در سومین همایش توسعه فناوری در صنعت نفت، مدیریت و برنامه‌ریزی چگونگی ساختار صنعت نفت محیط کسب‌وکار ساختارهای نیروی انسانی، مدیریتی، مالی و فناوری برای حضور بخش‌خصوصی در صنعت بررسی شد.

در این همایش عزیزاله رمضانی، رییس ستاد اصل ۴۴ در شرکت ملی گاز، درباره موانع حضور بخش‌خصوصی در ساختار صنعت نفت اظهار کرد: محدود نبودن وزارت نفت به سیاستگذاری، منفک نبودن بخش‌های مربوط به فرآیند تولید نفت و گاز از یکدیگر و تکلیفی بودن قیمت‌ها از این موانع محسوب می‌شود؛ ضمن این‌که در حال حاضر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در حال توسعه هستند و فعلا سودآور نیستند، وجود ندارد.

وی در خصوص سایر موانع پیش‌ روی حضور بخش‌خصوصی در ساختار وزارت نفت اظهار کرد: تاخیر در تبدیل به قانون شدن اصل ۴۴، فقدان استراتژی جامع انرژی به صورت کلان و بخشی در کشور و روشن نبودن فرمول قیمت‌گذاری در بلند مدت را می‌توان از دیگر موانع برشمرد.

به گزارش ایسنا او درباره راهکارهای حضور بخش‌خصوصی در صنعت نفت نیز گفت: در این میان وظیفه وزارت نفت باید به حیطه سیاستگذاری و نظارت محدود شود، ضمن این‌که باید در این میان شرایطی اتخاذ کرد که در چارچوب سیاست‌های نظام، بخش‌خصوصی با افزایش بهره‌وری حاضر شود.

رمضانی تاکید کرد: برای فعال کردن هرچه بیشتر بخش‌خصوصی وجود قراردادهای بلندمدت (حداقل ۲۰ سال) در فرآیند تولید تا توزیع و مصرف لازم است و باید فرمول قیمت‌گذاری در بلندمدت روشن شود، به دلیل این‌که اکثر واحدهایی که از یارانه استفاده می‌کنند، برای بخش‌خصوصی چندان جالب توجه نیستند. وی ایجاد قراردادها و تضمین تامین خوراک برای ارتباط بین بخش‌های بالادستی و پایین دستی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: برای ورود بخش‌خصوصی به صنعت نفت باید قیمت‌گذاری و واگذاری بخش‌های مختلف صنعت نفت به صورت یک مجموعه و یکجا در نظر گرفته شود؛ ضمن این‌که در این میان نحوه کنترل مواد خام، تعیین قیمت ارز، تدوین برنامه تولید، میزان و برنامه صادرات فرآورده از نگرانی‌های بخش‌خصوصی محسوب می‌شود.

دکتر جعفر توفیقی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، نیز در این نشست گفت: در چند سال اخیر یک پرسش جدی در برخی محافل مطرح شده است که چرا کشور با توجه به دارا بودن ذخایر عظیم نفت هنوز صاحب تکنولوژی نیست، در شرایطی که شاهد هستیم که بخش مهمی از توسعه تکنولوژی در صنعت نفت از کشورهایی است که فاقد این صنعت هستند. در این میان انتقال دهنده تکنولوژی نیز نبوده‌ و عمدتا خریدار آن بوده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که در چند دهه گذشته توسعه فناوری در کشور، مغفول مانده است، اظهار کرد: در توسعه علمی جلوتر از توسعه تکنولوژی بوده‌ایم و در واقع این همایش می‌خواست این مساله را تقویت کند که ورود بخش‌خصوصی به صنعت نفت چگونه می‌تواند توسعه تکنولوژی را تقویت کند.