در پی توافق وزارت بازرگانی و تولیدکنندگان روغن تنظیم بازار روغن نباتی به انجمن صنفی کارخانجات تولیدکننده روغن واگذار شد.

عباس قلی‌زاده، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی، در نشست مشترک خبری با محسن خلیلی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات روغن نباتی، از توافق وزارت بازرگانی و این انجمن برای واگذاری تنظیم بازار روغن نباتی به بخش‌خصوصی و کاهش ۱۵درصدی قیمت روغن نباتی خبر داد. به گزارش ایسنا، وی گرانی اخیر روغن نباتی را یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم برشمرد و افزود: دولت برای کنترل گرانی اخیر بخشی از روغن ذخیره شده خود را در ۲مرحله به شبکه توزیع تزریق کرد و پس از مذاکره با انجمن روغن نباتی تصمیم بر آن شد که این صنعت تنظیم بازار روغن را برعهده گرفته و دولت تنها کنترل و نظارت آن را داشته باشد و ذخیره‌هایش را برای مواقع خاص حفظ کند.

قلی‌زاده همچنین کاهش ۱۵‌درصدی قیمت روغن نباتی را اقدام موثری در کنترل بازار دانست و افزود: علاوه بر توافقی که برای کاهش ۱۵‌درصدی قیمت انجام شده بازرسان وزارت بازرگانی نیز در کارخانجات تولیدی روغن نباتی مستقر می‌شوند.

محسن خلیلی، دبیرانجمن صنفی صنایع روغن نباتی، نیز در توضیحاتی با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی غلات و روغن خام عنوان کرد: مذاکرات انجمن و وزارت بازرگانی برای کنترل تاثیر قیمت جهانی در قیمت روغن نباتی از یک‌ماه پیش آغاز شد و پس از بررسی پیشنهادات مختلف نسبت به حذف سود بازرگانی روغن خام وارداتی که ۱۱‌درصد بود اقدام شد و علاوه بر آن برای کنترل روند شتابان افزایش قیمت روغن نیز حدود ۵۰‌هزار تن روغن نباتی با قیمت یارانه‌ای در بازار مصرف تزریق شد که آرامش نسبی بر بازار حاکم کرد.

وی درباره نحوه تامین مواد اولیه تولید روغن نباتی نیز گفت: با توجه به وابستگی ۸۰ تا ۸۵ درصدی این صنعت به واردات مواد اولیه از خارج تامین نیاز به مواد اولیه در دو بخش تعهدات دولتی و بازار آزاد تقسیم شد که در حال حاضر در بخش تعهدات دولت ۳۰۰ هزار تن روغن خام در مبادی ورودی موجود است و علاوه بر این بخش‌خصوصی نیز در حال حاضر موفق به واردات ۱۲۰‌هزار تن روغن خام شده است.

به گفته وی نیاز کشورمان به تولید روغن خام یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن است و ۶۰‌درصد تامین، تولید و توزیع روغن نیز از سوی بخش‌خصوصی انجام می‌شود.