مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: با صرفه‌جویی صورت گرفته توسط هموطنان تا کنون حدود ۱۰‌میلیون متر مکعب کمبود گاز ناشی از قطع واردات ۲۴‌میلیون متر مکعبی گاز ترکمنستان جبران شده است.

حسن تربتی با تشریح آخرین وضعیت گاز رسانی به شهرهای مختلف کشور اظهار داشت: افزایش فشار گاز در استان سمنان آغاز شده و فشار گاز در این شهر، خوب ارزیابی می‌شود. وی افزود: فشار گاز شهر دامغان نیز رو به بهبود است و از دیروز مشکل آن برطرف شده است. پس از آن نیز ارسال گاز به سمت شاهرود آغاز می‌شود که امیدواریم مشکل استان سمنان از این لحاظ برطرف شود.

تربتی گفت: با اجرای یک سری برنامه‌های تعمیراتی روی خطوط سمت غرب کشور با هدف افزایش فشار گاز برخی استان‌های غربی و شمالی، فشار گاز در برخی شهرها نظیر سقز و بانه و مشکین شهر با افت مواجه شد که موقتی است و از دیروز مرتفع شد.

به گفته وی، تنها استانی که وضعیت آن قدری نگران کننده است و قدری زمان می‌برد که وضع آن تا فردا بهبود پیدا کند، استان مازندران است که بخشی از افت و قطعی گاز آن جبران می‌شود و بخش دیگر نیز با صرفه‌جویی بیشتر هموطنان جبران خواهد شد.

افزایش فشار گاز شهرهای شمالی

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تصریح کرد: با اتمام تعمیرات و تزریق گاز خط لوله‌ای که گاز عسلویه را به مرکز کشور می‌رساند، افت فشار گاز شهرهای شمالی کشور تا حد زیادی جبران می‌شود که تقویت فشار گاز این شهرها از امروز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به کاهش دریافت روزانه ۲۴‌میلیون متر مکعبی گاز ناشی از قطع واردات از ترکمنستان اظهار داشت: از این رقم تاکنون حدود ۷‌میلیون متر مکعب آن با افزایش فشار گاز خطوط لوله و ۱۰‌میلیون متر مکعب آن نیز با صرفه‌جویی مردم و محدود کردن مصارف غیر ضروری جبران شده است. در حال حاضر حدود ۷‌میلیون متر مکعب گاز کمبود داریم که باعث قطعی گاز برخی استان‌های شمالی کشور شده است.

به گفته تربتی، این کمبود گاز نیز با اضافه شدن گاز خط لوله عسلویه به شهرهای شمالی و صرفه‌جویی بیشتر در استان‌های اصفهان و تهران جبران خواهد شد و قطعی‌ها به حداقل خواهد رسید.

وی در خصوص مصرف کنونی گاز در کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین مصرف روزانه حدود ۳۸۲‌میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری بوده که پیش بینی می‌شود این رقم به حدود ۳۹۰‌میلیون مترمکعب برسد.