رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی معتقد است تنها مرهمی که می‌توان بر روی زخم کارخانجات قند گذاشت، تشکیل جلسات مداوم و سودمند برای رفع مشکلات آنها است.

به گزارش ایسنا، مهندس حسین احمدی در جلسه بررسی مشکلات صنعت قند خراسان رضوی، با بیان این مطلب افزود: هم‌اندیشی بین کارخانجات قند و دستگاه‌های مرتبط برای تامین چغندر قند و فعال شدن این کارخانه‌ها می‌تواند راهگشا باشد. احمدی با بیان این‌که ارقامی از سال ۸۵ برای نوسازی صنعت قند در کار گروه مصوب شد، اظهار کرد: تاکنون این کارخانجات برای دریافت این تسهیلات مراجعه نکرده‌اند که به نظر می‌رسد به علت داشتن بدهی‌های معوقه یا نگرانی از باز پرداخت آن باشد.

وی با تاکید بر این‌که در استان برای نوسازی این صنعت کمبود منابع مالی وجود ندارد، تصریح کرد: بحث ارزی در این زمینه سرفصل مصوب خاص خودش را دارد و در بحث ریالی چه در قسمت سرمایه در گردش و چه در زمینه نوسازی مشکلی وجود ندارد. رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با تلاش شرکت گاز، صنعت قند در زمینه تامین سوخت خود مشکل نداشته باشد. در ادامه راضیه علی‌رضایی، معاون تولید سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی به نگرانی‌های مدیران کارخانجات قند پرداخت و اظهار کرد: این نگرانی‌ها شامل قیمت تمام شده بالا نسبت به انواع خارجی موجود در بازار، اشباع بازار و کمبود انبار می‌شود و هم‌اکنون نیز این کارخانه‌ها در آستانه مشکلات شروع فصل تولید قرار دارند. وی با تاکید بر این‌که واردات بی‌رویه شکر قدرت رقابت را از کارخانجات داخلی گرفته است، بیان کرد: قیمت تمام شده کالا برای تولید کننده بیشتر از شکر موجود در بازار است که در صورت استفاده از تسهیلات نیز باید سود پرداخت کنند و با توجه به عدم فروش محصول، این عمل مقرون به صرفه نیست. معاون تولید سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی، دو دسته عمده مشکل را متوجه صنعت قند دانست و گفت: یک سری مشکلاتی هستند که باید به مساله‌ای ملی تبدیل شود و برای دستیابی به آن باید درخواست رفتار ملی منسجم برای حفظ صنایع قند کشور را داشته باشیم، مثل بررسی تعرفه شکر و زمان احتمالی تغییر تعرفه که این تغییر تعرفه نباید زمانی صورت گیرد که سود واردکنندگان را بیشتر کند.