سرمایه‌گذاری 21هزار و 11میلیارد ریالی برای ساخت پالایشگاه

گروه صنعت و معدن- شورای عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی با درخواست وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل منابع داخلی به میزان ۲۱هزار و ۱۱میلیارد و ۲۲۳میلیون ریال موافقت کرد.

اگرچه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی با قیمت‌های کنونی نفت و بنزین در جهان شاید اقتصادی باشد، اما تحولات آینده نامعلوم است و با توجه به جایگزینی گاز به جای نفت در سال‌های آینده و همچنین کاهش احتمالی قیمت در بازار جهانی بنزین سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه شاید نیاز به مطالعه بیشتری داشته باشد. بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی و اقتصادی کشور وزارت نفت باید برای واگذاری پنج پالایشگاه به بخش غیردولتی تا پایان سال جاری اقدامات لازم را به عمل آورد.

بر این اساس، وزارت نفت باید برای واگذاری پالایشگاه‌های اصفهان، آبادان، بندرعباس، تبریز و تهران به بخش غیردولتی تا پایان سال‌‌جاری اقدامات لازم را به عمل آورد؛ این درحالی است که سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مجموع سرمایه گذاری در احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و احداث پالایشگاه نفت خام بسیار سنگین بندرعباس(پالایشگاه هرمز) نباید بیش از ده درصد باشد.

اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت انتقال فرآورده مسیر بندرعباس- اصفهان و احداث خط لوله از فراشبند تا پالایشگاه شیراز بلامانع است. همچنین سرمایه گذاری در طرح‌های مطالعه و اجرای مقاوم سازی ایستگاه‌های پمپ بنزین و پالایشگاه‌های کشور پس از تفکیک به پروژه‌های اجرایی با تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری به عنوان مصوبه شورای عالی مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی تلقی و ابلاغ خواهد شد.

این در حالی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل منابع داخلی خود در ۱۱ طرح ساخت و توسعه پالایشگاه در سراسر کشور سرمایه گذاری می کند. بر این اساس، طرح احداث مجتمع بنزین سازی پالایشگاه اصفهان که از سال ۸۵ در کشور شروع شده و قرار است در سال ۸۸ به اتمام رسد، مستلزم ۲هزار و ۹۰۴‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون ریال سرمایه گذاری است.

مطالعه توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز که از سال ۸۵ در کشور شروع شده و قرار است در سال ۸۸ به اتمام رسد نیز با سرمایه گذاری ۲۸۲‌میلیارد و ۳۸۰‌میلیون ریال به عنوان دومین طرحی است که این شرکت از محل منابع داخلی خود در آن سرمایه گذاری می کند؛ این در حالی است که در سال گذشته میزان سرمایه گذاری برای این طرح ۲۲میلیارد و ۹۹۰‌میلیون ریال بوده و قرار شده مجموع سرمایه گذاری این شرکت در سال‌‌جاری در این پروژه نیز به ۲۵۹‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون ریال برسد. مدت زمان احداث مجتمع کت کراکر و واحد‌های تابعه پالایشگاه آبادان نیز در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۸ و با سرمایه گذاری ۴هزار و ۳۷۵‌میلیارد و ۷۶۲‌میلیون ریال در نظر گرفته شده که بر این اساس برای سال‌های ۸۵ تا ۸۸ به ترتیب «یک‌هزار و ۲۸۶‌میلیارد و ۷۵۸‌میلیون ریال»، «یک‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد و ۶۶‌میلیون ریال»، «یک هزار و ۶۱‌میلیارد و ۲۸۴‌میلیون ریال» و «۲۷۷‌میلیارد و ۶۵۴‌میلیون ریال» در نظر گرفته شده است.

بر این اساس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع تنگنا‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس نیز ۹۸۸‌میلیارد و ۷۲‌میلیون ریال اعتبار برای صرف در سال‌های ۸۲ تا ۸۷ در نظر گرفته که از این رقم ۲۶۶میلیارد و ۹۰۲‌میلیون ریال مربوط به سال‌های قبل از۸۴ و ۵۶میلیارد و ۹۷۷‌میلیون ریال مربوط به سال ۸۴ و ۴۰۲‌میلیارد ریال مربوط به سال گذشته است.

همچنین برای این پروژه ۲۵۰‌میلیارد ریال در سال جاری و ۵۲میلیارد و ۱۹۳‌میلیون ریال در سال آتی اعتبار در نظر گرفته شده است.

همچنین این شرکت برای اصلاح فرآیند‌های پالایشگاه بندرعباس نیز که در فاصله سال‌های ۸۵ تا۸۸ و با سرمایه گذاری ۴هزار و ۵۷۹‌میلیارد و ۴۰۳‌میلیون ریال طراحی شده که در سال گذشته ۴۴۶‌میلیارد و ۸۳۴‌میلیون ریال، در سال‌‌جاری ۲هزار و ۴۹۰‌میلیارد و ۴۹۹‌میلیون ریال و در سال آتی یک‌هزار و ۵۲‌میلیارد و ۵۴‌میلیون ریال نیز در نظر گرفته شده؛ ضمن اینکه سال ۸۸ نیز برای این پروژه ۵۲۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ریال در نظر گرفته شده که برای سال‌های بعد نیز ۶۱‌میلیارد و ۵۱۶‌میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

بهینه‌سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز (طرح بنزین سازی) یکی از دیگر از ۱۱ پروژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که بر این اساس، در سال جاری ۱۴۵‌میلیارد و ۲۳۱‌میلیون ریال سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و برای سال‌های ۸۶ و ۸۷ نیز به ترتیب «۳۱۱‌میلیارد و ۵۹‌میلیون ریال» و «۵۰۰‌میلیارد و ۷۱۰‌میلیون ریال» سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، احداث واحد‌های تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون (بنزین سازی پالایشگاه تهران) نیز یکی دیگر از این پروژه‌ها است که برای اجرا در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۸ پیش‌بینی شده است؛ این درحالی است که برای سال‌های ۸۵ و ۸۶ به ترتیب ۳‌میلیارد و ۱۳‌میلیون ریال و ۶۵۵‌میلیارد و ۷۰۹‌میلیون ریال سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است؛ این درحالی است که ۴۹۹‌میلیارد و ۹۸۷‌میلیون ریال و ۸۱میلیارد و ۲۴۶‌میلیون ریال نیز برای سال‌های ۸۷ و ۸۸ در نظر گرفته شده است.