در حالی که استفاده از آسانسور در بناهای مسکونی بیش از ۳طبقه در پایتخت و مراکز استان‌ها ضروری تشخیص داده شده است و شهرداری‌ها مجوز ساخت بناهایی بیش از ۳طبقه را منوط به استفاده از این وسیله کرده‌ و مصرف آن روندی فزاینده را تجربه می‌کند، یک مسوول دانشگاهی معتقد است، فقط یک‌درصد تولیدکنندگان آسانسور در ایران ضوابط ایمنی را رعایت می‌کنند. روزبه میرعبدالهیانی، رییس دانشگاه آسانسور ضمن اعلام خبر یاد شده به ایسنا، گفته است: استانداردهای آسانسور از سال ۷۸ اجرایی و از سال ۸۰ اجباری شد، اما این استانداردها تنها در پنج استان بزرگ کشور اعمال می‌شود.

وی با اشاره به این که بیشتر قطعات وارداتی آسانسور، بدون کیفیت بوده و تولیدکنندگان داخلی نیز از این قطعات استفاده می‌کنند، ادامه داد: بیشتر قطعات داخلی آسانسور در کارگاه‌های کوچک و زیرزمینی بی‌نام و نشان تولید شده و نمی‌توان استانداردهای ایمنی را بر آنها اعمال کرد.

میر عبدالهیانی تصریح کرد: از سال ۸۴ دو مرکز تخصصی آسانسور دماوند و مرکز وابسته به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایجاد شده که کیفیت قطعات اساسی آسانسورها که در ارتباط با جان انسان‌هاست را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر چه طبق قانون، انجام این آزمایش‌ها اجباری شده، اما هنوز نتوانسته‌اند تولیدکنندگان آسانسور را به انجام این آزمایش‌ها مجاب کنند.

او استانداردسازی قطعات و محصولات آسانسور را باعث افزایش هزینه‌های تولید آن دانست و گفت: بنابراین تولیدکنندگان معمولا تمایلی به رعایت این استانداردها ندارند.

رییس دانشگاه آسانسور خاطرنشان کرد: طبق قانون، وزارت صنایع از آسانسورهای نصب شده و آماده راه‌اندازی بازدید کرده و در صورت استاندارد بودن، پروانه استفاده را صادر می‌کند که یکی از پیش‌شرط‌‌های ارائه پایان کار ساختمان از سوی شهرداری است.

وی افزود: این بازرسی‌ها تنها در پنج استان بزرگ کشور اجرایی شده و در آنها هم تنها کلیات بررسی شده و بازرس نمی‌تواند به کیفیت قطعات و ایمن بودن آنها توجه کند.

وی با بیان این که هیچ‌کدام از آسانسورهای نصب شده قبل از سال ۷۸ به دلیل نبود قانون استانداردی برای آسانسور در آن زمان، بازرسی و کنترل کیفیت نشده‌اند و ۷۵‌درصد حوادث مربوط به همین آسانسورها است، گفت: اگر مصرف کنندگان همچنان محصولات بی‌کیفیت را خریده و توجهی به استانداردهای ایمنی نکنند، تولیدکنندگان هم تمایلی به استانداردسازی و در نتیجه افزایش هزینه‌های تولید نخواهند داشت.

او تصریح کرد: مصرف‌کنندگان باید هنگام خرید، گواهی استاندارد قطعات را از فروشندگان خواسته در زمینه خرید آسانسورهای دارای مهر استاندارد توجیه شوند تا محصولات غیراستاندارد به تدریج از رده خارج شوند.