مدیر اجرایی شرکت داناگاز اعلام کرد که انتقال گاز ایران به امارات متحده عربی وارد مرحله نهایی و اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا در دبی، حمید جعفر، مدیر اجرایی شرکت دانا گاز، به عنوان مجری طرح انتقال گاز ایران به امارات اعلام کرد که انتقال گاز ایران به امارات وارد مرحله نهایی شده و به زودی گاز ایران به امارات صادر خواهد شد. وی افزود: شرکت داناگاز با همکاری شرکت الهلال که طرف قرارداد با شرکت ملی نفت ایران است، مراحل لوله‌گذاری و تمام فعالیت‌ها برای اجرایی شدن این طرح را صورت داده است و منتظر اجرایی شدن انتقال گاز به امارات هستیم که به مرحله اجرایی انتقال گاز نیز نزدیک شده‌ایم.

حمید جعفر گفت: عمده‌ترین تاخیرها مربوط به شرکت ملی نفت ایران در لوله‌گذاری بوده که از دسامبر ۲۰۰۷ لوله‌گذاری دریایی از طرف شرکت ایرانی با سرعت صورت گرفت.۲۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری در دریا صورت گرفته و به پایگاه‌های دریایی شرکت داناگاز و الهلال متصل شده است و تنها منتظر اجرایی شدن انتقال گاز ایران هستیم.

مدیر اجرایی شرکت داناگاز در مورد همکاری‌های شرکت نفت ایران و الهلال امارات اظهار کرد: این دو شرکت از ۳۵ سال پیش با یکدیگر همکاری می‌کنند و شایعات اختلاف بین الهلال و شرکت نفت ایران را تکذیب می‌کنم و قرارداد انتقال گاز ایران به امارات به مدت ۲۵ سال منعقد شده است که بین‌المللی و معتبر است.

این گزارش حاکی است، تفاهم‌نامه خرید و فروش گاز ایران به امارات (کرسنت) ۲۵ آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی برابر با ۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت امضا شد.

در این تفاهم‌نامه، شرکت کرسنت به عنوان خریدار بین‌المللی نفت (با مسوولیت محدود) و شرکت ملی نفت ایران به عنوان فروشنده ثبت شده است. کرسنت که یک شرکت خصوصی است، قبلا نیز در یکی از پروژه‌های نفتی کشور (میدان مبارک) با شرکت ملی نفت ایران همکاری داشته است.

موضوع این تفاهم‌نامه عبارت است از: فروش گاز ایران به شرکت کرسنت به مدت ۲۵ سال از تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۰۵ تا ۳۱ آوریل ۲۰۰۶ روزانه ۱۹۸‌میلیون فوت مکعب؛ از تاریخ یک مه ۲۰۰۶ تا پایان سال ۲۰۰۷ روزانه ۳۳۰‌میلیون فوت مکعب؛ در سال چهارم روزانه ۳۵۰‌میلیون فوت مکعب؛ در سال پنجم روزانه ۴۰۰‌میلیون فوت مکعب؛ در سال ششم روزانه ۴۵۰‌میلیون فوت مکعب و از سال هفتم به بعد گاز تحویلی به ۵۰۰‌میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

کرسنت متعهد است گاز دریافتی موضوع این تفاهم‌نامه را صرفا در محدوده سرزمینی کشور امارات متحده عربی به مصرف برساند. کرسنت گاز خریداری شده از ایران را پس از مراحلی نهایتا از طریق شرکت‌های دولتی نفت و گاز و آب و برق امارات به دولت امارات متحده عربی می‌فروشد.

بهای گاز تحویلی موضوع این تفاهم‌نامه بابت هر هزار متر مکعب مبلغ ۵/۱۷دلار است که این مبلغ برای هفت سال نخست از تاریخ تحویل گاز ثابت بوده و تغییری نخواهد کرد و از سال هشتم؛ (یعنی تاریخ تحویل گاز) بهای گاز بر اساس ضریب قیمت پایه نفت دبی که در این تفاهم‌نامه برای هر بشکه ۱۸ دلار تعیین شده افزایش خواهد یافت. در حال حاضر این قسمت تفاهم‌نامه به شرکتی به نام داناگاز واگذار شده است که شرکتی تازه‌تاسیس و متعلق به تعدادی از اتباع کشورهای خلیج فارس و اشخاص حقیقی ایرانی است.

اظهارات مقامات امارات متحده عربی در خصوص رفع مشکلات پیش روی صادرات گاز ایران به این کشور در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی همچنان بر وجود مشکل در قیمت گاز صادراتی و ضرورت اصلاح و افزایش آن اصرار دارند.