اولویت‌های صنعت فولاد در شرایط فعلی کشور

عکس: آکو سالمی در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار مطرح شد

فولاد؛ رشد تولید و تراز منفی تجاری

گروه صنعت و معدن- هر چند در سال‌های اخیر تولید فولاد رشد قابل قبولی داشته و توانسته نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی رشد پنج‌پله‌ای را تجربه کند، اما منفی بودن تراز تجاری آنها موجب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار خواهان پیگیری این مساله و در نظر گرفتن راهکاری برای مثبت شدن تراز تجاری فولاد شود.

انتقاد مهدی غضنفری از منفی بودن تراز تجاری در حالی است که برخی از فعالان این صنعت در نظر گرفتن ممنوعیت‌های صادراتی را عمده دلیل این مشکل دانسته و معتقدند با حذف ممنوعیت و محدودیت‌های درنظر گرفته امکان جبران تراز تجاری فراهم خواهد شد؛ طرحی که چندان مورد پذیرش وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود. وی معتقد است ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی با توجه به افت ارزش پولی کشور در شرایط کنونی بهترین چاره است.

تاخیر در واگذاری طرح‌های فولادی دیگر مشکلی است که صنعتگران به آن اشاره کرده و معتقدند که این امر کاهش ظرفیت تولید کشور را به همراه داشته و در صورت راه‌اندازی این طرح‌ها نیاز به واردات، بیش از پیش کاهش خواهد یافت و به این طریق تراز تجاری جبران خواهد شد.

اولویت اول ارز آوری باشد

در همایش دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولیدکنندگان فولاد خواست تا تامین نیاز داخل و ارزآوری را اولویت اول خود قرار دهند. به گفته مهدی غضنفری، واجب‌ترین کاری که بنگاه‌های اقتصادی باید در سال ۹۲ مدنظر قرار دهند آن است که چگونه از طریق مدیریت کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور برای ارزآوری استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم بالای معدن و صنایع معدنی و زیر مجموعه آن فولاد و صنایع فولادی در اقتصاد کشور گفت: ‌هم به لحاظ رویکرد ساخت و توسعه صنعتی و هم آثاری که تحریم‌ها بر این صنعت دارد، این صنعت می‌تواند در اقتصاد کشور و کاهش و حذف مشکلات ناشی از تحریم‌ها تاثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه کشور از آغاز امسال با تحریم نفت و بانک مرکزی مواجه بود، گفت:‌ به طور ساده می‌توان گفت که درآمدهای ارزی حاصل از نفت در سال جاری به نصف میزان پیش‌بینی شده در بودجه کاهش یافته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: در اقتصادی که ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار آن واردات است و ۵۰ میلیارد از این میزان را مواد اولیه واسطه‌ای در بر می‌گیرد، باید ضمن مدیریت و کاهش واردات، تامین ارز را بالا ببریم. وی ادامه داد:‌ فرض کنیم که اگر بخواهیم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمدهای کشور را سال آینده به دست آوریم، پرسش این است که چه مقدار از این میزان از طریق معدن و صنایع معدنی و چه میزان از طریق فولاد و صنایع ناشی از فولاد حاصل می‌شود. غضنفری اظهار کرد: در سال ۹۲ برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باید آن دسته از سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیلات‌دهی را دنبال کنیم که منجر به نوعی ارزآوری در اقتصاد کشور شود، به بیانی دیگر آن دسته از پروژه‌‌های فولاد یا صنایع فولادی را به سرانجام برسانیم که ارز آوری داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت از ۱۰۰میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد، نرخ ارز از ۱۲۰۰ تومان به بیش از ۲ هزار می‌رسد و ارزش پول ملی نصف می‌شود، ارزآوری به کشور می‌تواند ارزش پول ملی را ارتقا ‌دهد.

