سیمان اواسط سال آینده یا کمی زودتر از سبد حمایتی دولت خارج می‌شود.

«محمدرضا مس‌فروش»، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معدن در «همایش ملی محیط‌زیست‌» گفت: نگه‌داشتن سیمان در سبد حمایتی از موانع توسعه صنعت سیمان است و با افزایش ظرفیت تولید سیمان در کشور‌، شاهد آزادسازی قیمت آن خواهیم بود. وی در ادامه اظهار داشت‌: در زمان‌ حاضر ۷۳ طرح سیمانی در دست اجرا است که بیش از ۴۰ طرح از میان آنها‌، بیش از ۵۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند. این مقام مسوول در ادامه تاکید کرد: تا چند روز آینده و قبل از پایان سال‌جاری‌، طرح‌های توسعه چهار کارخانه به بهره‌برداری خواهد رسید. مس‌فروش سپس افزود: این طرح‌ها شامل توسعه کارخانه سیمان آباده از ۵۰۰‌‌هزار تن به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن‌، کارخانه سیمان غرب از ۲هزار تن به چهار‌‌هزار تن‌، طرح توسعه کارخانه سیمان شمال از ۲هزار تن به چهار‌‌هزار تن و طرح توسعه سیمان هگمتانه به سه‌‌هزار و ۳۰۰تن ظرفیت خواهد بود. وی گفت: کارخانه سیمان شهر کرد و طرح توسعه سیمان‌ سپاهان نیز فروردین‌ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. این مقام مسوول تاکید کرد‌: کارخانه‌های سیمان ساروج بوشهر و ساروج اصفهان نیز به ترتیب ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن با اشاره به اینکه کل صنعت کشور به ۲۴ گروه تقسیم و صنایع معدنی نیز یک گروه محسوب می‌شود‌، افزود: سهمی که صنایع معدنی از اشتغال‌، سرمایه‌گذاری و صادرات در بین این گروه‌ها دارد‌، ۲۷ تا ۳۳درصد است‌. وی در مورد سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی را که بیش از ۰/۷درصد در آمارهای رسمی اعلام می‌شود، گفت‌: به نظر ما این عدد بالاتر است‌، ولی متاسفانه به تناسب همین میزان‌، بودجه در اختیار این بخش قرار می‌گیرد که متناسب با جایگاه بخش معدن نیست‌. وی در مورد سرانه مصرف سیمان در کشور گفت: آمار دقیقی در مورد مصرف سیمان از سوی هیچ مرجعی اعلام نشده است‌، اما بر‌اساس میزان تولید سیمان‌، مصرف ‌سرانه آن ۵۸۶کیلو‌گرم در سال تخمین زده می‌شود که رقم مناسبی نیست و باید به یک‌‌هزار و ۱۲۰کیلوگرم برسد.

مدیرکل صنایع معدنی در مورد ظرفیت تولید سیمان در کشور گفت: در‌حال‌حاضر از مرز تولید ۴۷میلیون تن سیمان در سال گذشته‌ایم و برای رسیدن به سرانه مصرف مناسب باید ظرفیت تولید سیمان در کشور به ۱۱۰میلیون تن در سال برسد‌، اما از ۱۱۰میلیون تن نباید عبور کند. همچنین «سید‌احمد حسینی» در مراسم گشایش این همایش طی سخنانی گفت‌: در این همایش تاثیر صنایع سیمان بر محیط‌زیست و نقش مدیریت زیست‌محیطی بر اقتصاد صنعت سیمان‌، بررسی خواهد شد.

دبیر همایش ملی محیط‌زیست و سیمان و بتن در ادامه افزود: صنعت سیمان به طور غیر‌قابل اجتنابی یک فرآیند آلوده‌کننده محیط‌زیست می‌باشد، آلودگی‌های این صنعت ناشی از گرد و غبار‌، گازهای منتشره در فرآیند پخت (‌دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت‌، دی‌اکسید‌کربن‌) و صدای ناشی از آتشباری معادن و تجهیزات، فرآیند سایش و انتقال مواد‌‌اولیه‌، کلینکر و سیمان است‌. حسینی در مورد محورهای این همایش اظهار داشت‌: بررسی راهکارها و تجهیزات مناسب در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی‌، بررسی نقش بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از سوخت‌های جایگزین در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بررسی نقش و تاثیر سیمان بر کاهش تخریب بتن و آلودگی‌های زیست‌محیطی از محورهای این همایش است.همایش ملی محیط زیست‌، سیمان‌، بتن و صنایع وابسته با حضور صنعتگران و کارشناسان محیط‌زیست تا امروز در تهران به کار خود ادامه می‌دهد.