مدیر بخش دیسپچینگ شرکت گاز با اعلام اینکه مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به رکورد بی‌سابقه ۴۰۰‌میلیون متر‌مکعب در روز رسید، گفت: استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان و لرستان در معرض افت فشار و قطعی گاز قرار دارند. حسن تربتی، مدیر بخش نظارت بر توزیع و مصرف شرکت گاز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین وضعیت تولید و مصرف گاز کشور اظهار داشت: از لحاظ جوی و هواشناسی، برودت هوا در این هفته، مشابه هفته گذشته است که به‌‌رغم کاهش و قطع بارش برف، برودت هوا به قوت خود باقی‌مانده است.

وی افزود: در استان‌های گیلان، مازندران و به ویژه خراسان برودت هوا در شب‌های گذشته شدیدتر بوده به گونه‌ای که افزایش مصارف گاز استان خراسان، سبب کاهش ارسال گاز به شهرها و استان‌های شمالی کشور شده و استان گلستان از این لحاظ در مضیقه بیشتری قرار گرفت.

تربتی گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی از دیروز دمای هوا قدری معتدل‌تر شده است؛ اما به دلیل شدت برودت هوا، منازل عملا سردتر از آنچه که انتظار می‌رفت، بوده لذا به‌‌رغم کاهش برودت هوا طی روزهای آینده، مردم به گرم کردن منازل خود تا دمای مورد نیاز خواهند پرداخت.

مدیر بخش دیسپچینگ شرکت ملی گاز در ادامه از مردم خواست با توجه به اینکه روزهای سردتر را پشت‌سر گذاشته و هوا در حال معتدل‌‌تر شدن است، باز هم در مصرف گاز همانند سابق صرفه‌جویی نمایند تا گاز استان‌های شمالی و غربی نیز تامین شود. هرچند تولید گاز به رقم بی‌سابقه ۴۶۸میلیون مترمکعب رسیده است.

تربتی با اشاره به استان‌هایی که در‌حال‌حاضر با افت فشار یا قطعی گاز مواجهند، خاطرنشان ساخت: در مجموع حدود ۳‌درصد از کل خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز با افت فشار یا قطعی مواجه هستند که از این رقم، مشکل یک درصد آنها تا حد زیادی برطرف شده و ۲درصد باقی‌مانده نیز با صرفه‌جویی بیشتر مردم، مجددا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

تزریق گاز ترش به مردم نداریم

تربتی در خصوص تزریق گاز ترش (گاز حاوی گوگرد) به خطوط لوله سراسری گاز به منظور تامین گاز داخل کشور نیز اظهار داشت: این مطلب به هیچ‌وجه صحت ندارد. زیرا این گاز به لحاظ فیزیکی باید ابتدا در پالایشگاه، تصفیه و بعد به خطوط لوله تزریق شود. در حالی که مسیر انتقال خطوط گاز ترش نیز متصل به خطوط لوله سراسری انتقال گاز نمی‌باشد و عملا امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: استفاده از این گاز از لحاظ زیست‌محیطی، بهداشتی و خطوط لوله برای مصارف خانگی امکان‌پذیر نیست و صحت ندارد.