میزان واردات و صادرات فولاد

غضنفری با بیان این جمله که یادمان باشد که کاهش ارز در اقتصاد به معنای افزایش قیمت و وارد شدن فشار بیشتر به مردم است، گفت: راه‌های ساده‌ای برای مردم در نظر گرفته‌ایم؛ از جمله اینکه مبالغی به حساب آنها واریز شود تا این روزها را بگذرانند، اما راه اصولی این است که ارز آوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ارزش واردات فولاد در سال ۹۰ معادل ۹/۸ میلیارد دلار بوده است، گفت: ‌برای سال ۹۴ پیش بینی شده که این رقم به ۵/۲ میلیارد دلار کاهش یابد. یعنی اینکه آهنگ کاهشی در مصرف منابع ارزی کشور حاصل شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود ارزش صادرات فولاد و محصولات فولادی را در سال ۸۹ معادل یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۹۰ به ۵/۱ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که تراز واردات و صادرات ایران با وجود رتبه پانزدهم در بین تولیدکنندگان فولاد مثبت نیست. وی در ادامه با اشاره به انتقاد به لیست ممنوعه صادرات گفت:‌ علت در نظر گرفتن ممنوعیت‌های صادراتی جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

وی در توضیح سخنان خود گفت: ما ‌برای واردات گندم به ازای هر تن ۳۰۰ دلار اختصاص می‌دهیم، عده‌ای قبلا همزمان با واردات، صادرات هم داشتند اما در زمان حاضر و شرایطی که ارزش ریال در مقابل دلار کاهش یافته، صادرات گندم به ضرر کشور است. شاید صادرکننده از نظر ریالی سود کند اما از نظر ارزی به ضرر کشور است، چرا که دولت ۳۰۰ دلار ارز خارج کرده اما صادرکننده به ازای آن ۲۵۰ دلار وارد می‌کند. وی با بیان اینکه مهم نیست که منابع به جیب چه کسی واریز می‌شود، گفت: ‌سرجمع تراز ارزی این معامله به ضرر کشور است، اگر کسی ۳۰۰ دلار را ۳۵۰ دلار بفروشد باید صادرات را آزاد کرد اما در غیر این صورت به ضرر کشور است.

وضعیت طرح‌های فولادی

غضنفری در ادامه با اشاره به طرح‌های فولادی گفت: در حال حاضر ۴ میلیون تن پروژه فولادی با پیشرفت ۹۰ درصد مورد حمایت ویژه (با رفع مشکلات قانونی) قرار گرفته تا به موقع راه‌اندازی شوند. همچنین، مصوبه مشارکت با بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های فولادی نیمه ساخته توسط ایمیدرو دریافت شده است. غضنفری با اشاره به طرح‌های بالای ۴۰ درصد پیشرفت در حوزه صنعت فولاد، اظهار کرد: در بخش کنسانتره، ۲۳ میلیون تن، در بخش گندله ۵/ ۳۱ میلیون تن، در بخش فولاد خام ۶/ ۳۲ میلیون تن و در بخش محصولات فولادی ۲۵ میلیون تن ظرفیت سازی می‌شود.

وی به پیش‌بینی رتبه ایران در تولید فولاد جهانی اشاره کرد و گفت: قرار است رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ به رتبه دهم و در سال ۲۰۲۵ به رتبه هشتم ارتقا یابد. غضنفری با اشاره به ضرورت وجود توازن در ۲ بخش برای توسعه معدن و صنایع معدنی گفت: نخست باید در حلقه‌های مختلف حوزه فولاد تراز اقتصادی صورت گیرد و با ایجاد یک سیستم عادلانه قیمت‌گذاری، تمام حلقه های این حوزه برای سرمایه‌گذاری جاذب باشد. وی افزود: دوم اینکه اکتشاف رونق و توسعه یابد. البته در این زمینه با همکاری مجلس در تلاش هستیم زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه بیشتر فراهم شود.

توسعه فولاد یک ضرورت

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در این همایش با طرح این سوال که آیا توسعه صنعت فولاد یک ضرورت است؟ گفت: در حال حاضر مصرف فولاد در تمام کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه مطرح است. در این میان در ایران میزان مصرف فولاد ۲۸۸ کیلوگرم به ازای هر نفر است. وی افزود: کشورهای دنیا به لحاظ مصرف فولاد به سه گروه با دامنه مصرف زیر ۱۰۰ کیلوگرم، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و کشورهای بالای ۳۰۰ کیلوگرم تقسیم می‌شوند. بنابراین ایران در دسته کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

