رانت سیمان، معادل احداث 7کارخانه است

گروه صنعت و معدن - رانت حاصل از قیمت‌گذاری دولتی که در اختیار دلالان قرار می‌گیرد، برابر با احداث ۷کارخانه جدید سیمان است.

مدیرعامل سیمان داراب در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما، با اعلام مطلب فوق تصریح کرد: اکنون منافعی که رانت‌خواران از قیمت‌گذاری دولتی می‌برند به ۱۵۰۰میلیارد تومان رسیده است که با این رقم می‌توان ۷ یا ۸کارخانه ۳هزار تنی سیمان احداث کرد. اکبر مجیدپور ادامه داد: امروزه برخی با ارائه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده سعی دارند، نظر مسوولان کشور را برای واقعی شدن قیمت‌ها منحرف کنند؛ چراکه با واقعی شدن نرخ سیمان، منافع ۱۵۰۰میلیارد تومانی دلالان از بین می‌رود. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: رییس انجمن انبوه‌سازان به تازگی گفته است، سود تولیدکنندگان سیمان به ۱۲۰درصد می‌رسد، در حالی که این اطلاعات مربوط به ۱۰، ۱۵سال پیش است.

مجیدپور در عین حال گفت: بررسی سود و زیان کارخانه‌ها کار چندان دشواری نیست، چراکه اطلاعات مالی شرکت‌ها از جمله سیمان داراب شفاف است.

تاثیر قیمت واقعی در ساخت‌و‌ساز

این تولیدکننده سیمان افزود: اگر برای هر مترمربع بتن ۳پاکت ۷هزار تومانی (نرخ بازار آزاد) مصرف شود تنها ۲۱هزار تومان هزینه شده است، ‌آیا چنین رقمی با قیمت‌گذاری ۳ الی ۴میلیون تومانی برای هر مترمربع برج‌ها، قابل‌مقایسه است. این واقعیت نشان می‌دهد، نرخ سیمان کمتر از یک درصد در قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل سیمان داراب یادآور شد: مدتی است که پروژه‌های جدید سیمان به سبب نبود نقدینگی معطل مانده‌اند، در صورتی که با اتمام این طرح‌ها، رقم قابل‌توجهی به عرضه اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲/۳۵میلیون تن سیمان تولید شد که در سال جاری به ۵/۴۲میلیون تن خواهد رسید و سال آینده به رقم ۵۲میلیون تن دست خواهیم یافت.

به گفته مجیدپور، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام معادل ۵/۱میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و چنانچه دولت برنامه‌ای برای تامین نقدینگی، اجرا نکند، مشکلات بیش از پیش خواهد شد. مجیدپور همچنین شیوه کنونی قیمت‌گذاری دولتی را سبب ایزوله شدن صنعت سیمان دانست و افزود: در وضعیت فعلی بازار صادراتی را هم از دست داده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه محور مذاکرات در جلسه تولیدکنندگان با وزارت بازرگانی چه بود، گفت: صاحبان صنایع سیمان اعلام کرده‌اند با امکانات فنی و مهندسی داخلی قادریم ۷۵درصد از تجهیزات کارخانه را در داخل بسازیم. حال اگر تولید سیمان سودی برای تولیدکننده نداشته باشد و تنها دلالان منفعت ببرند، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند.

مجید پور ادامه داد: وزارت بازرگانی، بحث طرح تنظیم بازار را مطرح کرده که قرار است در شورای عالی مدیریت تصمیم‌گیری شود.

وی یادآور شد: پیش از این طرح جامع سیمان برای کنترل قیمت، مصرف و نیز هدایت بخش تولید به صورت نیمه‌کاره اجرا شد که در صورت اجرای دقیق‌، امروز مشکلی به نام رانت‌خواری نداشتیم. چرا که در نهایت قیمت‌ها واقعی می‌شدند.

فشار عاملان توزیع

مجید پور همچنین اظهار کرد: عاملان توزیع اخیرا فشار به دولت آوردند که میزان سهمیه‌های مردمی از ۶۵درصد به ۷۵درصد افزایش یابد. اما سوال این است که آیا واقعا مردم از این میزان سهمیه بهره‌مند می‌شوند.

این در حالی است که قیمت هر پاکت ۵۰کیلویی سیمان برای مصرف‌کننده به ۷هزار تومان رسیده است. هر چند قیمت فروش کارخانه‌ها تنها ۱۸۰۰تومان است.

وی معتقد است، تصمیم‌هایی که برای صنعت سیمان گرفته می‌شود، به زیان مردم و تولیدکنندگان است و در این میان ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار سهامدار جزو بازار، دائما باید شاهد آسیب دیدن تولیدکنندگان سیمان باشند.

مجیدپور در بخش انتهای سخنانش درباره وضعیت تولید سیمان داراب گفت: میزان تولید سیمان و کلینکر طی ۹ماه سال‌جاری به ترتیب به ۸۹۰هزار و ۷۷۰هزار تن رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید سیمان ۲۱۰هزار تن و تولید کلینکر ۲۳۰هزار تن افزایش یافته است.

وی گفت: افزایش تولید این کارخانه به سبب راه‌اندازی طرح توسعه‌ای بود که در بهمن ماه سال ۸۵ به بهره‌برداری رسید. سیمان داراب با اجرای آن طرح از ظرفیت ۳هزار تن به ۳۶۰۰تن در روز دست یافت که معادل افزایش ۲۰درصدی تولید است.

مدیرعامل سیمان داراب تاکید کرد: این میزان رشد تولید تنها با ۳میلیارد و ۶۰میلیون تومان به دست آمده است که در برابر میزان تولید جدید، رقم ناچیزی است.

مجیدپور افزود: در شهریور ماه امسال به طور کامل به ظرفیت ۳۶۰۰تنی دست یافتیم.

وی همچنین یادآور شد: اخیرا همراه با شرکت سرمایه‌گذاری صنعت غدیر به صورت ۵۰/۵۰، ۳۰درصد از سهام شرکت سیمان دشتستان را خریدیم. سیمان دشتستان با ۱۳۴درصد ظرفیت، مشغول به تولید است. البته پیش از آن نیز ۵/۲۲درصد از سهام طرح سیمان (در دست راه‌اندازی) شهرکرد را خریده بودیم.

گواهینامه از DAP

مدیرعامل سیمان داراب همچنین خبر داد: به تازگی توانسته‌ایم گواهینامه ISO۱۷۰۲۵ را از شرکت DAP آلمان دریافت کنیم.

این گواهینامه بین‌المللی، شاخصی برای استاندارد بودن آزمایشگاه سیمان داراب است. از همین رو می‌توانیم حتی نمونه‌های خارجی را برای سنجش در آزمایشگاه داراب، بپذیریم.

علاوه‌بر این محصول صادراتی ما هم، در همه جای دنیا، تایید شده به شمار می‌آید.