ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور از ابتدای بهره‌برداری تاکنون خدمات و دستاوردهای بزرگ صنعتی را در راستای رشد و توسعه فرهنگ صنعتی در عرصه‌های مختلف تولید تربیت نیروی انسانی کارآمد و ... تقدیم میهن اسلامیمان کرده است. این مجتمع بزرگ صنعتی در حالی در آستانه چهلمین سال احداث خود قرار گرفته که کوله‌باری از تجربه‌های تولیدی، توانمندی‌ها و تجربه‌های ارزشمند را در عرصه‌های داخلی و خارجی برای کشور به ارمغان آورده است و همچون دانشگاهی در میان صنعت فولاد بدل شده است.

شاید آن روزی که اولین تلاش‌ها برای تاسیس ذوب‌آهن آغاز شد و رویای دیرین ایرانیان از زمان سلسله قاجار به ثمر نشست در ذهن هیچ کس نمی‌گنجید که روزگاری این غول دشت طبس به جشن چهل سالگی خویش برسد و چهار دهه تلاش بی‌وقفه را که آثار هر روزش بر پیکر آهنینن آن باقی است، پشت سر گذارد.

هر چند در ابتدای کار، کارشناسان روس، ظرفیت ۵۵۰هزار تن را برای ذوب‌آهن در نظر گرفتند، اما با اجرای طرح‌های توسعه و احداث کوره شماره ۲ که تا سال ۵۷ به اتمام رسید بر ظرفیت تولید آن افزوده شد و تا سال ۱۳۶۷ با خرید دو دستگاه ماشین ریخته‌گری مدرن از کشور ایتالیا و نصب آن، این کارخانه به ظرفیت اسمی خود، یعنی یک میلیون و نهصد هزار تن رسید و در ادامه با تلاش کارشناسان خود موفق شد بیش از ظرفیت اسمی خود یعنی بیش از ۲/۲میلیون تن در سال تولید کند. این در حالی بود که در سال‌های پیش از انقلاب کارشناسان ذوب‌آهن بدون روس‌ها اجازه بستن یک پیچ ساده را هم نداشتند.

ذوب‌آهن امیدوار است تا پایان سال ۱۳۸۷ با تکمیل طرح توازن به تولید ۶/۳میلیون تنی دست یابد.

حکایت ذوب‌آهن در این چهار دهه شباهت بسیاری به اقتصاد ایران داشته است. این کارخانه با تولد خویش اولین شعله‌‌های صنعتی شدن را در سرزمین ایران روشن کرد.

در سال‌های جنگ و پس از آن به سازندگی پرداخت و با نیروی انسانی متخصص در احداث و پشتیبانی صنایع مختلف به خصوص صنایع فولادی سراسر کشور به ایفای نقش پرداخت به گونه‌ای که لقب مادر صنعت فولاد ایران را از آن خود کرد.

همزمان با تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران به موفقیت‌هایی همچون احداث کارخانه فولاد سبا، اجرای طرح توازن، پیاده سازی ERP، دریافت گواهینامه‌های مختلف از جمله اشتهار به سرآمدی و گواهینامه‌های مدیریت کیفیت و زیست محیطی، کسب عنوان صادر کننده نمونه و گسترش صادرات به کشورهای اروپایی، حضور در بورس فلزات به چند رکورد تولیدی دست یافت.

در واقع همچون وجود یک انسان که در مرز چهل سالگی به اوج پختگی و فرزانگی می‌رسد، ذوب‌آهن نیز در ۴۰ سالگی در اوج کیفیت محصول و در آستانه رشد ۶۰درصدی تولیدی قرار گرفته است.

آینده این مادر صنعت نیز آن‌چنان که در طرح‌های توسعه آن رقم خورده همپای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران با توسعه ایران و سرنوشت ایرانیان پیوند ناگسستنی دارد.

آینده‌ای که می‌تواند با تاکید بر علم، کار گروهی، تعهد به کار، مدیریت صحیح، مشارکت کارکنان در مدیریت و توسعه همه جانبه و پایدار را برای ذوب‌آهن و ایران رقم بزند.