وی در ادامه به مصرف فولاد در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: میزان مصرف فولاد در کشور ونزوئلا ۸۳کیلوگرم، ترکیه ۳۰۳کیلوگرم، بلژیک ۴۰۸کیلوگرم، چین ۴۲۷کیلوگرم، آلمان ۴۴۱کیلوگرم، ژاپن ۵۰۲کیلوگرم و کره جنوبی بیش از ۱۰۰۰کیلوگرم به ازای هر نفر است. وی گفت: سهم فولاد در تولید ناخالص ملی کشور در سال ۹۰ بالاتر از ۸/۱ درصد است در حالی که جایگاه ما به لحاظ اقتصادی در فولاد باید به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی باشد؛ بنابراین اگر توسعه فولاد یک ضرورت است باید بسترهای آن نیز فراهم شود.

سعدمحمدی افزود: در سال ۲۰۱۰میلادی در دنیا یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون تن فولاد تولید شده که از این رقم سهم چین ۷۱۲ میلیون تن است. وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵درصد تولید فولاد دنیا در آسیا مصرف می‌شود و از این رقم ۴۵درصد فقط مختص کشور چین است. مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد در کشور گفت: چالش اصلی صنعت فولاد بخش معدن است. در واقع اگر قرار است در ۸ سال آینده تولید فولاد به ۵۵میلیون تن برسد، لازم است که حداقل ۸۰میلیون تن سنگ آهن داشته باشیم. این در حالی است که هم اکنون تولید سنگ آهن کشور ۳۶میلیون تن است. در کنار این موضوع بحث اکتشاف، سرمایه‌گذاری و ارتقای تکنولوژی معادن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سعد محمدی در ادامه گفت: ما قادر به بزرگ شدن در بحث فولاد هستیم، به شرط اینکه نگاهمان را تغییر دهیم و هزینه بزرگ شدن را پرداخت کنیم. وی در مورد روند توسعه هفت طرح فولادی در هفت استان کشور نیز گفت: سال آینده بخش احیای مستقیم این هفت طرح راه‌اندازی می‌شود. وی با اشاره به فاینانس ۸/۱میلیارد یورویی برای این طرح‌ها، افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند برای تکمیل این طرح‌‌ها مشارکت کنند.

وی در پایان در مورد انتقادات خام فروشی در صنعت فولاد گفت: یکی از راهکارهای توسعه صنعت فولاد استفاده زمانی از ارز است. در این میان اگر با صادرات برخی از محصولات بتوانیم ارزی وارد کشور کنیم، اقدام بدی نیست اما در کل باید از خام فروشی جلوگیری کنیم.

هشت استان معطل هشت طرح فولادی

یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این همایش با انتقاد از کندی روند اجرای طرح‌های فولادی گفت: سرکوب قیمتی در صنعت فولاد نتیجه‌ مثبتی نخواهد داشت.

آل اسحاق معتقد است: صنعت فولاد از مزیت‌های بسیاری برخوردار است اما در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و باید علت این موضوع بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت فولاد کشور سرمایه‌گذاری شده است، گفت: فولاد بعد از پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت کشور محسوب می‌شود، اما برای رشد این صنعت به تغییر نگاه نیاز داریم. وی با اشاره به سهم اندک بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور اظهار کرد: هم اکنون به دلیل تحریم‌ها در زمینه تامین الکترود که ماده پر مصرفی است دچار مشکل شده‌ایم در حالی که ۳۰ سال است که مدام حرف از خودکفایی می‌زنیم اما به آن عمل نمی‌کنیم.

رییس اتاق تهران با انتقاد از تثبیت قیمت‌ها در صنعت فولاد گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید در صنعت فولاد سرکوب قیمتی و تثبیت قیمت‌ها نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت. به گفته آل‌اسحاق، نظام حاکم بر بورس کالا نیز دستوری است که باید اصلاح شود. وی در ادامه مشکلات بازار به تقسیم‌بندی مشکلات صنعت فولاد در چهار بخش افزود: تاخیر در تزریق بودجه‌های عمرانی، عدم همخوانی نیروی انسانی و اشتغال، همخوانی زنجیره فولاد و قیمت‌گذاری دستوری از عمده چالش‌های این بخش محسوب می‌شود.

