آخرین وضعیت توسعه میادین، جذب سرمایه و برنامه 20 ساله نفت

گروه صنعت‌ومعدن- مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، برداشت از مخازن، طراحی برنامه ۲۰‌ساله، بودجه سالانه شرکت نفت و توسعه میدان نفتی آزادگان را تشریح کرد. به گزارش فارس، عبدالمحمد دلپریش درباره توسعه میادین نفتی رگ سفید و بنگستان اهواز اظهار داشت: ما طرح‌های توسعه میادین متعددی داشتیم که توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شد، از جمله طرح‌های توسعه مخازن رگ سفید و بنگستان اهواز که کارفرمای آن شرکت مهندسی توسعه نفت (شرکت متن) بود.

وی گفت: این طرح‌ها در مراحل اولیه اجرایی، دچار مسائل و مشکلاتی شد. مثلا طرح توسعه «رگ سفید» نزدیک به ۲ سال بعد از تصویب در شورای اقتصاد طول کشید و شرکت (OEID) که پیمانکار طرح توسعه بود و تامین مالی را نیز به عهده داشت، موفق به تامین مالی آن نشد.

وی تصریح کرد: در این دو سال هم که مخزن واگذار شده بود شرکت ملی مناطق نفت‌خیز که راهبر مخزن است، نمی‌توانست صبر کند تا تولید مخزن پایی بیاید و کارهایش را انجام دهد.

دلپریش تصریح کرد: در این دو سال چاه‌هایی که نیاز بود، حفاری شد و چاه‌های نیازمند تعمیر هم تعمیر شد و قسمتی از طرح توسعه‌ای که در مطالعه اول پیش‌بینی شده بود. توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت یادآور شد: چون پیمانکار موفق به اجرای طرح نشد، هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت کل طرح را با توجه به کارهایی که مناطق نفت‌خیز جنوب انجام داده به مناطق نفت‌خیز برگرداند و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز را موظف نمود برنامه جدیدی را برای توسعه این مخزن به هیات‌مدیره ارائه دهد.

به گفته دلپریش، در مورد بنگستان اهواز هم همین حالت اتفاق افتاد و آن هم به شرکت پتروایران به عنوان مجری طرح واگذار شده بود که موفق به تامین مالی طرح نشد و با شرکت‌های دیگر هم مذاکره کردند که موفق نبودند و با توجه به طول کشیدن این طرح، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز موظف شد برنامه جدیدی برای توسه این مخزن به هیات‌مدیره ارائه دهد. دلپریش در ادامه خاطر نشان کرد: در‌حال‌حاضر هر دو میدان در دست مناطق نفت‌خیز است و اینها هر سال برنامه خودشان را در مورد این میدان اجرا می‌کنند و این‌طور نیست که میدان‌های مزبور به حال خود رها شده باشند. برای مخازن مزبور بر‌اساس مطالعه، دبی مجاز تولید (PGC) تعیین شده است و برای رسیدن به این PGC برنامه‌هایی نظیر حفاری، تعمیر چاه‌ها و سایر اقدامات به صورت مستمر انجام می‌شود. به هر حال مخزن تحت‌نظر و مهندسی آنها است و انواع و اقسام کارها را روی این مخزن انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: قرار بود توسعه با یک دیدگاه جدید صورت گیرد و با مطالعه‌ای که در مخزن انجام می‌شود، تولید تا حدی که با استفاده از فناوری‌های نوین باشد، بالا برود.

طراحی برنامه ۲۰ ساله نفت

وی درباره طراحی برنامه پنجم در صنعت نفت نیز گفت: ما یک برنامه بیست ساله، طراحی و تدوین کردیم و برنامه‌های پنج ساله را در راستای برنامه بیست ساله تدوین می‌کنیم. شرکت ملی نفت همواره یک برنامه سیال را پیگیری می‌کند، زیرا طرح‌های این شرکت بزرگ، طولانی مدت و مستمر است.

وی همچنین در مورد برنامه‌های اکتشاف بلوک‌ها گفت: ما در برنامه بیست ساله پیش‌بینی کردیم که از دو جا می‌توانیم تولید نفت خود را افزایش دهیم، یکی میادین شرکت اروندان و یکی هم میادین جدید اکتشافی. اگرچه در برنامه بیست ساله، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز کماکان بیشترین تولید نفت خام را خواهد داشت، اما افزایش تولید برنامه بیشتر از میدان‌های شرکت اروندان و میادین اکتشافی خواهد بود.

به گفته وی، اگر برنامه‌های اکتشافی محقق نشود، کلیه برنامه‌ها و تعهدات صادرات ما به هم می‌ریزد و اهتمام بسیار زیادی وجود دارد که برنامه‌های اکتشاف با اولویت بالایی اجرا شود.

دلپریش درباره روند اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان اظهار داشت؛ اجرای این طرح بعد از تغییر قرارداد اینپکس و اختصاص بخش عظیم آن در اختیار شرکت «نیکو» تحت پیگیری است. اما طرح تولید زودهنگام از آن با سرعت خوبی پیش می‌رود و تا دو ماه آینده، تولید زودهنگام محقق می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در ادامه خاطر نشان کرد: تولید زودهنگام در آزادگان، ۲۰‌هزار بشکه در روز است. هدف برداشت نهایی از مخزن، همانی است که در قرارداد قبلی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین درباره بحث مطرح شده در خصوص تامین سرمایه لازم برای توسعه یک میدان از محل فروش تولید اولیه آن برای ادامه توسعه گفت: این پیشنهادی است که وزارت نفت در تنظیم بودجه ۱۳۸۶ به مجلس ارائه کرد. کمیسیون انرژی هم با نظر مثبت نگاه کرد و اما در مراحل بعدی تنظیم بودجه، مورد توجه قرار نگرفت. امسال هم برای تنظیم بودجه ۱۳۸۷ مجددا این پیشنهاد را به معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور داده‌ایم و این تقاضا را داریم که جزو تبصره‌های دائمی قانون بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند صعودی قیمت نفت تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟ گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها بالاتر برود و دیگر به سطح قیمت ۵۰ دلار بر نگردد.