گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: به نظر شما نخستین اولویت رییس‌جمهور دهم برای حمایت از تولید چه خواهد بود؟ این سوالی است که «دنیای اقتصاد» از روسا و مدیران ۱۰ اتحادیه و تشکل صنعتی پرسیده است. به گزارش خبرنگار ما، اگرچه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای ۱۰تن از مدیران اتحادیه‌های صنفی و صنعتی بیان‌گر تمامی‌زوایای پیدا و پنهان اولویت‌های رییس‌جمهور آینده نخواهد بود، اما بدون شک ‌نمایی روشن و تصویری بدون برفک از آنچه باید مورد توجه دهمین منتخب مردم باشد، ارائه خواهد داد.

پیش به سوی اقتصاد مولد

رییس کانون عالی کارفرمایان ایران، با اشاره به اساس‌نامه کانون عالی انجمن‌های صنفی به خبرنگار ما می‌گوید: بر این‌اساس در آستانه انتخابات، هیچ یک از تشکل‌های عضو کانون نمی‌توانند از کاندیدای خاصی حمایت کنند؛ اما به طور قطع و یقین انتظارات و توقعات خود را از رییس‌ دولت دهم بیان خواهند کرد.

«ابوالفضل احمد خانلو» در خصوص دیدگاه خود در مورد نخستین اولویت رییس‌جمهور آینده برای حمایت از تولید می‌گوید: تامین امنیت سرمایه‌گذاری در راه تولید، باید به عنوان نخستین اولویت مدنظر قرار بگیرد. هر دولتی که به این مورد توجه کند، بدون شک دارای یک اقتصاد مولد و اشتغال‌زا خواهد بود.

در انتظار بازگشت رونق

رییس انجمن ریخته‌گران ایران نیز در پاسخ به این سوال خاطرنشان می‌کند: اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگرداندن رونق به اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی باید به عنوان اولویت اول مطرح شود. پیشنهاد ما این است که روند اختصاص اعتبارات بانکی برای تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی، به نفع صنعت تغییر جهت بدهد؛ چراکه در حال حاضر اعتبارات لازم برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی در بسیاری از موارد به حداقل میزان ممکن و در برخی موارد به صفر رسیده است.

«محمد حسین فلاح» با اشاره به کاهش شدید حجم تقاضا در بازار می‌گوید: دولت دهم در کوتاه مدت باید به منظور تقویت بازار تقاضا اعتبارات بانکی را به این مسیر هدایت کند و ما را از وضع بحرانی خارج کند. در میان مدت هم تعرفه‌های گمرکی باید به نفع صنعت تغییر کنند.وی همچنین بر این عقیده است که در دولت دهم باید استراتژی‌های صنعتی مورد بازنگری قرار گیرد، تنش‌های سیاسی احتمالی با دیگر کشورها حتی‌الامکان به حوزه اقتصاد سرایت نکند و محیط کسب و کار به گونه‌ای ایمن شود که آینده اقتصاد کشور تا حد مورد قبولی قابل رویت و پیش‌بینی شود.

تدوین نقشه راه

از سوی دیگر، دبیر انجمن سرامیک ایران با اشاره به اینکه دولت آینده به امر پژوهش نیز باید توجه لازم را داشته باشد، می‌افزاید: تلاش برای تدوین نقشه استراتژیک سرامیک و حتی دیگر صنایع به کمک نهاد‌های غیردولتی، باید به عنوان نخستین اولویت دولت دهم مطرح شود. این بدان معنا است که باید دید، صنایع ما در حال حاضر در کجا قرار دارند و به کجا باید برسند. این نقشه می‌تواند در یک چشم‌انداز ۲۰ یا ۳۰ ساله تدوین شود.

«حسین سرپولکی» ادامه می‌دهد: توسعه پژوهش بر مبنای نیاز‌های صنعت داخلی، افزایش سهم بودجه در بودجه سالانه و پرهیز از عوام زدگی در اعلام موفقیت‌های علمی ‌از جمله راهکار‌های تحقق حمایت‌های دولت از تولید و صنعت است.وی در ادامه با بیان اینکه دولت در کنار سامان دادن به این امور می‌تواند با اتخاذ‌ساز و کارهای مناسب به خروج صنایع از حالت رکود کمک کند، خاطرنشان می‌کند: دولت می‌تواند برای حمایت واقعی از صنایع بحران‌زده اقدام به استمهال بدهی آنان کند، تعرفه‌های گمرکی را به نفع آنان تغییر دهد، تسهیلات مالیاتی متناسب با وضعیت تولید در نظر بگیرد و جوایز صادراتی قابل توجهی به صادر‌کنندگان اعطا کند.

کلید اصلی ماجرا؟

در همین حال رییس انجمن پیمانکاران تجهیزات صنعتی نیز در پاسخ به این سوال که اولویت اول رییس‌جمهور آینده برای حمایت از تولید چه باید باشد، می‌گوید: تکلیف مالکیت حوزه‌های مختلف در این دولت باید مشخص شود؛ چراکه اقتصاد در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می‌برد و هنوز مشخص نیست اقتصاد ما یک اقتصاد خصوصی یا یک اقتصاد دولتی است.

