مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: ظرفیت تولید گاز کشور در سال آینده از ۳۰۳ به ۳۲۵میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت که این حجم افزایش معادل گاز وارداتی از ترکمنستان است.

به گزارش فارس، علیرضا ضیغمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله تعداد استان‌های تحت پوشش فعالیت این شرکت از ۱۰ استان فعلی به ۱۹ استان افزایش خواهد یافت. به گفته وی، در حال حاضر توان تولید گاز این شرکت ۳۰۳میلیون مترمکعب در روز است که این رقم در سال گذشته ۲۶۸میلیون متر مکعب بوده است. توان تولید کنونی نفت‌خام نیز ۱۵۰هزار بشکه در روز است که رقم فوق در سال گذشته ۱۳۰هزار بشکه بوده است.

ضیغمی گفت: از لحاظ تولید میعانات گازی وضعیت این شرکت در سال‌جاری تولید ۹۴هزار بشکه در روز بوده که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۱۵هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ادامه افزود: توان و پتانسیل میادین نفتی این شرکت در حال حاضر ۱۸میلیارد بشکه بوده که ۵/۳میلیارد بشکه آن قابل بهره‌برداری بوده و تا کنون ۵/۰میلیارد بشکه آن برداشت شده است. میزان ذخایر گاز درجا نیز ۵۳۳۰میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود که با ضریب برداشت ۷۱درصد حدود ۳۷۸۰میلیارد مترمکعب می‌شود. از این رقم تاکنون ۸۰۰میلیارد آن برداشت شده است.

ضیغمی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۹۰ تعداد میادین تحت پوشش فعالیت این شرکت از ۲۴ به ۳۵ میدان افزایش خواهد یافت. بر این اساس توان تولید نفت و گاز این شرکت نیز از ۱۵۰هزار بشکه و ۳۰۱میلیون مترمکعب گاز در روز به ۴۵۰هزار بشکه و ۴۰۰میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

به گفته وی تا پایان سال ۱۳۹۵ توان تولید نفت این شرکت از ۴۵۰هزار بشکه در روز به ۵۰۰هزار بشکه و گاز نیز از ۴۰۰میلیون مترمکعب به ۴۵۰میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

بر این اساس حدود ۷میلیارد دلار طی ۱۰سال سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که حدود ۵۰درصد آن از منابع داخلی «پیمانکاران داخلی» و بخش دیگر از طریق مناقصه تامین می‌شود.

ضیغمی در خصوص پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز نیز گفت: پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن سراجه که در فاز اول ۵/۱میلیارد مترمکعب گاز برای ذخیره‌سازی در آن در نظر گرفته شده، در فصل گرم ۷میلیون مترمکعب در روز گاز به این مخزن تزریق و در فصل سرد ۱۰میلیون مترمکعب از آن برداشت خواهد شد. بر این اساس ۵ حلقه چاه جدید باید حفاری و ۴ حلقه چاه قدیمی تعمیر شود.

فاز اول این طرح در سال ۸۷ راه‌اندازی می‌شود و تزریق و برداشت از آن از تابستان و زمستان سال ۸۸ آغاز می‌شود.

به گفته وی در فاز دوم نیز بر اساس مطالعات اولیه صورت گرفته ۳/۳میلیارد مترمکعب گاز به این مخزن تزریق می‌شود که رقمی در حدود روزانه ۱۸میلیون مترمکعب تزریق و ۲۰میلیون مترمکعب برداشت می‌شود. هزینه اجرای فاز اول این طرح ۳۳۰میلیون دلار و فاز دوم ۵۳۰میلیون دلار برآورد می‌شود.