در صورت رعایت استانداردها بازارهای صادراتی برای محصولات ایرانی به وجود آمده و کمتر به صادرات صنعت نفت خام متکی خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، محمد ناظمی اردکانی، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به مناسبت فرا رسیدن ۲۲مهرماه روز جهانی استاندارد، با بیان این مطلب گفت: در شرایط سخت رقابتی در تجارت و بازارهای جهانی تولیدکنندگانی موفق به صادرات کالا می‌شوند که محصول تولیدی آن‌ها از کیفیت و قیمت مناسب‌تری برخودار باشد و دسترسی و مبادله کالا به آسانی انجام شود و این مهم بدون رعایت استانداردها دست نیافتی است. وی گفت: بنابراین در صورتی که استانداردها درست به کار گرفته شوند ایران در عرصه رقابت و صادرات توانمند خواهد شد. او با اشاره به این که شعار امسال روز جهانی استاندارد «استانداردها در خدمت شهروند و جامعه» است، توضیح داد: شعار سال گذشته، «منافع بزرک برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی» بود؛ یعنی این که اگر بنگاه‌های کوچک اقتصادی که توسعه و گسترش آن‌ها از مهم‌ترین سیاست‌های دولت نهم است از همان ابتدایی که سنگ بنای سرمایه‌گذاری را می‌گذارند، در نظر داشته باشند که می‌خواهند تولید خود را با چه استانداردی وارد بازار کنند قطعا در امر تولید موفق شده، روز به روز سهم فروش خود را در بازار افزایش و قادرند با ظرفیت بیشتری تولید کنند در نتیجه پایداری و ادامه حیات خود را تضمین کنند. ناظمی با بیان این که امروزه دولت‌ها تلاش می‌کنند با سیاست‌گذاری و برنامه‌های وسیع حقوق مسلم شهروندان و جامعه را از جنبه‌های ایمنی، سلامت، بهداشت، دستیابی به اطلاعات، حفظ محیط‌زیست و زمینه‌های پیشرفت، تامین کنند، توضیح داد: استانداردها یاری‌دهنده شهروندان یک جامعه برای دستیابی و استفاده از حقوق مسلم خود هستند. امروز نقش استانداردها به قدری گسترده شده است که بدون رعایت آن‌ها زندگی و حرکت اجتماعی به سرعت متوقف خواهد شد. رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در ادامه ضمن بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری‌های وسیع انجام شده در امر تولید و اشتغال برای پایداری نیاز به استاندارد دارند، خاطرنشان کرد: استانداردها در تاروپود اجتماعی گره خورده و تنیده شده است به طوری که بدون استانداردها شبکه‌های حمل‌ونقل، ارتباطات، اطلاعات، سیستم‌های بانکی و تجارت از کارآیی خواهند افتاد. وی توضیح داد: موسسه تاکنون بالغ بر ۹۷۰۰استاندارد ملی در رشته‌های مختلف تولیدات صنعتی، کشاورزی، خدماتی و مدیریتی را تدوین کرده است و تمامی این استانداردها راهنمای مناسبی برای تولید، توزیع و مصرف هستند که به کارگیری آن‌ها ضرورت دارد و عامل مهمی برای ارتقای سطح کیفی تولیدات ملی و توسعه پایدار است.

او اضافه کرد: از این تعداد استاندارد رعایت بالغ بر ۷۰۰ استاندارد در سطح کشور برای واحدهای تولیدی الزامی بوده و به صورت مستمر و متناوب روی آن‌ها کنترل و نظارت می‌شود.

ناظمی تاکید کرد: خانواده بزرگ استاندارد در سراسر کشور همه تمهیدات لازم را با همه توان و تلاش علمی، فنی و اجرایی خود را به کار خواهند گرفت تا هر کالایی که در سطح ملی تولید می‌شود مطابق با یکی از استانداردهای پذیرفته شده باشد و زمینه را برای تامین رفاه و آسایش جامعه ایران فراهم سازد.