پیشنهاد میلیاردر روسی برای خرید سهام فولاد ایران

احمد بختیار

بزرگ‌ترین فولادساز روسیه، خواهان خرید سهام کارخانه‌های فولاد و معادن سنگ‌آهن ایران شد. ویکتور راشنیکف (Rashnikov)، میلیاردر روسی که چند تن از نزدیکانش او را همراهی می‌کردند، شامگاه جمعه شب پنجم بهمن با یک جت شخصی وارد تهران شد و به سرعت بازدید‌هایی را از ذوب‌آهن اصفهان، فولاد‌مبارکه، سنگ‌آهن گل‌گهر و فولاد خوزستان ترتیب داد.

هدف از دیدار وی از صنایع فولاد ایران، بررسی پتانسیل، میزان تولید، صادرات و نیز بررسی منابع مالی و میزان نقدینگی این صنعت در کشورمان بود.

راشنیکف ۵۹ساله که ثروت خالص او بنابر گزارش سال ۲۰۰۶ مجله فوربس به ۶/۳میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۰۷ این رقم را به ۷ میلیارد دلار رساند، ذوب‌آهن اصفهان را بیش از سایر فولادسازان، جذاب یافته است. بهرام سبحانی، مدیرعامل ذوب‌آهن، دلیل این امر را همسو بودن سیستم تولید بین کارخانه‌های راشنیکف و ذوب‌آهن دانست؛ چرا که روس‌ها و حتی بخش عمده‌ای از فولادسازان دنیا از سیستم کوره بلند برای تولید فولاد بهره می‌گیرند. (این در حالی است که الکساندر آبراموف، دیگر میلیاردر روسی در اسفند۸۳ فولاد مبارکه را برای خرید انتخاب کرده بود که البته با درخواست وی موافقت نشد البته پیش از آبراموف، لاکشمی میتال میلیاردر هندی برای خرید مبارکه پیشنهاد داده بود که مورد پذیرش قرار نگرفت).

وی اطلاعاتی راجع به مسائل مالی، تولید و صادرات ذوب‌آهن دریافت کرد و جالب آنکه وقت چندانی در‌این‌باره تلف نکرده و در برابر این درخواست که کمی برای استماع گزارش به انتظار بنشیند، گفته است «وقت ارزشمند است و فرصتی برای اتلاف آن، خلق نمی‌کنم.» بزرگ‌ترین فولادساز روسیه در عین حال در بازدیدی که از معدن سنگ‌آهن گل‌گهر داشته درخواستی برای ارائه گزارش‌های مالی، تولید و صادرات نداده است.

وی واپسین دیدار خود را به فولاد خوزستان اختصاص داد و پس از آن به تهران بازگشت و به سفر ۴ روزه خود به ایران پایان داد و با همان جت شخصی راهی روسیه شد.

پیشنهادها

پیشنهادهایی که میلیاردر روسی در روز پایانی به ایران ارائه کرده حاکی از آن است که وی تمایل دارد کارخانه یا معدن موردنظر خود را با ۵۱درصد سهام خریداری کند که البته چنین درخواست اولیه‌ای با مانع مواجه شده است؛ چرا که تکلیف بخش عمده‌ای از سهام کارخانه‌های بزرگ از جمله فولادسازان در قالب سهام عدالت، واگذاری در بورس و سهام کارکنان مشخص شده است. از همین رو، پاسخی که راشنیکف دریافت کرده این است که وی در صورت تمایل باید در محدوده خرید ۸درصدی سهام، برنامه‌ریزی کند.

البته تاکنون تصمیم قاطعی در این‌باره اخذ نشده و قرار است، گزارش فوق در اختیار مقامات بالاتر در وزارت صنایع و معادن و دولت قرار گیرد.

راشنیکف کیست؟

ویکتور راشنیکف ۵۹ساله ودارای دو فرزند است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را در صنعت فولاد از سال ۱۹۶۷ در گرما گرم سیستم کمونیستی شوروی سابق آغاز کرد و در آن سال وارد کارخانه (MMK)

Magnitogorsk Metallurgical Combine شد و در همان سیستم نیز رشد کرد. اگرچه رسانه‌‌‌های روسی او را پیرو مناسبی برای تفکرات فروشچف رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی نمی‌دانستند؛ چرا که به نوشته Russiajournal وی عمدتا به منافع خود می‌اندیشید و بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌های دولتی را به نفع خویش مصادره می‌کرد و این نکته‌ای بود که در رسانه‌های روسیه منعکس می‌شد.

وی سرانجام در سال ۱۹۹۸ به سمت مدیرعاملی MMK رسید. رفتار او در خرید سهام شرکت‌های فولادسازی و سنگ‌آهنی آن‌هم در بی‌ثباتی اقتصاد روسیه در دهه ۹۰ میلادی، افت شدید قیمت محصولات فولادی و زیان‌های وارده بر سهام او، از راشنیکف «مرد ریسک‌پذیر» نمایان ساخت.

وی اما در زمان بالا رفتن قیمت‌‌های فولاد جانی دوباره یافت و همکاری با بانک‌‌‌ها و گروه‌های مالی بزرگ دنیا را توسعه داد. مجموعه

ام. ام.کی در سال ۲۰۰۶، ۵/۱۲میلیون تن فولاد خام و ۵/۱۱میلیون تن محصولات فولادی تولید کرد که این رقم از تولید کل فولاد ایران نیز بیشتر است.

درآمد کارخانه تحت ریاست وی در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴/۶میلیارد دلار رسید که پس از کسر مالیات سود خالص ۴/۱میلیارد دلاری را نصیب وی کرد.

علاوه بر این به نوشته هرالد تریبیون، وی در‌حال‌حاضر با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در جنوب شرق اوهایو (آمریکا) طرح تولید ۵/۱میلیون تنی تولید ورق را به پیش می‌برد.

سود جدید از زبان راشنیکف

سپرده نقدی راشنیکف نزد بانک‌ها در سال ۲۰۰۶ بیش از یک‌میلیارد دلار اعلام شده است. وی در روزهای گذشته وضعیت جدید مالی خود را در ایران اعلام کرد. راشنیکف سال گذشته میلادی (۲۰۰۷) سود ۲میلیارد دلاری را کسب کرده است.