ادعای پاکستان و سکوت ایران

چند روز پیش بود که یک مقام ارشد نفتی هند با صراحت اعلام کرد، ایران بدون مشارکت این کشور خط لوله انتقال گاز را با پاکستان امضا نخواهد کرد. منطق اقتصادی و سابقه این طرح نیز حکم می‌کند که کار احداث این خط لوله زمانی آغاز شود که هند تمایل واقعی خود را برای دریافت گاز از ایران اعلام کند. هند برخلاف پاکستان اقتصاد رشد یابنده‌ای را تجربه می‌کند و نیازش به انرژی واقعی است. وقتی هندی‌ها به دلایل سیاسی پای خود را از این طرح بیرون کشیدند، گمان می‌رفت که مذاکرات مربوطه نیز به تعلیق درآید؛ اما این‌گونه نشد و دو کشور پاکستان و ایران احتمالا با هدف ترغیب هندی‌ها، ادامه مذاکرات را در دستور کار قرار دادند. در حالی که مقام‌های نفتی دو کشور ایران و پاکستان خود نیز می‌دانستند بدون مشارکت هند، احداث این خط شاید منطق اقتصادی خود را از دست بدهد، کار تا مراحل نهایی پیش رفته و اکنون یک مقام پاکستانی به پایگاه خبری دیلی تایمز گفته است، امضای نهایی خط لوله بین محمود احمدی‌نژاد و پرویز مشرف روز ۵بهمن در ابوظبی انجام خواهد شد.

اما ایسنا گزارش داده است هنوز هیچ مقام ایرانی این ادعا را تایید نکرده است.

به گزارش ایسنا، پاکستان بار دیگر ادعای خود را در مورد امضای قرارداد خط لوله صلح با ایران از سوی سران دو کشور در کشوری ثالث را تکرار کرد.

رسانه‌های پاکستان اعلام کردند رییس‌جمهوری پاکستان در دیدار با رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در ابوظبی قرارداد گازی را امضا خواهد کرد.

این در حالی است که در پی اعلام این موضوع از سوی پاکستانی‌ها در روزهای گذشته و با پیگیری‌های خبرنگار ایسنا هنوز مقامات ایرانی در حوزه نفت این موضوع را تایید نکرده‌اند و حتی نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله نیز در مواجهه با این سوال گفت که موضوع را از طریق وزیر نفت پیگیری کنید.

وی همچنین افزوده است که دو رییس‌جمهور قرار بود در روز ۱۴ژانویه دیدار داشته باشند، ولی این نشست به تعویق افتاد.

وزارت نفت پاکستان نیز پیش‌تر تصریح کرده بود که قرارداد گازی این کشور با ایران در این ماه (تا پایان ژانویه) امضا خواهد شد.

پس از آن‌که رسانه‌های هندی اعلام کردند ایران مایل نیست بدون حضور هند قرارداد دوجانبه‌ای را برای صادرات گاز به پاکستان امضا کند، سرپرست وزارت نفت پاکستان مجددا تاکید کرد که قرارداد کلیدی خرید و فروش گاز با ایران در ماه ژانویه امضا می‌شود و هم پاکستان و هم ایران تمایل خود را برای امضای این قرارداد اعلام کرده‌اند.

احسان‌‌ا... خان، سرپرست وزارت نفت پاکستان، اعلام کرده بود: «امضای این قرارداد پیش از پایان ماه و حتی قبل از هفته‌ پایانی ماه صورت می‌گیرد. مراسم امضای قرارداد در ابوظبی امارات برگزار خواهد شد و سران هر دو کشور در مراسم امضای قرارداد حاضر خواهند بود.»

از سوی دیگر رسانه‌های هندی نیز اخیرا مدعی شدند که ایران بدون حضور هند،‌ قرارداد فروش گاز به پاکستان را در روزهای آینده امضا نمی‌کند و علاقه دارد که هند به پروژه سه‌جانبه خط لوله صلح بپیوندد.

خبرگزاری رسمی هند (PTI) به‌نقل از یک مقام ایرانی از تهران که نامی از وی برده نشده ‌است، نوشته بود: تا این لحظه برنامه‌ریزی برای مراسم امضای قرارداد خرید و فروش گاز در روزهای آینده وجود ندارد.

در حالی که هند از ژوئن ۲۰۰۷ تاکنون در مذاکرات مربوط به این پروژه شرکت نکرده است، ایران و پاکستان مذاکرات متعددی را برگزار کرده‌اند و اکنون به امضای قرارداد نهایی نزدیک شده‌اند.

تاکنون از دلایل این موضوع که چرا قرارداد دو جانبه صادرات گاز در کشور ثالثی به امضا می‌رسد، صحبتی نشده است.