ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ما در سال ۸۴ حدود ۴۰ هزار متر مکعب در روز بود که در سال گذشته این رقم به ۶۰‌هزار متر مکعب افزایش یافت.

قدرت‌اله نصیری، مدیر بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و کیفیت (HSEQ)شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان مطلب فوق در خصوص اظهارنظرهایی که در مورد میزان جیوه‌ای که از پتروشیمی بندر امام به آب دریا وارد می‌شود، گفت: با کارهایی که انجام شده و با نصب پیش‌تصفیه‌خانه‌ها میزان جیره ورودی به آب این پتروشیمی طبق اعلام آزمایشگاه معتمد پتروشیمی بندرامام(ره) در خروجی پوند جنوبی این پتروشیمی کمتر از ۱/۰میلیگرم بر لیتر است و حدود ۵/۱میلیارد تومان پروژه هزینه سیستم‌های پیش‌تصفیه فاضلاب این پتروشیمی است.

وی با بیان این‌که در پتروشیمی یک سیستم مدیریت فلرینگ داریم، افزود: فلرها برای شرایط اضطراری هستند و قصد این است که بعد از راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی هیچ فلری روشن نباشد که تا پایان امسال و اوایل سال آینده فلرها را به حداقل می‌رسانیم.

نصیری در باره فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف HSEQ پتروشیمی انجام می‌شود، گفت: کارهایی که در این راستا انجام شده کاهش حوادث منجر به مرگ و میر بوده است. در حال حاضر ۴/۹۸درصد از پرسنل ما معاینات دوره‌ای را طی کرده‌اند که طی آن مشخص می‌شود که این افراد تا چقدر در معرض آسیب قرار دارند.

او با اشاره به برخی از نتایج این معاینات افزود: سال گذشته و طی معاینات از ۶۱‌هزار نفر حدود ۲۱۸ نفر دچار افت شنوایی، ۱۷۱ مورد دچار گرمازدگی و کاهش فشار و چندین مورد نیز دچار حساسیت ریوی و پوستی شده بودند که اقدامات لازم برای ارجاع این افراد به درمانگاه‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مبحث بهداشت صنعتی کارهایی که انجام می‌شود، مبارزه با حشرات و جانوران موذی و توجه به بهداشت پیمانکارن است که در این میان دستورالعمل و آیین نامه‌های بهداشتی صنعت پتروشیمی تهیه شده است. همچنین آب آشامیدنی پرسنل را کنترل و عوامل زیان‌آور محیط کار مجتمع‌ها را پایش می‌کنیم.

به گفته نصیری، سال گذشته در بخش محیط‌زیست ۲۰‌میلیارد تومان هزینه شده است و کل هزینه‌های محیط‌زیستی از سال ۸۰ تا کنون حدود ۲۰۰‌میلیارد تومان بود. البته بودجه پارسال بخش تهران حدود ۶‌میلیارد تومان بود که این رقم امسال حدود ۲/۷‌میلیارد تومان است.

مدیر بهداشت ایمنی، محیط‌زیست و کیفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره بحث ایمنی نیز تاکید کرد: در این حوزه از ۲۰۱ میلیون نفر ساعت کار حدود ۱۹۹‌میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشتیم که خود یک رکورد محسوب می‌شود و در مجتمعی مثل خراسان تنها ۳۰‌میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشته‌ایم.

وی افزود: میزان حوادث منجر به فوت نیز ۶۵‌درصد کاهش داشته و حوادث مربوط به آتش سوزی نیز از ۱۸۷ مورد در سال ۸۴ به ۱۳۵ مورد در سال ۸۵ رسید و ضریب شدت حادثه نیز از ۷۳۰ به ۳۷۲ رسیده است.