مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی آخرین وضعیت استخراج و بهره‌برداری از طرح‌های معدنی بزرگ و ملی کشور را تشریح کرد.

اردشیر سعد محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره طرح‌های در دست اجرای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار داشت: بزرگ‌ترین طرح ما بهره‌برداری از طرح تمام مکانیزه زغال سنگ طبس است که به اتمام رسیده و ما منتظر افتتاح آن هستیم. سعد محمدی افزود: سال ۸۵ برای اولین بار موفق شدیم از عدد یک‌میلیون تن زغال سنگ کنسانتره عبور کنیم، در عین حال با راه‌اندازی زغال سنگ طبس قادریم این حجم تولید را ۷۵۰‌هزار تن افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون در حال هدایت سه طرح مهم زغال سنگ کشور یعنی زغال سنگ همکار، زغال سنگ خمرود و پرورده ۴ به این سمت هستیم و برنامه‌ ما این است که در سال ۱۳۹۰ امکان تولید بیش از ۳‌میلیون و صد‌هزار تن کنسانتره زغال سنگ در کشور را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اظهار داشت: مراحل آجر چینی کوره کک سازی در زرند کرمان نیز به پایان رسیده و تا پایان مهر ماه برنامه داریم نصب سیستم مکانیکال کک سازی را به پایان برسانیم و اواخر آبان این کوره را روشن کنیم. هرچند حدود ۲‌ماه و نیم به طول می‌انجام که کوره به درجه حرارتی برسد که امکان ورود زغال برای تولید کک فراهم شود. امیدواریم در دهه فجر این طرح تولید را آغاز کند.

سعد محمدی قیمت واردات هر تن کک را ۳۰۰ دلار برای هر تن ذکر کرد و افزود: ظرفیت اسمی کارخانه تولید کک ما ۴۰۰‌هزار تن است.

سعد محمدی اظهار داشت: کارخانه ۵۰هزار تن تولید پتاس در منطقه خور و بیابانک اصفهان و در دل کویر قرار گرفته که به واقع از مناطق محروم است. وی گفت: احداث کارخانه تولید پتاس در این منطقه به انتها رسیده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خاطر نشان کرد: بهره‌برداری از کارخانه سنگ‌آهن دانه‌بندی جلال آباد زرند آغاز شده و قادریم با دو دستگاه سنگ شکن، سالانه یک‌میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی را داشته باشیم. سعد محمدی گفت: طرح سنگ‌آهن میش‌دوان نیز خوشبختانه به اتمام رسیده و آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

وی گفت: این طرح قادر است سالانه ۵۰۰‌هزار تن سنگ‌آهن دانه بندی را تولید کند.

وی افزود: طرح بازگشایی معدن گل گهر ۴ حاصل اکتشاف شرکت تهیه و تولید است. دستاورد این اکتشاف بالغ‌بر صد‌ میلیون تن سنگ‌آهن است. سعد محمدی اظهار داشت: این طرح مرحله انتخاب پیمانکار را بر اساس آیین‌نامه‌های دولتی طی می‌کند.