معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح دلایل تاخیر در ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت، جزئیات شرایط اقتصادی ساخت پالایشگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده را تشریح کرد. جلیل سالاری با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت اجرایی ساخت و راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به بیش از ۶۰ درصد رسیده است، به «خبرگزاری مهر» گفت: در حال حاضر در اکثر پالایشگاه‌های جدید نفت نقدینگی را تامین نکرده‌اند. وی با اشاره به تاخیرهای انجام گرفته در تامین و تسطیح زمین، آماده سازی مقدماتی سایت و تامین و خرید کالا و تجهیزات در ۶ پالایشگاه نفت کشور، افزود: در شرایط فعلی مهم‌ترین چالش پیش روی ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت خام تامین منابع مالی و اعتباری است. وی با اشاره به انجام مذاکراتی با بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای در اختیار گرفتن تسهیلات و منابع مالی، بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. وی در خصوص ساخت پالایشگاه‌های مقیاس کوچک نفت، توضیح داد: تاکنون مطالعات میدانی برای ساخت پالایشگاه‌های مقیاس کوچک و پراکنده در سطح استان‌های مختلف کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه مقیاس کوچک برای نفت خام‌های سبک و شیرین و میعانات گازی دارای توجیه اقتصادی بالاتری است، تبیین کرد: از سوی دیگر با توجه به نیاز به فراهم کردن برخی از زیرساخت‌ها همچون تامین آب، برق و بخار، ساخت پالایشگاه مقیاس کوچک در کنار پالایشگاه های موجود کشور توجیه فنی و اقتصادی بالاتری دارد.

در ابتدای برنامه چهارم توسعه مطالعاتی به ‌منظور ساخت ۷ پالایشگاه جدید نفتی آغاز شد و مطابق با این مطالعات ساخت پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، هرمز بندرعباس، پارس شیراز، کاسپین گلستان، آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز و نفت سنگین خوزستان در دستور کار قرار گرفته است. برآوردها نشان می‌دهد در صورتی ‌که ساخت این واحدهای جدید پالایشگاهی به پایان برسد در مجموع یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه نفت خام و ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت پالایش کشور افزوده شود و در مجموع ظرفیت پالایش نفت ایران به حدود ۳/۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. برای انجام مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این هفت پالایشگاه نفت به حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که تاکنون حدود ۵/۱میلیارد دلار سرمایه و منابع مالی فقط برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نهایی شده است.

رشد مصرف سوخت ایران سه برابر جهان است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با اعلام اینکه مصرف سوخت ایران سه‌برابر حجم مصرف سوخت در جهان است از تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور خبر داد.

به گفته سالاری این در حالی است که رشد مصرف فرآورده‌های نفتی در جهان ۹/۱ درصد است.

وی با اشاره به این که قبل از اجرای سهمیه‌بندی و عرضه‌ بنزین با کارت سوخت رشد مصرف سالانه‌ بنزین در کشور ۱۲درصد بود، به «ایسنا» اعلام کرد: با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها این رقم به چهار درصد کاهش یافت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد که اکنون شاهد افزایش شش درصدی مصرف سوخت هستیم. سالاری البته تاکید کرد که اگرچه رشد مصرف بنزین کشور در مقایسه با رشد مصرف سوخت در جهان سه برابر است، اما طرح‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در زمینه‌ افزایش تولید بنزین طبق برنامه به بهره‌برداری می‌رسد.

سالاری از افزایش تولید پالایشگاه امام خمینی شازند اراک خبر داد و گفت: با تکمیل این پروژه تولید بنزین هشت میلیون لیتر افزایش خواهد یافت و به‌طور کلی تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه ۱۶ میلیون لیتر خواهد رسید.