در حالی که ابقای سیمان در سبد حمایتی یا خروج آن هنوز پس از سه سال بحث حل نشده است، شکاف قیمت دوگانه این محصول روز به روز افزایش می‌یابد. چرا که عرضه سیمان با رشد کمتری نسبت به تقاضای آن انجام می‌شود.

درباره شکاف قیمت‌ها مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان گفت: قیمت هر تن سیمان در کارخانه ۳۵هزار تومان و قیمت هر تن از این کالا در بازار سیاه حدود ۹۰هزار تومان است. وی تنها راه حل کنترل اختلاف این دو مبلغ را در بازار، عرضه بیش از تقاضای سیمان در کشور عنوان کرد.

لطفی در ادامه از تولید ۷۵میلیون تن سیمان در کشور بر اساس برنامه‌ها در افق ۱۴۰۰خبر داد. بر اساس این برنامه سرمایه‌گذاری زیادی در بخش سیمان کشور انجام خواهد شد.

لطفی همچنین دسترسی به راه‌های ترانزیتی و آبهای آزاد و همچنین موقعیت منطقه‌ای کشور، ‌ایران را یکی از مهم‌ترین مناطق دارای پتانسیل بالقوه برای تاسیس کارخانه‌های سیمان می‌داند.

وی یادآور شد: هم اینک در کشورهای پیشرفته جهان، راه‌هایی برای استفاده ویژه‌ از سیمان یافته‌اند. از جمله زمینه‌های کاربردی، استفاده از سیمان در بخش راه سازی به عنوان جایگزین آسفالت است که بخش عظیمی از تولید سیمان را به خود اختصاص خواهد داد.

لطفی با اشاره به ممنوعیت صادرات سیمان از سوی دولت، گفت: با توجه به نزدیکی خوزستان به آبهای آزاد و سودآوری بسیار زیاد صادرات سیمان برای کشور، شرکت سیمان خوزستان نخستین پایانه صادراتی سیمان در کشور و در بندر امام خمینی را راه اندازی کرد که هم اکنون به‌دلیل تصمیم دولت بر ممنوعیت صادرات سیمان، برای صادرات گندم استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان خاطرنشان کرد: تسریع در ساخت کارخانه‌های جدید سیمان علاوه بر تامین نیاز داخلی، ارز بسیاری برای کشور به ارمغان می‌آورد، بنابراین بانک‌ها باید هر چه سریع‌تر و بی‌وقفه، تسهیلات را بر اساس گزارش کارشناسان خود به طرح‌های تولید سیمان ارائه کنند تا در روند اجرای این طرح‌ها تاخیر به وجود نیاید.