وضع فروش نفت بد نیست

گروه صنعت و معدن- در حالی که این روزها برخی از مسوولان اقتصادی از افت صادرات نفت و کاهش درآمد ارزی کشور در سال‌جاری خبر می‌دهند، وزیر نفت از مناسب بودن شرایط صادرات نفت خبر داده و معتقد است که مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

اظهارات مطرح شده در حالی است که چندی پیش دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد نیز از کاهش ۵۰ درصدی درآمد‌های نفتی در سال جاری خبر داده بودند. از سوی دیگر چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت ملی نفت از توقف فروش نفت توسط بخش خصوصی به دلیل بروز نقل و انتقال پول خبر داده بود. مشکل به وجود آمده در حالی است که قرار بود ۲۰ درصد از نفت خام کشور توسط بخش خصوصی به فروش برسد، اما ظاهرا تا اطلاع ثانوی دست این بخش نیز از صادرات نفت کوتاه شده است. با این حال وزیر نفت همچنان بر فروش خوب نفت تاکید کرده و می‌گوید: مبادله با کشور‌هایی که سالیان طولانی با آنها مبادله نفت داشتیم همچنان ادامه دارد.

رستم قاسمی که در دومین کنگره ملی توسعه‌ نظام پیمانکاری در صنعت نفت سخنرانی می‌کرد علاوه بر مناسب دانستن وضع فروش نفت عنوان کرد: شرکت‌های وابسته به وزارت نفت برای تامین سرمایه مورد نیاز پروژه‌های خود هیچ‌گونه مشکل مالی ندارند.

با این حال وی با تاکید بر تاثیر تحریم‌ها عنوان کرد: اگر با تحریم‌ها شعاری برخورد نکنیم باید قبول کرد تحریم‌ها موانعی را ایجاد کرده‌اند اما همین شرایط موجب شد که تعداد کالاهای داخلی‌سازی کشور افزایش یابد.

قاسمی افزود: پیش‌بینی تحریم‌کنندگان این بود که ایران موفق به فروش نفت خود نمی‌شود یا در صورت فروش نفت موفق به دریافت ارز نخواهد شد. آنها فکر می‌کردند ایران در چنین شرایطی تنها بتواند چند ماه دوام بیاورد.

نبود مشکل مالی در شرکت‌های نفتی دیگر موردی است که قاسمی بر آن تاکید کرده و می‌‌گوید: باید صادقانه بگویم که مشکل مالی نداریم؛ چرا که هیچ‌کدام از شرکت‌های نفتی در تعیین منابع مالی خود مشکلی ندارند. ضمن آنکه امیدواریم با تصویب احکام بودجه ۹۲ همین وضعیت ادامه یابد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت مشکل جدی مالی تا امروز نداشته است، اذعان کرد که برای جابه‌جایی مالی همچنان برخی از مشکلات وجود دارد.

به گفته قاسمی از ۱۵ میلیارد دلاری که باید در پارس جنوبی امسال سرمایه‌گذاری می‌شد، بخش عمده‌ای تحقق یافته که باقی آن نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.

انتقاد وزیر از ساختار دولتی

وی گفت: پیمانکار و کارفرما مقابل هم نیستند و باید منافع مشترک برای آنها تعریف و ساختار جدیدی از صنعت پیمانکاری ترسیم کرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید بر منابع طبیعی و اندیشه‌های داخلی تمرکز کرد، گفت: با توجه به شرایط خوب منابع طبیعی کشور می‌توان با استفاده از اندیشه داخلی از تنگناهای تحمیل‌شده موجود رها شد.

قاسمی با بیان اینکه در گذشته صنعت پیمانکاری کشور مشکلات زیادی داشت که تا حدودی برخی از آنها برطرف شده است، گفت: در گذشته طول پروژه ۱۵ سال بود که الان این رقم کاهش یافته است، اما باز هم این مدت زیاد است و باید کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های طولانی‌شدن پروژه‌ها ساختار دولتی است، گفت: باید کشور به سوی قرار‌داد‌های BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) و BOO (ساخت و بهره‌برداری) برود؛ چرا که در این نوع قرارداد‌ها نقش کارفرما کمتر می‌شود.

وزیر نفت پیمانکاران کشور را سرمایه ملی کشور دانست و گفت: می‌توان توانایی‌های پیمانکاران کشور را به خارج از کشور صادر کرد. قاسمی تاکید کرد پیمانکاران موجود در کشور به درستی درجه‌بندی شده‌اند؛ چرا که در حال حاضر یک شرکت نفتی با پنج سال سابقه کار می‌تواند درجه یک شود، این درحالی است که برای رسیدن به این مرحله باید ۷۰ سال سابقه در زمینه‌ صنعت نفت داشت.

وی ادامه داد: درست است که باید تعداد پیمانکاران کشور افزایش یابد، اما اگر نظام پیمانکاری به درستی درجه‌بندی نشود در آینده با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وزیر نفت همچنین از مطرح شدن صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت در مجلس طی روزهای آینده خبر داد.

قاسمی در مورد قرار‌داد‌های ارزی پیمانکاران نیز گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز افزایش یافته این نوع پیمانکاران با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند، اما در مورد قرار‌داد‌هایی که به صورت ارزی و ریالی امضا شده است در بخش ریالی با تعدیل صورت گرفته این مشکل حل خواهد شد، البته این تعدیل مربوط به بخش عمومی مانند قیمت بتون و امثال آن نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی برای پروژه‌های صنعت نفت تا پایان سال ۹۱ پیش‌بینی شده است، یکی از انتظارات وزارت نفت از پیمانکاران را زمان‌بندی دقیق تحویل پروژه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مشکل زمان‌بندی و تحویل پروژه با تاخیر زیاد یکی از مشکلات است. شاید برخی از این تاخیر‌ها مربوط به کارفرمایان شود، اما در برخی موارد نیز عدم توان، برنامه‌ریزی و هماهنگی به پیمانکار مربوط می‌شود.

