سهمیه بنزین خودروهای شخصی؛ 120‌لیتر

وزیر نفت از ارائه پیشنهاد افزایش سهمیه ماهانه بنزین خودروهای شخصی از ۱۰۰‌به ۱۲۰‌لیتر خبر داد و گفت: این پیشنهاد در حال نهایی شدن است. به گزارش خبرگزاری‌ها، غلامحسین نوذری در حاشیه همایش بین‌ المللی تحولات ژئوپلوتیک انرژی ونقش گاز طبیعی در جمع خبرنگاران گفت: سهمیه خودروهای شخصی به ۱۲۰‌لیتر در ماه افزایش یافت که به این ترتیب ۲۰‌لیتر به سهمیه قبلی در ماه اضافه می‌شود. البته این پیشنهاد مطرح شده و در حال نهایی شدن است.وزیر نفت با اشاره به جلسه شنبه‌شب ستاد تبصره ۱۳ گفت: طی چند جلسه برگزار شده در ستاد تبصره ۱۳ پیشنهاداتی درخصوص افزایش سهمیه ماهانه بنزین خودروهای شخصی ارائه شده و می‌توان گفت سهمیه جدید بنزین از اول دی‌ماه اعلام خواهد شد.وی تصریح کرد: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه استان‌ها و بخش‌های مختلف مصرف‌کننده بنزین، نقاط قوت و ضعف مرحله اول این طرح مورد بررسی قرار گرفته و براساس آن میزان مصرف خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و وسائل نقلیه عمومی تعیین خواهد شد. برهمین اساس اکنون، در حال مطالعه کاهش سهمیه خودروهای وانت‌بار و تاکسی هستیم.

به گفته نوذری، با افزایش سهمیه خودروهای شخصی، ساماندهی خودروهای دولتی و عمومی به سمت سوخت CNG ادامه خواهد یافت که بر این اساس، تلاش ما این است که سوخت این خودروها را به سمت سوخت‌های دوگانه‌سوز هدایت کنیم.

وزیر نفت درخصوص ارائه بنزین با قیمت آزاد نیز افزود: در جلسه ستاد تبصره ۱۳ هیچ بحثی مبنی‌بر ارائه بنزین با قیمت آزاد صورت نگرفته ولی این امکان وجود دارد که یکی از دلایل عرضه بخشی از بنزین آزاد در بازار که مورد اعتراض مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت، ناشی از بالا بودن سهم بنزین تخصیصی به تاکسی‌ها و وانت‌بارها باشد که براین اساس، در سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌بارها تجدیدنظر خواهد شد. وی تاکید کرد: فعلا هیچ برنامه‌ای برای عرضه آزاد بنزین نداریم.نوذری همچنین تاکید کرد: برنامه ما به گونه‌ای است که متوسط مصرف بنزین را در حدود ۶۰میلیون لیتر فعلی حفظ کنیم و با افزایش سهمیه‌ای که به خودروهای شخصی می‌دهیم، افزایشی در واردات نداشته باشیم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر دو سوم از بنزین سهمیه‌بندی شده در اختیار وسائل نقلیه عمومی است و تنها یک سوم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی از انجام توافق صورت گرفته با کشور ترکیه مبنی‌بر توسعه سه فاز پارس جنوبی اظهار داشت: با توجه به در اختیار دادن اطلاعات سه فاز میدان گازی پارس جنوبی به ترک‌ها، منتظر اعلام نتایجه مطالعات آنها درخصوص حضور در این میدان هستیم که بر این اساس قرار شده بخشی از گازی که ایران از محل توسعه این سه فاز در اختیار ترکیه قرار می‌دهد به اروپا منتقل شود.

وی با بیان اینکه تا امروز تحریم‌ها هیچ تاثیری بر میزان تولید در صنعت نفت وگاز نداشته است به افزایش میزان تولید نفت ایران از ۴‌میلیون بشکه در روز به ۴‌میلیون و ۱۵۰‌هزار بشکه در روز اشاره کرد و از توان کشورمان برای تولید ۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز خبر داد.

ایران در بخش پروژه‌ای و توسعه‌ای در حال انتخاب مناسب‌ترین شرکت‌ها است که به گفته نوذری احتمال دارد قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت ساینوپک بعد از ظهر دیروز به امضا رسیده باشد.

نوذری با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری ۷۰‌میلیارد دلاری در صنعت نفت براساس سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله گفت: بخشی از این سرمایه از طریق منابع داخلی و شیوه‌هایی نظیر صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی دنبال می‌شود. از سوی دیگر احتمال فروش سهام پروژه پارس جنوبی نیز وجود دارد.

وی درخصوص توسعه میدان نفتی آزادگان و تمایل شرکت اینپکس برای حضور در این میدان، خاطرنشان کرد: زمانیکه شرکت اینپکس از قرارداد میدان نفتی آزادگان کنار گذاشته شد با افسوس کنار رفت؛ ضمن اینکه نظر ژاپنی‌ها بر این بود که سهم ۱۰‌درصدی آنها در توسعه میدان باقی بماند تا در صورت تمایل آنها به توسعه بتوانند مجددا سهم بیشتری درخواست کنند.

فروش غیردلاری

وزیر نفت در رابطه با فروش نفت ایران به دلار نیز گفت: عمده فروش نفت ایران به غیر دلار است. از سوی دیگر ایران فروش نفت خود را به ارزی غیر دلار تبدیل می‌کند که این کار به دلیل جلوگیری از ضعف و کاهش ارزش دلار صورت گرفته است اما تقریبا تمام فروش ایران بعد از نهایی شدن به غیر دلار صورت می‌پذیرد.

وی در رابطه با توسعه میدان فروزان و اسفندیار نیز تصریح کرد: در حال تعیین تکلیف توسعه میدان فروزان و اسفندیار هستیم و قرار است این پروژه از مجموعه شرکت مهندسی و توسعه نفت به شرکت فلات قاره منتقل شود و توسعه بعدی میدان نیز به مطالعات صورت گرفته از مخزن بستگی دارد.