مشکل نقدینگی کارخانجات سیمان را حل کردیم

گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان طرح‌های صنعتی و معدنی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد. علی‌اکبر محرابیان که در نخستین گردهم‌آیی مدیران وزارت صنایع و معادن حضور یافته بود، با اعلام این خبر گفت: تعداد این طرح‌ها به ۸۰۰ فقره می‌رسد که در مدت ۳ سال به اجرا درخواهد آمد. محرابیان از این تعداد طرح به عنوان محور ستاره‌دار برای بخش خصوصی یاد کرد. عکس: حمید جانی‌پور

به گفته وی چنانچه بخش خصوصی ۳۰درصد مبلغ کل را به عنوان آورده در اختیار داشته باشد، دولت ۳۰هزار‌میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی به صورت تضمینی و در قالب بسته حمایتی به بخش خصوصی اعطا می‌کند. وی تاکید کرد: در هر هفته آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌ها در ۶ استان بررسی می‌شود.

به گزارش فارس، وزیر صنایع و معادن خبر داد: اجرای ۸۰۰ طرح صنعتی و معدنی مطالعه شده در وزارت صنایع و معادن بخش صنعت و معدن کشور را با رشد چشمگیری مواجه خواهد کرد. محرابیان با اشاره به این که آنچه باید برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ‌۲۰ساله انجام دهیم «برنامه‌ریزی کاربردی و اجرایی» و «مدیریت کارآمد» است، خطاب به مدیران وزارت صنایع گفت: اگر این دوره بگذرد و به اهداف سند چشم‌انداز دست نیابیم، انتقادات تنها متوجه ما و شما خواهد بود.

وی افزود: در برنامه دوم و سوم نقایصی در تعیین اهداف و برنامه‌ها داشته‌ایم، مثلا در حوزه سرمایه‌گذاری به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، اما در حوزه اشتغال به همان نسبت پیش نرفته‌ایم. وی ادامه داد: وقتی صنعت نوسازی و مکانیزه می‌شود، میزان اشتغال نیز باید افزایش پیدا کنند، اما در برخی شاخص‌ها که لازم و ملزوم یکدیگرند، شاهد رشد متوازن نیستیم. محرابیان با اشاره به اینکه برای اجرای سند چشم‌انداز برنامه‌های میان‌مدت لازم است یادآور شد: برنامه پنجم توسعه در دست تدوین است و وزارت صنایع و معادن نیز از ارکان مهم تدوین این برنامه است. در تدوین استراتژی‌های برنامه پنجم برنامه‌هایی کاربردی و کاملا قابل اندازه‌گیری و سنجش را پیش‌بینی کرده‌ایم. وی تصریح کرد: دو شاخصه در تدوین برنامه چهارم مورد توجه است. شاخص اول عدالت اجتماعی و شاخص دوم که فوق‌العاده نیز مدنظر است اشتغال پایدار است.

وضعیت شاخص‌های بخش صنعت در دولت نهم

محرابیان در ادامه به مقایسه شاخص‌های صنعت در ۲۸‌ماه گذشته از عمر دولت نهم با مدت مشابه قبل پرداخت و افزود: در طول عمر ۲۸‌ماه عمر این دولت در بخش صدور جواز تاسیس که البته فاکتور چندان مهمی نیست، ۱۱۱‌هزار و ۱۷۷پروانه صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صدور پروانه‌های بهره‌برداری ۱۶هزار و ۵۷۰ فقره پروانه صادر شده که ۴۴درصد در این بخش رشد داشته‌ایم. در ۲۸ماهه، منتهی به دی‌ماه همچنین ۲۱هزار ‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که این رقم در دوره قبل ۹هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده و حاکی از ۱۲۳درصد رشد شاخص است.

وزیر صنایع ادامه داد: اشتغال بخش صنعت طی ۲۸ماه به ۳۰۸هزار نفر رسید که این رقم در دوره مشابه قبل ۲۷۹‌هزار نفر بوده و بر این اساس رشد ۱۱درصدی را در بخش اشتغال شاهدیم.

وزیر صنایع اظهار داشت: میزان رشد معادن ما در صدور گواهی و بهره‌برداری طی ۲۸ماهه اخیر تفاوتی با دوره قبل نداشته است. تعداد گواهی کشف معادن صادره‌هزارو ۲۳۰فقره و در دوره قبل‌هزارو ۲۷فقره بوده است. در حوزه اجازه برداشت نیز مجوز‌ها از ۴۶۸هزارو فقره به ۵۵۳هزارو فقره رسیده است.