آل‌اسحاق با انتقاد از کند بودن روند اجرای ۸ طرح فولادی، اظهار کرد: قرار بود تولید فولاد در سال ۹۲ به ۳۰ میلیون تن برسد در حالی که هم اکنون ۸ استان کشور معطل اجرای این طرح‌ها هستند.

وی با تاکید بر ضرورت همخوانی تمامی اعضای زنجیره‌ای فولاد با یکدیگر، خاطرنشان کرد: اگر حلقه‌های این زنجیره با هم همخوان نشوند به طور قطع لطماتی جبران‌ناپذیر به این صنعت وارد خواهد شد، ضمن اینکه باید به موضوع قیمت و عوامل موثر در کاهش قیمت تمام شده نیز نگاهی انداخت.

نقاط قوت و ضعف صنعت فولاد

بهرام سبحانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی با بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت فولاد گفت: بخش فولاد به تنهایی با سرمایه‌گذاری به ثمر نمی‌نشیند، بلکه نیازمند زیرساخت‌ها و کمک دولت است.

وی با اشاره به روند افزایش تولید فولاد در دنیا گفت: در ۱۰سال گذشته میزان تولید فولاد از ۸۰۰میلیون تن به ۵/۱میلیارد تن رسیده که عمده رشد آن در کشور چین بوده است. سبحانی با اشاره به ذخایر سنگ آهن در کشور گفت: در حال حاضر ۵/۴ تا ۵ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن کشور است که برای یک دوره ۵۰ ساله می‌توان سالانه حدود ۴۵میلیون تن فولاد تولید کرد؛ بنابراین برنامه ریزی برای ایجاد ظرفیت ۴۰ تا ۴۵میلیون تن تولید فولاد طی یک برنامه ۱۰ساله منطقی، توجیه‌پذیر و قابل دسترس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران از نظر معادن سنگ آهن، معادن زغال سنگ، ذخایر گاز طبیعی، تسط بر تکنولوژی، نیروی کار جوان و بازار صادراتی منطقه برای توسعه صنعت فولاد دارای مزیت است.

سبحانی با اشاره به محدودیت‌های توسعه این صنعت، گفت: عدم اطمینان از تخصیص مواد اولیه (مانند تامین شمش برای نوردهای بخش خصوصی)، مشکلات تامین منابع مالی، نگرانی از حذف مزیت‌های نسبی، مشکلات تامین ارز، نگرانی از نرخ زمان بازپرداخت تسهیلات، محدودیت‌های بین‌المللی، بی‌ثباتی در مقررات صادرات و واردات، بهره‌وری نیروی کار و... از جمله مشکلات توسعه این بخش است. بنابراین اگر این مشکلات برطرف نشود، رسیدن به ۵۵میلیون تن فولاد چیزی جز روی کاغذ نخواهد بود. سبحانی با بیان اینکه تا وقتی که در زنجیره تولید فولاد نیاز به واردات داشته باشیم، قیمت مواد اولیه وارداتی معیار قیمت‌‌های داخلی خواهد بود، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف توسعه باید روی روش تولید و تامین مواد اولیه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

صعود ۵ پله‌ای صنعت فولاد

محمد مسعود سمیعی‌نژاد مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با اشاره به رشد ۵ پله‌ای در صنعت فولاد اظهار کرد: در سال ۲۰۰۵ صنعت فولاد در رتبه ۲۰ جهانی قرار داشت، اما در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و سهم تولید فولاد خام ایران در منطقه خاورمیانه ۶۰ درصدی بوده است. سمعیی نژاد ، با بیان اینکه در سال‌های اخیر سهم ایران از مصرف ظاهری فولاد در منطقه خاورمیانه ۴۳ درصد بوده است، افزود: سهم واردات فولاد ایران در خاورمیانه طی سال‌های اخیر همواره روند ثابتی داشته و این میزان بین ۳۰ تا ۳۲ درصد متغیر بوده است.

