گازرسانی به روستاها اقتصادی نیست

با وجود تاکید برنامه سوم توسعه به برق‌رسانی به استان‌های گرم کشور به جای سوخت‌مایع یا گاز، به دلیل برخورد نامناسب با این موضوع، این طرح مورد استقبال قرار نگرفت.

سیدرضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر در شرایطی توسعه شبکه گاز را انجام می‌دهیم که به این شرایط انتقاد داریم و در برخی نقاط گازرسانی اقتصادی نیست. وی افزود: در حال حاضر کمیته‌ای وجود دارد که در خصوص چگونگی اقتصادی بودن گاز رسانی یا برق‌رسانی به نقاط مختلف کشور بررسی می‌کند که امیدواریم نتایج بررسی‌های آنها تکلیف این وضعیت را تعیین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که ساخت هر هزار کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ نیاز به دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، خاطرنشان کرد: برای نمونه هزینه خط لوله عسلویه - ایرانشهر به طول ۹۰۰کیلومتر ۵/۱میلیارد دلار برآورد شده است.

وی بر سنگین بودن هزینه ساخت خطوط لوله و انتقال گاز به اقصی نقاط کشور اشاره و یادآوری کرد: در این راستا برخی اعتقاد دارند امکان جایگزینی برق با گاز هم در شرایط فعلی کشور وجود ندارد، زیرا امکان تولید برق در آن حد نیست و لازم است نیروگاه‌های جدید راه‌اندازی شود که از برنامه عقب هستند؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد توسعه تاسیسات برق راحت‌تر و ارزان‌تر از توسعه گاز است.

کسایی‌زاده در ادامه توضیح داد: گازرسانی به برخی روستاهای دور دست اقتصادی نیست، ولی در کل اگر به جای تولید گاز در عسلویه و انتقال آن به وسیله خط لوله به نقاط مختلف کشور، در عسلویه گاز را تبدیل برق کرده و برق را منتقل کنیم به صرفه‌تر خواهد بود.

واگذاری ۱۱ شرکت گاز استانی در برنامه پنجم

وی همچنین در خصوص واگذاری شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های پالایش گاز به بخش‌خصوصی تصریح کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه همه شرکت‌ها به جز ۱۱ شرکت گاز استانی که به برنامه پنجم موکول خواهند شد، به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

به گفته او اگرچه همه شرکت‌های گاز استانی سودده نیستند و دولت به آنها یارانه پرداخت می‌کند، ولی واقعیت این است که سودده بودن آنها به طور قطعی زمانی مشخص خوهد شد که گاز قیمت واقعی خود مبادله شود. در حال حاضر همه پالایشگاه‌های گازی و شرکت‌های بزرگ گاز استانی سودده هستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان افزود: هم اکنون وقتی شرکت‌های گاز استانی واگذار می‌شوند، نقش حق‌العمل کاری را بازی می‌کنند؛ یعنی دولت یارانه‌ای را که در حال حاضر به شرکت‌های گاز استانی می‌دهد در آن شرایط به شرکت خصوصی خواهد داد.