«پرویز تیوای» می‌افزاید: در این شرایط بخش خصوصی امکان حضور در بخش زیربنایی و بالادستی را نخواهد یافت. بنابراین کلید اصلی ماجرا در این است که از تصدی گری دولت در امور اقتصادی کاسته شود و دولت بیشتر به امور نظارتی بپردازد.وی در ادامه به دیگر مواردی که می‌تواند به عنوان اولویت‌های دولت مطرح شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: ساختن زیربنای اقتصاد، شفاف‌سازی اطلاعات، توجه ویژه به امر آموزش و پژوهش و بها دادن به تشکل‌ها و NGOها می‌تواند از جمله اولویت‌های مورد توجه دهمین منتخب مردم باشد.

پذیرش بحران

اما رییس انجمن صنایع چوب چه نظری در رابطه با نخستین اولویت دولت دهم برای حمایت از تولید دارد؟

«نوروزی» با اشاره به این که هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته که اقصاد کنونی کشور یک اقتصاد بحران زده است، می‌گوید: ابتدا باید قبول کنیم که از نظر اقتصادی در یک شرایط بحرانی به سر می‌بریم و پس از آن باید به اتحاذ راهکارهای ضد بحران بپردازیم.وی همچنین ادامه می‌دهد: حمایت از تزریق نقدینگی به واحد‌های تولیدی، افزایش قدرت خرید مردم از طریق کاهش مالیات یا افزایش حقوق و استمهال بدهی‌های واحد‌های صنعتی به مدت حداقل دو سال از جمله راه حل‌های رفع موانع موجود است.

رعایت قواعد بازی

از سوی دیگر، رییس انجمن تولید‌کنندگان رایانه ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما می‌گوید: ایجاد جاذبه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید به عنوان مهم‌ترین اولویت در دهمین دوره ریاست‌جمهوری مورد توجه قرار بگیرد.«محمدحسین محبی» با بیان اینکه برای حمایت از تولید باید قواعد بازی رعایت شود، خاطرنشان می‌کند: توجه به ایجاد صنایع‌های-تک (High tech)، حفظ و صیانت از قوانین موجود، هم‌گرایی در بخش دولتی و خصوصی و ایجاد اشتغال برای جوانان در حوزه ICT از جمله این قواعد است.

راهی به جز تعطیلی

رییس انجمن تولید‌کنندگان روغن نباتی نیز در رابطه با اولین اولویت دولت آینده برای حمایت از تولید، می‌گوید: مهم‌ترین اولویت تامین نقدینگی است، چراکه امروز بسیاری از کارخانجات از جمله کارخانه من با بیش از یک هزار کارگر به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی در آستانه تعطیل شدن قرار دارند.

«نعمت‌ا... زمانیان» ادامه می‌دهد : باید اعتبارات بانکی گشایش یابند تا کارخانجات را از فلج شدن نجات دهند؛ چراکه در صورت تداوم روند موجود راهی جز تعطیل کردن کارخانه‌ها پیش روی صاحبان صنایع وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از قاچاق

اما متفاوت‌ترین اظهارنظر در مورد نخستین اولویت رییس دهم را رییس انجمن تولید‌کنندگان کفش می‌کند.

«حمید زرگر» بدون مقدمه به خبرنگار ما می‌گوید: جلوگیری از قاچاق کالا باید مهم‌ترین اولویت رییس‌جمهور آینده باشد.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌ای از کالاهای وارداتی، یا به صورت قاچاق وارد شده‌اند یا با کم‌اظهاری از گمرک عبور کرده‌اند. در این صورت کالای تولید داخل که تعرفه واردات مواد اولیه آن به صورت کامل پرداخت شده است، امکان رقابت با بسیاری از رقبای خارجی را از دست می‌دهد.

تسهیلات واردات ماشین‌آلات

از سوی دیگر، نایب رییس انجمن سنگ کشور در پاسخ به این سوال مشترک می‌گوید: هر رییس‌جمهوری که بیاید، در نخستین گام باید نفت و درآمد‌های آن را فراموش کند و به بخش معدن و صنایع معدنی توجه کند. دلیل این موضوع هم این است که ایران با دارا بودن نزدیک به ۵۰ نوع ماده معدنی، یکی از غنی‌ترین کشورها در دنیا است.

«زین‌العابدین نجفی» با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰‌درصد ماشین‌آلات کارخانجات تولید سنگ فرسوده است، خاطرنشان می‌کند: مسوولان باید تسهیلاتی قائل شوند که امکان استفاده از امکانات دولتی فراهم شود. در این صورت معدن کاران نیز اقدام به واردات ماشین‌آلات معدنی و نوسازی خطوط خود خواهند کرد که منجر به بالا رفتن بهره‌وری و افزایش قدرت رقابت خواهد شد.

ترمیم روابط بانکی

دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان شیرینی و شکلات نیز در خصوص اینکه اولین اولویت دولت دهم برای حمایت از تولید داخل چه باید باشد، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بخش قابل توجهی از یارانه‌های دولتی به سمت مصرف میل می‌کنند. باید اقداماتی صورت گیرد که با یک جهت‌گیری نسبتا مشخص، یارانه‌ها از بخش مشرف به سمت تولید هدایت شوند. در این صورت است که کشور ما از مصرف‌زدگی دور خواهد شد.«علی موحد» ادامه می‌دهد: باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که نقدینگی واحدها تامین شود و رابطه بانک‌های داخلی با کشورهای خارجی ترمیم شود تا صنایع ما از وضع موجود خارج شوند.