وی مصرف سرانه فولاد ایران در سال ۲۰۱۱ را نیز ۳۱۶ کیلوگرم به ازای هر نفر دانست و افزود : با توجه به مزیت‌های رقابتی که در صنعت فولاد ایران وجود دارد باید با استفاده بهینه از این منابع و مزیت‌های خدادادی به رشد تولید در این صنعت کمک کنیم.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان معتقد است: در صورتی که پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تولید فولاد محقق شود و طرح‌های فولادی به بهره برداری برسد در سال ۹۵ فاصله تولید و مصرف به صفر خواهد رسید، اما تا قبل از آن چاره‌ای جز واردات نداریم.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه ایران کشوری جذاب برای صادرکنندگان محصولات فولادی در دنیا است، افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نیز در ایران با توجه به مزیت‌های نسبی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با بیان اینکه باید مسیر حضور بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این صنعت را هموارتر کنیم، گفت: توسعه صنعت فولاد نیاز به الزاماتی دارد که تامین منابع مالی، افزایش ظرفیت‌سازی و بهره‌برداری بهینه از معادن سنگ آهن از آن جمله است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت فولاد باید به طور کامل به بهره‌برداری برسد تا ظرفیت خالی بین تولید و مصرف پر شود، افزود: تکمیل زنجیره تولید فولاد می‌تواند به پرشدن ظرفیت‌های خالی در این صنعت کمک کند. وی در ادامه به تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود : راهکارهای مقابله با تحریم براساس اقتصاد مقاومتی در فولاد مبارکه نه برای دور زدن تحریم‌ها بلکه برای مقابله با تحریم‌ها از ۲ سال پیش طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه تولید ۶/۶ میلیون تن فولاد تا پایان امسال در شرکت فولاد مبارکه محقق می‌شود، افزود: روند توسعه صنعت فولاد با استفاده از نیروی انسانی ماهر و متخصص حتی در زمان تحریم‌ها می‌تواند انجام شود. سمیعی‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در تمام صنعت فولاد باید با رویکرد مقابله با تحریم‌ها طراحی شود، افزود: دور زدن تحریم‌ها نمی‌تواند به توسعه صنعت فولاد کشور کمک کند بلکه می‌تواند روند فعلی را حفظ کند.

توسعه پایدار مهم‌ترین عامل رشد

محسن پروان، دبیر همایش چشم‌انداز صنعت فولاد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سه عامل بقا، استراتژی و سودآوری پایدار عمده عوامل رشد محسوب می‌شود، گفت: توسعه پایدار مهم‌ترین عامل حفظ پایدار و سودآوری است به همین دلیل در چند سال گذشته توسعه پایه و مادر در فولاد در اولویت قرار گرفت. به گفته دبیر همایش، تولیدکنندگان، صاحب نظران، تصمیم‌گیران و فعالان بخش‌های تجاری چهار ضلع اصلی صنعت فولاد محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری تولیدکنندگان فولاد با مشکلات بسیاری مواجه بودند، افزود: نوسان نرخ ارز، تحریم و اعمال شرایط جدید بین‌المللی از یک سو و صادرات سنگ‌آهن باید و نبایدها از سوی دیگر موجب شد تا تولیدکنندگان در این سال با چالش‌های جدی مواجه شوند که باید برای رفع این مشکلات چاره‌ای اندیشید.

فاینانس چینی در مرحله نهایی

غضنفری همچنین در حاشیه این همایش در پاسخ به این پرسش که واگذاری ۷ طرح فولادی در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز اقدامات کارشناسی و ارزش‌گذاری صورت گرفته مورد پذیرش قرار نگرفت به همین دلیل مجبور به ارزیابی مجدد شدیم که در این مرحله ارز با نرخ اتاق معاملات معیار ارزیابی قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اینکه طرح استفاده از فاینانس چینی در چه مرحله قرار دارد نیز افزود: قرار داد فاینانس با چینی‌ها نهایی شده و امیدواریم به زودی عملیاتی شود. به گفته وی، طبق مصوبه دولت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این طرح‌ها طوری مشارکت خواهند داشت که سرمایه‌گذاری انجام شده توسط دولت به عنوان آورده طرح مد نظر باشد.