وزیر صنایع تاکید کرد: بخش معدن طی ۲۸ماه اخیر از صنعت عقب افتاده و باید برنامه‌ریزی کنیم، در طول دوره باقیمانده این عقب‌افتادگی جبران شود.

وی علت عقب‌افتادگی بخش معدن را مشکلات قانونی و عدم‌امکان استفاده از بخش خصوصی فعال دانست و گفت: باید قانون را به نحوی اصلاح کنیم که در راستای خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴باشد و این کار در دست انجام است. محرابیان تاکید کرد: ارزش افزوده بخش معدن به مراتب بیش از صنعت است، اما رشد آن کم بود، زیرا قانون درها را بسته است. وی گفت: در بخش استفاده از حساب ذخیره ارزی به ۳۲۹طرح ۵میلیارد دلار تسهیلات ارزی تخصیص داده شده است. میزان استفاده از تسهیلات خارجی ۴/۶میلیارد دلار مصوب شده و از این رقم ۴/۴میلیارد دلار گواهی اتمام کار صادر شده و بخش خصوصی باید ماشین‌آلات را وارد و کار خود را شروع کند.

محرابیان حجم صادرات غیرنفتی کشور را ۳۵‌میلیارد دلار در طول ۲۸‌ماه گذشته عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود ۲۷‌میلیارد دلار و به عبارتی ۷۷‌درصد سهم بخش صنعت کشور بوده است. محرابیان در ادامه سخنان خود اجرای طرح‌های مصوب در سفرهای استانی دولت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در هر سفر استانی دولت ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت عملکرد صنایع و معادن استان‌ها به عمل می‌آید، برخی از طرح‌ها به دلیل ممنوعیت‌های قانونی متوقف مانده بودند که با استناد به قانون سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و پر ریسک این مشکلات نیز برطرف می‌شود. وزیر صنایع با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های صنعت عدم یکپارچگی آن در کشور است، گفت: مشاهده می‌شود زمانی تب احداث کارخانه در رشته‌های مختلف مانند صنعت فرش ماشینی، ماکارونی، سیمان و سایر صنایع بالا می‌گیرد و ما بدون توجه به نیاز و ظرفیت کشور اقدام به صدور مجوز بهره‌برداری و احداث می‌کنیم. وی گفت: بنابراین ظرفیت‌های مازادی در کشور به وجود می‌آید در نتیجه فعالیت‌ها غیر اقتصادی می‌شود و بهره‌برداری کاهش می‌یابد و از آنجا که تعداد زیادی از صنایع به یکباره با هم به سطح آمده‌اند به ناگهان نیز همه بر می‌گردند. محرابیان افزود: این اتفاقی است که در صنعت سیمان افتاده است. سال قبل نیاز کشور به سیمان ۳۵‌میلیون تن بود و امسال به ۴۲‌میلیون تن رسیده است. ظرفیت تولید سیمان هم اکنون ۵/۴۲‌میلیون تن است، اما ظرفیت کارخانه‌های در دست احداث ۱۰۸‌ میلیون تن و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای تولید ۱۶۰‌میلیون تن از این محصول است، وزیر صنایع با بیان اینکه در بدو ورودش به وزارت صنایع ۷۰ پروژه سیمانی نیمه کاره وجود داشته است خاطرنشان کرد: بر این اساس با مدیران سیستم بانکی تشکیل جلسه داده و ۲۰۰‌میلیارد تومان نیاز این واحد‌ها به نقدینگی را تامین کردیم.

وی گفت: ۶طرح تا به حال به اتمام رسیده و وارد مدار تولید شده است، ۶طرح دیگر تا پایان سال وارد مدار می‌‌شود و تعداد طرح‌های فعال شده تا خرداد‌ماه سال بعد به ۱۷‌طرح خواهد رسید. محرابیان خاطرنشان کرد: روزی که شروع کردیم ظرفیت تولید سیمان ۵/۴۲‌میلیون تن بود امروز به ۵/۴۶ و تا پایان خرداد سال بعد به ۵۵‌میلیون تن می‌رسد.

وی خطاب به مدیران از آنان خواست این روش را الگو قرار داده و با شناسایی نیازهای طرح‌های نیمه تمام استانی جهت رفع مشکلات آنها اقدام کنند.