بانک‌ها مصوبه هیات وزیران مبنی بر استمهال وام‌های معوق واحدهای تولیدی را اجرا نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، سیف‌ا... ملکی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی، با بیان این مطلب توضیح داد: در حال حاضر مشکلات بانکی به یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده که احیای اقلام معوق واحدهای تولیدی یکی از آنها است. وی ادامه داد: هیات وزیران دستورالعملی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن اگر واحد تولیدی که دارای وام‌های معوق باشد و از شرایط خاص نیز برخوردار باشد، بانک‌ها موظفند معوقات این واحدها را استمهال کرده و بدهی‌های تولیدکنندگان را به روز درآورند.

او توضیح داد: طبق این دستورالعمل جریمه از معوقات وام واحدهای تولیدی حذف شده و نرخ بهره نیز باید به روز حساب شود، اما متاسفانه در بسیاری از موارد این دستورالعمل از سوی بانک‌ها اجرا نمی‌شود. ملکی یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان صنایع سلولزی و بهداشتی را واردات مواد اولیه برای تولید دانست و عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که کشورهای بیگانه برای ایران به وجود آورده‌اند، بانک‌های خارجی از گشایش اعتبار برای تولیدکنندگانی که قصد واردات مواد اولیه را دارند، خودداری می‌کنند.

به همین دلیل تولیدکنندگان مجبورند با پرداخت نقدی مواد اولیه را خریداری کنند که این امر با وجود مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی به معضل تبدیل شده و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. او با اشاره به این‌که ۴۰درصد از مواد اولیه تولید دستمال کاغذی در کشور از خارج وارد شده و مابقی توسط چند کارخانه معدود داخلی تامین می‌شوند، تاکید کرد: وابستگی بیش از حد تولیدکنندگان صنایع سلولزی و بهداشتی به یک یا چند کارخانه داخلی که مواد اولیه آنها را تامین می‌کنند، چندان درست نیست، زیرا با به وجود آمدن هرگونه مشکلی در این کارخانه‌ها، تبعات منفی آن به واحدهای تولیدی نیز منتقل می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی خاطرنشان کرد: مواد اولیه وارداتی برای تولید دستمال کاغذی عمدتا از کشورهای اندونزی، کویت، دبی، مصر، آمریکا، فنلاند و سوئد وارد کشور می‌شوند.

این فعال صنعتی همچنین ضمن بیان این که طی ۵ تا ۶ ماه گذشته قیمت دستمال کاغذی، پوشک بچه و نوار بهداشتی در بازار حدود ۲۰درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: با وجود این مشکلات، صادرات نیز با مانع روبه‌رو شده است.

ملکی در پاسخ به این سوال که آیا برای محصولات سلولزی و بهداشتی مشکلی مانند آن‌چه که برای پودر شوینده طی ماه‌های اخیر به وجود آمده، رخ داده است یا خیر؟ توضیح داد: کالایی مانند دستمال کاغذی اگر گران شود، خریدار برای آن جانشین پیدا می‌کند یا از آن صرف‌نظر می‌کند، در حالی که برای پودر شوینده چنین چیزی وجود ندارد. ضمن این‌که در مورد کالاهای سلولزی مانند دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و پوشک بچه طی ماه‌های گذشته مشکلی از لحاظ کمبود در کشور به وجود نیامده است. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی در ادامه افزود: تولید سالانه دستمال کاغذی در کشور حدود ۳۷هزار تن و واردات آن حدود ۲۵هزار تن است؛ ضمن این‌که حدود ۹۰درصد از خمیر کاغذ از خارج از کشور وارد می‌شود.