوینده ماشینی تا پایان سال را صادر کرده‌ است و بر اساس این دستور عرضه پودر شوینده به میزان ۵۰‌درصد افزایش یافته است. حسین ابویی مهریزی، اظهار داشت: دولت متناسب با میزان یارانه‌ای که به واحدهای تولید‌کننده پودر شوینده تخصیص می‌دهد، سهمیه تولید را تعیین می‌کند، اما با دستور وزیر صنایع و معادن برای تولید و توزیع نامحدود و البته در حد توان واحدها، تولید و توزیع پودرشوینده ۵۵‌درصد افزایش یافته است. وی در گفت‌وگو با فارس گفت: هم اکنون ما به صورت روزانه آمار توزیع پودرشوینده در تمامی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و میادین را کنترل می‌کنیم.

تقاضای کاذب

ابویی بر اساس آمارهای تهیه شده، عطش بازار را ناشی از تقاضای کاذب دانست و گفت: ممکن است مقداری از رشد تقاضا به خاطر افزایش مصرف روزهای پایان سال باشد، اما با بزرگ‌نمایی‌هایی که در خصوص مشکلات به وجود آمده، تقاضای کاذبی ایجاد شده است. مدیر کل صنایع غیر فلزی تاکید کرد: روزانه دوهزار و ۱۰۰تن پودرشوینده در کشور توزیع می‌شود که توزیع این مقدار طی ده سال گذشته بی‌سابقه است. وی در عین حال گفت: گزارش‌ها حاکی است برخی از مارک‌های پودر شوینده ماشینی متقاضی بیشتری دارند اما این یکی دو برند مورد استقبال، توان محدودی برای تولید دارند و قادر به پاسخگویی بیشتر به تقاضای موجود نیستند. ابویی افزود: با توجه به کنترل‌ها، نظارت‌ها، همکاری که وزارت صنایع با دیگر بخش‌های اقتصادی داشته، همچنین پرداخت یارانه‌های مورد نیاز و تامین مواد اولیه، مشکلات تولید و توزیع حل شده است. ابویی تاکید کرد: واحدهای تولیدکننده با تمهیدات اندیشیده شده ۵۰‌درصد بیش از تعهد خود تولید و توزیع دارند و هر واحد به هر میزان که بتواند خارج از سهمیه خود می‌تواند به بازار عرضه داشته باشد.

وی افزود: این تصمیم از ۱۶ بهمن ماه اتخاذ شده و تا پایان سال اجرا خواهد شد.

بحران پودر شوینده ادامه دارد

درهمین شرایط با وجود گذشت حدود دو ماه از وعده مسوولان از حل مشکل توزیع پودر شوینده به ویژه پودر ماشینی هنوز در برخی نقاط شهر پودر در فروشگاه‌های متوسط و خرد یافت نمی‌‌شود. به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر با نمایان شدن مشکل کمبود پودر شوینده مسوولان دلیل این امر را بروز سرمای شدید و کند شدن جابجایی محموله‌ها، قطعی گاز برخی کارخانجات تولیدی، پرداخت نشدن یارانه کارخانجات و سهمیه‌بندی نادرست عنوان می کردند، اما پس از طی بیش از چهار هفته و گذشت سرمای هوا و پرداخت یک سوم یارانه کارخانجات هنوز این مشکل لاینحل مانده است.

طی ماه گذشته وزارت بازرگانی بیش از ۴۰ هزار تن پودر را تنها در فروشگاههای بزرگ زنجیره‌ای توزیع کرده است. در حال حاضر پودر در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رود و حتی متقاضیان مجبور به صف کشیدن برای خرید پودر هستند. برخی از کارشناسان قاچاق این محصول به دلیل ارزانی آن در کشور در قیاس با سایر کشورهای همسایه و عدم پرداخت یارانه کافی به کارخانه‌ها را دلیل اصلی این مشکل می‌دانند. در همین حال علی نقیب، رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی تاکید کرد: مشکل پودر شوینده یارانه‌ای و سهمیه‌ای بودن آن است و آزاد کردن این محصول خدمتی به تولیدکننده و مصرف‌کننده است.وی با تاکید بر اینکه تولید‌کنندگان بر اساس سهمیه ۱۲۰‌هزار تنی امسال پودر شوینده ماشینی را تولید و توزیع می‌کنند، تاکید کرد: اشکال بزرگ تولید پودر شوینده سهمیه‌بندی و قرار داشتن آن در سبد حمایتی دولت است. وی افزود: اگر تولید پودر شوینده آزاد و رقابتی می‌شد، کیفیت بالا می‌رفت، قیمت کنترل شده، از قاچاق این محصول جلوگیری می‌شد و بحثی تحت عنوان عدم تعادل بازار این محصول نیز مطرح نبود.

وی افزود: ما اعتقاد داریم تولید و عرضه پودر شوینده باید آزاد شود و این مساله را کتبا و شفاها به تمامی مسوولان در دولت و مجلس اعلام کرده‌ایم. نقیب تاکید کرد: زیان باقی ماندن پودر شوینده در سبد حمایتی در شرایط کنونی بیش از سود آن است. پودر شوینده با فرمول و ترکیبی که هم‌اکنون تولید می‌شود برای بسیاری از انواع پارچه نامناسب است.