توافق برای صادرات پسته مازاد داخل

وزیرصنعت، معدن و تجارت همچنین از توافق اولیه صادرکنندگان پسته و مسوولان سازمان توسعه تجارت برای صادرات پسته مازاد نیاز داخل و کنترل بازار این محصول خبرداد. غضنفری در این خصوص عنوان کرد: در جلسه روز پنج‌شنبه هفته گذشته، صادرکنندگان پسته و مسوولان سازمان توسعه تجارت به توافق اولیه برای تنظیم بازار پسته رسیدند، تا علاوه بر حفظ روند صادرات پسته، امکان کنترل بازار در کنار صادرات مازاد نیاز داخل فراهم شود. وی با بیان اینکه صادرکنندگان پسته امروز نیز با مسوولان سازمان توسعه تجارت جلسه خواهند داشت، اظهار امیدواری کرد: صادرکنندگان و مسوولان سازمان توسعه تجارت به توافق نهایی برای کنترل بازار و توسعه صادرات دست‌یابند، تا بازارهای صادراتی را که به سختی به‌دست آمده است از دست ندهیم. وی ادامه داد: قیمت برخی کالاها در اثر تغییر نرخ ارز افزایش می‌یابد، اما این موضوع بر روی کالاهای دیگر مانند پسته تاثیری ندارد. غضنفری همچنین در مورد افزایش قیمت ورق فولاد و تاثیر آن در رشد قیمت خودرو نیز گفت: ۴ ماه پیش نسبت به نحوه قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا هشدار دادیم و اعلام کردیم که چون مشخصه‌های کار در بورس رقابت قیمت‌ها است، به عرضه محصول در بورس با ارز ۳ هزار تومانی روی قیمت‌ کالاها در بازار تاثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: در نهایت قرارشد، قیمت کالا در بورس براساس ارز مبادله‌ای محاسبه شود و درحال حاضر نیز کالاهای پایه صنعتی مانند: آلومینیوم، فولاد و محصولات پتروشیمی بر مبنای ارز مبادله‌ای قیمت‌گذاری شوند. غضنفری افزود: اگر مطمئن بودیم که کنترل قیمت‌ها فشاری را به تولید وارد نمی‌کند، حتما قیمت کالاها را کاهش می‌دادیم، اما درحال حاضر به دلیل حفظ تولید باید قیمت برخی کالاها تغییر کند.

فشار زیادی روی مردم است

وزیرصنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش قیمت مرغ در بازار نیز گفت: با توجه به اختلاف قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز تقاضا برای مصرف مرغ در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایش یافته، اما شرکت پشتیبانی امور دام به اندازه کافی برای ماه‌های پایانی امسال و ابتدای سال آینده ذخیره مرغ انجام داده است که در سطح بازار توزیع خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که، آخرین بار چه زمانی برای منزلتان خرید کرده‌اید، نیز گفت: یادم نمی‌آید آخرین بار چه زمانی خرید کرده‌ام، ولی می‌دانم که فشار زیادی به مردم وارد می‌شود که با ذخیره سازی کالاهای اساسی، بازار را مدیریت خواهیم کرد، تا آثار افزایش نرخ ارز در زندگی مردم بیشتر نشود.

اولتیماتوم ۲۴ ساعته به خودروسازان

غضنفری در ادامه در خصوص شکل‌گیری کارگروه مشترک دولت و مجلس برای نرخ‌گذاری خودرو افزود: موضوع ایجاد کارگروه مشترک برای قیمت‌گذاری نبود بلکه نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع بر این باور بودند که باید جزئیات قیمت‌گذاری را مورد بررسی قرار دهند بر این اساس قرار شد که کمیته‌ای در سازمان حمایت یا مجلس تشکیل شود تا خودروسازان در آن منشا افزایش قیمت را توضیح دهند. وی ادامه داد: به دلیل اینکه زمان جلسه کمیسیون صنایع محدود بود، قرار بر این شد که کمیته جداگانه‌ای تشکیل شود. غضنفری در خصوص اتمام حجت با برخی مدیران خودروسازی خاطر نشان کرد: پس از ابلاغ مصوبه قیمت‌گذاری بازهم خودروسازان برخی انواع خودرو رابه پیش فروش قطعی نگذاشتند که بر این اساس، با مراجعه‌ای که بنده به سایت‌های فروش خودروسازی داشتم، آنها را مکلف کردم ظرف مدت ۲۴ ساعت سایر خودروها را نیز به فروش بگذارند. وی گفت: دلیلی که خودرو سازن برای عدم عرضه ارائه می‌کردند این بود که مطمئن باشند قطعات خودروها تامین می‌شود که مقرر شد ظرف ۲۴ ساعت با قطعه‌سازان جلساتی برگزار کنند.