وزیر نفت اظهار کرد: برای پروژه‌های کوچک مانند گازرسانی به روستاها و خطوط انتقال بهتر است پیمانکاران کوچک و متوسط و برای پروژه‌های بزرگی مانند توسعه‌ میدان کنسرسیومی از پیمانکاران حضور داشته باشند.

افزایش مزیت پیمانکاران نفتی

محمدرضا مقدم معاون پژوهشی وزیر نفت نیز در این همایش با بیان اینکه با گران شدن دلار پیمانکاران داخلی در رقابت با خارجی‌ها صاحب مزیت شده‌اند، گفت: بیشترین حجم کار و سرمایه‌گذاری در سطح کشور متعلق به پیمانکاری صنعت نفت است و این حجم کار و سرمایه‌گذاری در منطقه و حتی در دنیا منحصر به فرد است.

وی در ادامه افزود: حجم کالا، گردش مالی، اشتغال، دوره اجرای طرح، اثر این حجم پیمانکاری در رشد اقتصادی کشور و تجارت خارجی از جمله مختصات منحصر‌به‌فرد این بخش است چنانچه رونق و رکود پیمانکاری نفت راهبردی است.

معاون پژوهشی وزیر نفت تصریح کرد: از یک زاویه این مساله تهدید است، اما در واقع چه چیزی را تهدید می‌کند، آیا همان اقتصاد تک‌محصولی که تلاش می‌کردیم از آن رها شویم و دلارهای ارزان نفتی را تهدید می‌کنند.

اتمام ظرفیت قرارداد بیع متقابل

مسعود هاشمیان قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت نیز با اشاره به اتمام ظرفیت جذب قراردادهای جدید بیع متقابل در صنعت نفت ایران، گفت: ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری در قالب بیع متقابل برای توسعه میادین نفت و گاز ایران ۷۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان به طور کامل جذب شده و بیع متقابل عملا ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری بیشتر را ندارد.

وی تاکید کرد: ۱۵۰ میلیارد دلار باقیمانده نیاز کشور به سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت باید به شیوه‌های جدیدتر قراردادی جذب شود. قائم مقام معاون بین‌الملل وزیر نفت گفت: خوشبختانه تاکید وزیر نفت بر طراحی قراردادهایی که از قراردادهای نفت و گاز ارائه شده توسط همسایگان ما جذاب‌تر باشد.

هاشمیان اضافه کرد: در قراردادهای جدید مشارکت درباره نفت در مبدأ صادراتی بحث می‌کنیم، نه بر سر چاه یعنی مثلا قیمت یک بشکه نفت در پایانه صادراتی خارک ملاک عمل است.

عدم تعیین سهمیه بنزین نوروزی

وزیر نفت همچنین در حاشیه این همایش با اعلام اینکه میزان بنزین نوروزی به تصویب نرسیده است، گفت: این وزارتخانه مشکلی برای عرضه‌ بنزین ندارد، با وجود این تاکنون سهمیه‌ بنزین نوروزی تصویب نشده است.

قاسمی از وارد مدار‌شدن تولید هشت میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به ظرفیت کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند ظرفیت تولید بنزین کشور نیز افزایش یافت.

به گفته وی تا پایان امسال نیز یک یا دو طرح پالایشگاهی و تا خرداد سال ۹۲ کلیه طرح‌های پالایشگاهی به جز طرح‌های پالایشگاهی بندر‌عباس به بهره‌برداری خواهند رسید.

ایران همچنان نامزد دبیرکلی اوپک

وزیر نفت همچنین به انصراف نماینده عربستان از دبیرکلی اوپک اشاره کرد و گفت: ایران همچنان در عرصه رقابت دبیرکلی اوپک حضور خواهد داشت. وی همچنین درباره برنامه‌های خود به عنوان رییس مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز اظهار کرد: در نشست آتی این مجمع سعی داریم مبحثی را درباره قیمت واقعی گاز با کشورهای تولیدکننده در میان بگذاریم.

این عضو هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا قرار‌داد گازی ایران و پاکستان به دلیل تقاضای این کشور برای تخفیف در قیمت گاز صادراتی لغو شده است، تاکید کرد: قرار‌داد صادرات گاز به پاکستان نهایی و امضا شده است. ضمن آنکه خط لوله انتقال گاز در خاک ایران در حال تکمیل است و خط لوله بخش پاکستانی آن به زودی با سرمایه‌گذاری ایران آغاز خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه تاکنون پاکستان تقاضایی مبنی بر تخفیف قیمت گاز صادراتی ایران ارائه نکرده است، این مورد را که پاکستان در صورت عدم تخفیف ایران گاز مورد نیاز خود را از خط لوله تاپی تامین کند، بعید دانست و خاطر نشان کرد که تا سال ۲۰۱۴ گاز ایران به پاکستان صادر خواهد شد.

وی در مورد برگزاری نشست کشور‌های تولید‌کننده گاز در تهران گفت: در نشستی که به همین منظور برگزار خواهد شد در مورد روند قیمت‌گذاری گاز با سایر کشور‌های تولید‌کننده تبادل‌نظر خواهد شد.