اتهام فساد به شرکت‌های خارجی کار آمریکاست

استات اویل و توتال بازار خوبی در ایران داشتند

دنیای‌اقتصاد- غلامحسین نوذری که ۱۰روز پیش با کسب بالاترین میزان رای از مجلس هفتم، رکورددار بیشترین اعتماد به وزرای دولت نهم از سوی پارلمان شد و بر صندلی عالی وزرات نفت جلوس کرد،. دیروز در اولین کنفرانس خبری خود، ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع بازار جهانی نفت، تصمیمات اخیر اوپک، سرمایه‌گذاری خارجی در نفت ایران، اساسنامه جدید شرکت نفت، ماجرای دنباله‌دار بنزین، خط لوله صلح و قیمت نفت در بودجه ۸۷ ، در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس تحلیل جدیدی از اتهام فساد به برخی شرکت‌های نفتی خارجی (اروپایی) در ایران ارائه کرد.

به گفته وزیر جدید نفت، زمانی که استات اویل (شرکت نفت نروژی) در حال گرفتن کارهای خوب در ایران بود، این مسائل (پرداخت رشوه) مطرح شد. نوذری می‌گوید که توطئه‌ای در این میان صورت گرفت و بعد آمریکایی‌ها موضوع توتال را مطرح کردند.

به اعتقاد وزیر نفت، باید در این زمینه تیزهوشی و تیزبینی بالایی داشته باشیم تا از فعالیت شرکت‌های بین‌المللی نفتی مطرح در ایران جلوگیری نشود.

غلامحسین نوذری افزود: به اعقتاد من، گاهی برای بعضی از شرکت‌های بزرگ خارجی فعال در صنعت نفت ایران، توطئه‌هایی چیده می‌شود که لباس آن رشوه است و ایران باید در این باره تیزهوش باشد تا شرکت‌های بین‌المللی را به همین راحتی از کشور بیرون نکند، زیرا این توطئه‌ها برای کاهش حضور این شرکت‌ها ایجاد می‌شود.

وزیر نفت همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برای تصویب طرح‌های بزرگ نفتی خبر داد و با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی، هیات وزیران می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به یک یا چند وزیر تفویض کند، اعلام کرد که مصوبات این کارگروه به منزله مصوبه هیات دولت خواهد بود.

به گفته نوذری، دولت به تشکیل این کارگروه رای داد تا مسیرهای موازی حذف شود و تصمیم این کارگروه، تصمیم دولت خواهد بود. وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسی مدیرعامل شرکت ملی نفت خواهد بود، گفت: قصد دارم شرکت نفت را خودم اداره کنم. غلامحسین نوذری، وزیر جدید نفت

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

اتهام فساد مالی به شرکت‌های خارجی کار آمریکا است

نگین بهکام

در پی امتناع یا تردید شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از مشارکت در پروژه‌های نفتی ایران به واسطه فشارهای آمریکا، سیاست مقابله ایران به اولتیماتوم دادن خلاصه شده است. آن هم اولتیماتوم‌هایی که گاهی حکم فرصت‌سازی برای شرکت‌های خارجی را دارد. مانند اولتیماتوم ۸ماهه ایران به شل، رپسول و توتال که موجب شد تصمیم‌گیری این شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران به تعویق بیاندازد.

به این ترتیب در عمل نه تنها چنین اولتیماتوم‌هایی نتوانسته است شرکت‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران ترغیب‌ کند یا تحت فشار قرار دهد، بلکه بیشتر شبیه «در باغ سبز نشان دادن» ایران به این شرکت‌ها بوده است. با این حال غلامحسین نوذری که با حفظ سمت در شرکت ملی نفت، به تازگی پست جدیدش را به عنوان وزیر نفت تحویل گرفته است، همچنان در مقام حرف، اهمیتی به پا پس کشیدن شرکت‌های بزرگ غربی از پروژه‌های نفتی ایران نمی‌دهد و می‌گوید: «ما منتظر این شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌هایمان نخواهیم ماند.»

نوذری ادامه می‌دهد: «هم اکنون ۷فاز پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود و در عین حال از زمانی که رویکردمان را به سمت مشارکت با شرکت‌های آسیایی تغییر داده‌ایم، از سوی این شرکت‌ها پیشنهادهای فراوانی داشته‌ایم. به طور مثال در همین اواخر بحرینی‌ها هم از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ما بسیار استقبال کردند. بنابراین ما هیچ پروژه‌ای را معطل خارجی‌ها نمی‌گذاریم.»

اینگونه اظهارات نوذری با آن سیاست اولتیماتوم‌های فرصت‌ساز چندان هماهنگی ندارد و این پرسش را مطرح می‌کند که اگر پروژه‌های نفتی ایران این چنین مشتریان پر و پا قرصی دارد، چرا باید فرصت‌های بلندمدت به شرکت‌های غربی داده شود تا بیایند و پروژه‌های نفتی ایران را اجرا کنند؟ چرا باید ۸ماه منتظر تصمیم‌گیری شل و رپسول و توتال بمانیم تا ببینیم سرانجام قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند یا خیر.»

گفته‌های نوذری درباره وابسته نبودن اجرای پروژه‌های نفتی به شرکت‌های غربی که دیروز در جمع خبرنگاران بیان شد، اینگونه ادامه یافت: «بخش عمده آنچه در مورد تحریم مطرح می‌شود تنها فضاسازی است و رسانه‌ها نباید به این بحث‌ها دامن بزنند.»

آمریکایی‌ها هم بیایند

وی در عین حال تاکید کرد: « ما مشکلی با حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌هایمان نداریم. اما آنها خودشان حاضر نمی‌شوند با ما مشارکت کنند.»

