فتاح: وزارت صنایع نیـروگاه بسازد  محرابیان: مـا متولی این کار نیستیم

گزارش دنیای اقتصاد از وضعیت تامین برق برای توسعه فعالیت‌های صنعت و معدن

علیرضا بهداد

وزیر نیرو: «با آقای محرابیان صحبت کرده‌ام تا برای برطرف کردن کمبود برق بخش صنعت و معدن کشور از بودجه وزارت صنایع و معادن استفاده کند و نیروگاه بسازد.» سرپرست وزارت صنایع و معادن: «متولی تامین برق کشور مشخص است و فکر نکنم وزارت صنایع و معادن مسوول ساخت نیروگاه باشد.»

این عبارت‌ها پاسخ دو مسوول ارشد وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نیرو به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص مشکل برق مورد نیاز بخش صنعت و معدن کشور است که از کمبود ۷هزار مگاوات برق رنج می‌برد.

پرویز فتاح، وزیر نیرو، می‌گوید: «اگر برق داشتیم به مردم می‌دادیم نه به صنعت.» وی در پاسخ به این پرسش که چگونه وزارت صنایع و معادن می‌تواند وارد کار ساخت نیروگاه شود، می‌افزاید: قرار شده است وزارت صنایع و معادن دو نیروگاه بسازد تا بخشی از برق مورد نیاز صنعت و معدن کشور تامین شود. وی در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که نقش وزارت نیرو در این بین چیست؟ می‌گوید: اگر وزارت صنایع و معادن نیروگاه بسازد، می‌تواند از شبکه «ما» برای انتقال برق استفاده کند.فتاح در حالی سرمایه‌گذاری وزارت صنایع و معادن را برای ساخت نیروگاه خواستار می‌شود که محرابیان معتقد است، وزارت نیرو چون متولی برق کشور است باید برای تامین برق صنعت فکری بکند.

وی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به آقای فتاح گفته‌ام شما برای تامین برق مورد نیاز صنعت و معدن کشور فکری بکنید، ما هم به نوبه خود کمکتان خواهیم کرد؛ اما این کمک به معنی آن نیست که وزارت صنایع و معادن وارد کار ساخت نیروگاه بشود. محرابیان در عین حال می‌گوید: برای تامین برق مصرفی بخش صنعت‌و‌معدن کشور هر کمکی از دست‌مان بیاید انجام خواهیم داد؛ اما باز هم تاکید می‌کنم مسوول برق کشور وزارت نیرو است نه وزارت صنایع و معادن. محمدرضا سجادیان، رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی، در نقد پیشنهاد فتاح می‌گوید: پیشنهاد عجیب آقای فتاح مثل این است که وزارت صنایع‌و‌معادن در پاسخ به کمبود کابل مس وزارت نیرو بگوید: این وزارتخانه راسا معدن مس کشف و با تجهیز و استخراج این معدن، کارخانه تولید کابل احداث کند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار تصریح می‌کند: بنده دو جلسه به طور خصوصی با آقای فتاح درخصوص برق صنعت، معدن و کشاورزی جلسه داشته‌ام که در این جلسات متوجه شدم، ایشان وزارت نیرو را فقط متولی تامین برق خانگی می‌داند و معتقد است وزارتخانه‌های صنایع‌ومعادن و جهاد کشاورزی خود باید برای برق مصرفی‌شان اقدام کنند.

رییس‌جمهور وارد میدان شود

سجادیان می‌گوید: چگونگی تامین برق بخش صنعت، معدن و کشاورزی، موضوعی نیست که در سطح گفت‌و‌گوی وزیران آن را حل کرد، بلکه باید این موضوع در هیات‌دولت مطرح و با نظر مستقیم رییس‌جمهور شرح وظایف هر کدام از این سه وزارتخانه‌ برای تامین برق مورد نیازشان تعیین شود.

وی یادآوری می‌کند: کمبود برق، آسیب‌های جدی به صنایع بزرگ کشور وارد خواهد کرد؛ به‌طوری که در حال حاضر وزارت نیرو به‌هیچ وجه زیر بار تامین برق صنایع جدید نمی‌رود و معتقد است برق تولیدی کشور فقط کفاف مصارف خانگی و صنایع گذشته را می‌دهد. این در حالی است که پروژه‌های زیادی همچون فولاد، سیمان و کشاورزی در حال اجرا است و اگر قرار باشد برقی به این پروژه‌ها داده نشود، نمی‌توان آینده امیدوارکننده‌ای را برای صنایع مادر کشور متصور شد.

سجادیان در ادامه می‌افزاید: اگر وزارت نیرو بودجه‌ای برای احداث نیروگاه در اختیار ندارد، باید در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس این موضوع را عنوان کند تا نمایندگان مردم مجوز برداشت از محل حساب ذخیره ارزی را به دولت برای احداث نیروگاه بدهند. وی خاطرنشان می‌کند: وزارت نیرو که امروز از تامین برق صنایع و معادن کشور سرباز می‌زند، فردا هم ممکن است بهانه بیاورد که فقط متولی تامین آب خانگی مردم است و کشاورزان صنعتگران و معدنکاران باید برای آب مورد نیازشان چاره‌ای بیاندیشند. وی تصریح می‌کند: عبارت «وزارت نیرو» معنایی عام دارد و این وزارتخانه موظف است تا آب و برق مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی کشور را تامین کند.