پرویز کاظمی

پروژه‌های صنعتی در کشور زمانی می‌توانند در مسیر تعالی قرار گیرند که از چتر حمایت قانونی برخوردار باشد.

عموما همگامی دولت و مجلس در مسیر توسعه کشور می‌تواند ضمن پیشبرد برنامه‌های راهبردی و کلان، فضای سازندگی را تقویت و بنیان‌های توسعه را در بسترهای صنعتی محقق سازد. صنعت ایران به دلیل برخورداری از ساختاری نامتجانس که ناشی از تحولات متعدد در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور است، عمدتا در برخی از حوزه‌ها نیاز به مهندسی مجدد داشته و در این رهگذر یکی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌ساز جهت برون‌رفت از این ساختار قانونگذار است.

قانونگذاران در کمیسیون‌های مرتبط با انجام مطالعات کارشناسی درصدد وضع قوانین خواهند بود که علاوه بر پذیرش از سوی دولت و انتقال آن به صنعت به عنوان ابزاری برای تسهیل امور مرتبط ملحوظ شود.

کارشناسان معتقدند قوانین می‌توانند در توسعه صنعتی کشور نقش‌آفرین باشند که منجر به تسهیل تعاملات صاحبان صنایع و در نتیجه سودآوری این حوزه را به همراه داشته باشد.

عموما قوانین دست و پاگیری که ناشی از عدم کار موثر در این بخش است بر مبنای عدم دید کافی قانونگذار از تنگناهایی است که در بطن کار ایجاد می‌شود و از بسیاری از قوانین نیاز به متمم در مسیر کاربردی‌ شدن دارند.

از این رو، شاید بتوان مهندسی فرآیند را در روند وضع قوانین کاربردی بسیار موثر دانست و قانونگذار در این مسیر نیاز به دیدی علمی دارد.

امروزه دیگر ورود به حوزه‌های قانونگذاری که اثرات آن در سطح کلان ملی منتشر خواهد شد هرگز از شیوه سعی و خطا استفاده نخواهد شد و لزوم برخورداری کارشناسانه در این عرصه غیرقابل اجتناب است.

صنعت ایران در مسیر ناهموار مخاطرات سیاسی و اقتصادی راه سختی را پیموده است و قانونگذار نیز در این حوزه همواره برای دستیابی به توسعه صنعتی سعی در کاهش فاصله بین دولت و مجلس نموده و به عنوان راهکاری موثر در تلاش است تصدی بدنه دولتی را کاهش و تفویض وظایف آن را به بخش‌خصوصی در قالب قوانین اجرایی کند.

تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای تمام و کمال اصل ۴۴ قانون اساسی و تشکیل ستاد اجرایی در وزارتخانه‌ها و لزوم توجه مجلس می‌تواند از اهمیت این موضوع و ضرورت اجرای آن در کشور باشد.

با تمام این تفاسیر شایسته است قانونگذاران با ایجاد تعامل با صاحبان صنایع در مسیر توسعه صنعتی کشور که زمینه‌ساز فرصت‌های دیگری در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی خواهد شد، همچون گذشته از هیچ کوششی فروگذار نباشند و با تکیه بر آرای ملی در راستای تثبیت هویت اسلامی کشورمان گام بردارند.