معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از ۶۰۰هزار تن محصول چغندر قند در کشتزارهای این استان به سبب خودداری کارخانجات قند از خرید، بر زمین مانده است.

به گزارش ایرنا، عبدالکریم منیری افزود: یکی از دلایلی که کارخانه‌های قند از خرید محصول چغندرکاران امتناع می‌کنند این است که پارسال میزان قابل توجهی شکر وارد کشور شده و نرخ شکر وارداتی به مراتب ارزان تر از نرخ تمام شده کارخانه‌های داخلی است. وی گفت: همچنین کارخانه‌های قند فارس به‌دلیل شکری که‌سال گذشته در انبارها ذخیره کردند، با کمبود فضای لازم برای ذخیره کردن در سال جاری مواجه هستند و به همین سبب نیز تمایلی به عقد قرارداد با زارعین چغندرکار ندارند. این کارخانه‌ها همچنین به لحاظ نقدینگی برای خرید چغندرقند با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: با جلسات متعددی که با برخی از کارخانه‌های قند استان فارس داشتیم آنان متقاعد شدند که قراردادهایی با چغندکاران برای خرید چغندر قند ببندند و در نهایت این قراردادها با کارخانه قند شهرستان اقلید و به صورت محدود با کارخانجات قند مرودشت، فسا، کوار و ممسنی منعقد شد.

وی اظهار داشت: براساس قراردادهای منعقد شده، انتظار این بود که‌ با شروع زمان برداشت چغندرقند که معمولا در استان فارس از اوایل مهرماه آغاز می‌شود، چغندرقند زارعین، توسط کارخانه‌های یاد شده خریداری شود ولی تاکنون هیچگونه خریدی از سوی آنها انجام نشده است.

این مسوول افزود: فروش نرفتن محصول چغندرکاران فارس و ماندن این محصول، در زمین، تبعات مختلفی برای‌آنان به دنبال دارد از جمله‌اینکه آغاز بارندگی‌ها و شروع فصل سرما موجب فسادپذیری و از بین رفتن محصول خواهد شد و دیگر اینکه کشت شتوی (پاییزه) آنان به تاخیر می‌افتد.