وی درباره اتهام فسادهای مالی به برخی شرکت‌های خارجی گفت: این اتهامات توطئه آمریکا است و باید نسبت به این توطئه‌ها که درباره فعالیت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در ایران وارد می‌شود، هوشیار بود تا بازار فعالیتشان در ایران از بین نرود.

وزیر نفت افزود:‌ در گذشته کارگروهی در وزارت نفت تشکیل شد و در مورد رشوه در قراردادهای نفتی «استات اویل» و «توتال» تحقیقاتی انجام شد. در زمان وزارت آقای زنگنه به نتایجی هم رسید اما به نظرم «استات اویل» بازار خوبی را که در ایران داشت از دست داد. وی ادامه داد: معتقدم که در این میان توطئه‌ای صورت گرفته است و بعد از آن هم آمریکایی‌ها داستان توتال را پیش کشیدند که در مقابل اینگونه اتهامات باید تیزبین باشیم تا از فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در ایران جلوگیری نشود.

نوذری میزان سرمایه‌های جذب شد در مجموعه وزارت نفت را در دو سال اخیر ۵/۳۷میلیارد دلار اعلام کرد و آماری از میزان سرمایه‌گذاری مصوب در این بخش ارائه نداد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به برنامه‌های کلان کشور باید به طور میانگین سالانه فراتر از ۱۵-۱۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مجموعه صورت پذیرد.

وزیر نفت درباره سرنوشت راه‌اندازی بورس نفت گفت: با مذاکراتی که با دانش جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی داشته‌ایم، در حال نهایی کردن راه‌اندازی بورس نفت هستیم و برای مدیریت این بورس ۳-۲ نفر را هم به عنوان کاندیدا در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما مقدمات را فراهم کرده‌ایم و تعیین هیات‌مدیره بورس نفت به عهده وزارت اقتصاد و دارایی است. در مجموع در صورت تاسیس بورس نفت، موفقیت عملکردش زمان برخواهد بود و آنطور نیست که از روز اول پررونق باشد.

نوذری گفت: عرضه نفت خام در ابتدای فعالیت بورس نفت میسر نخواهد بود و باید با عرضه فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی فعالیت این بورس را آغاز کنیم.

قیمت نفت در بودجه سال آینده ۵۵ دلار

وی قیمت پیشنهادی نفت را در بودجه سال آینده از سوی وزارت نفت بین ۵۰ تا ۵۵دلار اعلام کرد و در مورد تعیین تکلیف فروش بنزین آزاد گفت: تصمیم نهایی را در مورد فروش بنزین آزاد مجلس باید بگیرد و هر قیمتی که به عنوان برای بنزین آزاد در نظر گرفته شود،‌ می‌تواند پایه اصلی قیمت بنزین باشد.

وی ادامه داد: خودروهای دولتی باید ۵۰۰ تومان مابه‌التفاوت خرید هر لیتر بنزین را به ما پرداخت کند.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش پیش‌بینی کرد که زمستان امسال مشکلی برای تامین گاز وجود نداشته باشد و ادامه داد: البته اگر با سرمایی شدید روبه‌رو شویم باید مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

نوذری در مورد درآمد نفت و استفاده از آن گفت: دولت اجازه مصرف یک دلار این درآمد را بدون نظر مثبت مجلس ندارد و باید مطابق چارچوب قانون بودجه از آن استفاده و مابقی نیز به حساب ذخیره ارزی شود که هزینه کردن آن مجوزهای خاص خود را طلب می‌کند.

وی درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت را ۶۰میلیارد دلار در سال‌جاری پیش‌بینی کرد و گفت: در بودجه سال ۸۵ نیز این درآمد براساس قیمت هر بشکه ۵۰دلار محاسبه شده است.

نوذری در پاسخ به سوالی درباره حضور هند در قرارداد خط لوله صلح گفت: با توجه به عنوان این قرارداد که به عنوان خط لوله صلح است ارتباط میان هند و پاکستان این قرارداد را تقویت می‌کند و ما هم برای صلح تلاش می‌کنیم. وزیر نفت تاکید کرد: در تلاش هستیم این قرارداد، سه جانبه امضا شود و دو هفته پیش مقام‌های کشور هند اعلام کردند که به پاکستان می‌روند و نوع مصاحبه‌های مقامات هندی، بیانگر تمایل به حضور در قرارداد خط لوله صلح است.

افزایش تولید اوپک در اجلاس آتی

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سولات مکرر خبرنگاران مبنی بر میزان افزایش تولید اوپک گفت: برخی اعضای اوپک موافق افزایش تولید و برخی به دلیل آنکه عرضه و تقاضا را هم‌تراز می‌دانند موافق افزایش تولید نیستند.

نوذری اضافه کرد: در آذرماه با تشکیل اجلاس وزیران اوپک در ابوظبی درباره این موضوع کار کارشناسی صورت می‌گیرد.

وزیر نفت با اشاره به تولید فعلی نفت کشور به میزان ۴میلیون و ۱۴۵‌هزار بشکه در روز افزود: این میزان تا پایان امسال به ۴میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. توان تولید ما نیز ۴میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز است.

وی در مورد میزان سهم ایران در تولید نفت اوپک گفت: تولید نفت ایران در چارچوب سهم اوپک ۷/۱۴‌درصد است.

وزیر نفت درباره میزان فروش نفت خام نیز گفت: ماهانه ۵۰۰‌میلیون دلار در‌آمد حاصل از فروش نفت خام در کشور است.