چندی پیش خبری در این صفحه به چاپ رسید، مبنی بر اینکه «گاز بخاری‌های بدون دودکش سمی است». مطالب این خبر به نقل از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران عنوان شده بود. روز گذشته یک شرکت تولیدکننده بخاری بدون دودکش توضیحاتی راجع به این محصول به روزنامه ارسال کرد که در پی می‌آید: احتراما، به استحضار می‌رساند مطالب مندرج در مقاله (قسمت صنعت و معدن) «گاز بخاری‌های بدون دودکش سمی است» مورخ ۱۰/۱۰/۸۶ کذب محض بوده و از مصادیق بارز تشویش اذهان است. خواهشمند است بدون ذکر نام این شرکت بر طبق قانون مطبوعات مطالب ذیل در شماره بعدی آن روزنامه چاپ شود.

«بخاری‌های بدون نیاز به دودکش استاندارد دارای استاندارد ملی ۱-۷۲۶۸ ایران بوده و تنها مرجعی که می‌تواند در مورد آن اظهارنظر کارشناسی کند، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. مدیرعامل محترم سازمان آتش‌نشانی تهران به جای کلی‌گویی و ذکر مطالب نادرست بهتر است ضمن مراجعه به استاندارد بخاری مذکور، برای فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از این بخاری‌ها با ذکر دقیق آمار و حوادثی که در مقاله مذکور به آن اشاره کرده‌اند حوادث ناشی از استفاده غلط از آبگرمکن‌های گازی و بخاری‌های دودکش‌دار که دودکش‌ آن نصب نمی‌شود و یا دارای اشکال است را به حساب بخاری‌های بدون نیاز به دودکش نگذارند.

مطالب مندرج در مورد گاز منواکسید کربن درست است، ولی بهتر بود عنوان می‌شد که میزان تولید گاز منواکسیدکربن بخاری‌های بدون نیاز به دودکش چقدر است و چه میزان گاز منواکسیدکربن که در محیط تولید شود باعث گازگرفتگی و مسمومیت می‌شود؟

واقعیت این است که اگر میزان گاز منواکسید کربن در محیط به حداقل PPMا۲۵۰ برسد مسمومیت و گازگرفتگی به وجود می‌آید و حال آنکه بخاری‌های گازی بدون نیاز به دودکش استاندارد و مجهز به سیستم ایمنی ODS با توجه به سوخت کامل آنها کمتر از PPM ا۱۰

منواکسیدکربن تولید می‌کنند.

عدم استفاده از این بخاری در منازل مسکونی در استاندارد ملی ایران ذکر نشده است و فقط محدودیت استفاده از این بخاری در اتاق خواب زیر پله، انباری است و استاندارد بودن بخاری گازی بدون نیاز به دودکش الزامی است.