دکتر محمدرضا جعفری نصر، مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی پس از معرفی شرکت در مورد طرح‌های در حال اجرا توضیحاتی ارایه داد. وی که سه‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: طرح‌ها در سه مرکز پژوهش و فناوری تهران، اراک و ماهشهر مصوب شده و در حال اجرا است که به علت ضرورت‌های پتروشیمی، مرکز تهران به عنوان مرکز تحقیقات کاتالیستی است، مرکز اراک در جهت پژوهش‌های پلیمری فعالیت می‌‌کند و در مرکز ماهشهر عمده فعالیت‌ها شیمیایی یا غیرپلیمری است.

دکتر جعفری‌نصر افزود: به زودی شاهد راه‌اندازی اولین واحد نیمه‌صنعتی تبدیل متانول به پلی‌پروپیلن (MTP) در مرکز پژوهش ماهشهر خواهیم بود که تاکنون ۹۵درصد پیشروی داشته است و تولید آن یک تن (۹۶۰کیلوگرم) در روز است. دانش فنی این واحد به صورت مشترک میان این شرکت و شرکت لورگی آلمان توسعه یافته است. قابل ذکر است که تولید پروپیلن یکی از اساسی‌ترین ضرورت‌های پژوهشی برای صنعت پتروشیمی کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر با کمبود شدید آن مواجه هستیم؛ لذا توجه به چنین پروژه‌هایی که منجر به تولید دانش فنی و دستیابی به مهندسی پایه شود، کاملا احساس می‌شود. در پایان مدیر برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از یک سو عدم وجود برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و سرمایه‌گذاری قوی و از طرفی دیگر نبود یک عزم قاطع مدیریتی در زمینه فن‌آوری را از مشکلات و موانع اصلی رشد فن‌آوری در صنعت نفت کشور عنوان کرد.

شرکت پژوهش و فنا‌وری پتروشیمی در ۹‌ماهه اول سال ۱۳۸۶ موفق به ثبت ۳۱ اختراع (تا تاریخ ۱۲/۹/۱۳۸۶) در صنعت پتروشیمی و نگارش ۷۲مقاله تخصصی شده است.

اهم اختراعات این شرکت عبارتند از:

تولید پلی‌پروپیلن شفاف- پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی-تهیه کامپاندهای پلی پروپیلن مقاوم به خراش و تولید قطعات ضربه‌گیر حفاظتی خودرو با استفاده از فرمولاسیون جدید.

همچنین مهم‌ترین مقاله‌های این شرکت که در زمینه‌های مختلف صنعت پتروشیمی منتشر شده‌اند عبارتند از:

کاتالیزور زیگلر-ناتا برای تولید پلی‌پروپیلن- تهیه پلی‌اتیلن قابل شبکه‌ای شدن- جابه‌جایی پودر به روش میدان‌های الکتریکی در حال تغییر- کاتالیست ریفرمینگ خشک و مکانیزم تشکیل کک- دستیابی به روش طراحی مبدل‌های حرارتی با بافل‌های حلزونی و تهیه نرم‌افزار کامپیوتری مربوطه-دستیابی به سنتز کاتالیزورهای تبدیل متانول به پروپیلن.