برنامه حضور در صنعت سیمان لبنان و الجزایر

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: به دنبال مشارکت بخش خصوصی در احداث کارخانجات سیمان و خودکفایی کشور در تولید این محصول استراتژیک، مقامات وزارت صنایع و معادن با تغییر رویکردی اساسی در این حوزه صنعتی در پی حضور در بازارهای بین‌المللی هستند. مدیرعامل شرکت احداث صنعت از تغییر ساختار تشکیلاتی این شرکت تا دو ماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: شرکت احداث صنعت پیش از این متولی ساخت و راه‌اندازی کارخانجات تولید سیمان در کشور بود، اما از این پس تولید داخل به بخش خصوصی سپرده می‌شود و ما در بازارهای جهانی حاضر خواهیم شد. «مجید توکلانی» ادامه می‌دهد: این شرکت تا به حال نیز نزدیک به ۹کارخانه تولید سیمان با ظرفیتی بالغ بر ۹میلیون تن در کشور به بهره‌برداری رسانده است. اما هم‌اکنون بر اساس سیاست‌های جدید وزارت صنایع و معادن، مامور احداث کارخانجات تولید سیمان در خارج از کشور شده است. چراکه در این مقطع که بیشتر شرکت‌های خصوصی وارد این حوزه شده‌اند، دیگر نیازی به وجود بخش دولتی در این عرصه نخواهد بود. وی با بیان اینکه بحث واگذاری امور تولید به بخش خصوصی و حضور ما در عرصه بین‌المللی از یک یا دو سال اخیر مطرح بوده است، خاطرنشان می‌کند: زمانی که بحران کمبود سیمان در کشور به‌وجود آمد، برای حل مشکل کمبود سیمان شرکت احداث صنعت راه‌اندازی شد، اما طی چند ماه اخیر و با رفع این مشکل، رویکرد وزارت صنایع و معادن به سمت بازارهای بین‌المللی تغییر کرده و عقد قرارداد احداث کارخانه سیمان با دیگر کشورها به کانون توجه این وزارتخانه تبدیل شده است.

قرارداد با کاراکاس و دمشق

وی در خصوص برنامه‌های وزارت صنایع برای حضور در بازارهای خارجی می‌گوید: در حال حاضر دو قرارداد احداث کارخانه، یکی با کشور سوریه و دیگری با کشور ونزوئلا داریم. عملیات اجرایی کارخانه واقع در سوریه به پایان رسیده و هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون تن سیمان تولید می‌کند. این واحد تولیدی در حال سپری کردن دوره تضمین است و به محض اینکه مدیریت سوری بتواند اداره امور را بر عهده بگیرد، کار ما هم تمام می‌شود. وی می‌افزاید: تمام مراحل احداث این کارخانه در سوریه حدود ۵ سال به طول انجامید. توکلانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قرارداد کشور ونزوئلا عنوان می‌کند: پروژه مربوط به این کشور ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال ۲۰۱۰ نیز به پایان خواهد رسید. ارزش کل قرارداد این کارخانه یک‌میلیون تنی، ۱۹۴میلیون دلار است که ۹۴میلیون دلار آن تا به حال از سوی طرف ونزوئلایی پرداخت شده است. وی با بیان اینکه قسمتی از این قراردادها در قالب تفاهم نامه‌هایی بود که دولت با دیگر کشورها منعقد کرده است، می‌گوید: این تفاهم‌نامه‌ها تاکنون با کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به امضا رسیده است.

مدیرعامل احداث صنعت همچنین از شرکت در مناقصه‌ای بین‌المللی در کشور الجزایر خبر می‌دهد و می‌گوید: ما با حضور در این مناقصه برای افزایش دومیلیون تنی ظرفیت کارخانه‌های «الشلف» و «عین الکبیر» اعلام آمادگی کردیم. برای افزایش ظرفیت این واحد‌ها حدود ۷۰۰میلیون دلار اعتبار ساخت مورد نیاز است.

مذاکره در بیروت

توکلانی در ادامه با بیان اینکه ایران به دنبال احداث کارخانه سیمان در کشور لبنان نیز هست، می‌افزاید: پیش از این یک سری مذاکرات در تهران برای احداث کارخانه سیمان در لبنان انجام شده است.

در همین راستا یک هیات ایرانی تا حداکثر یک ماه آینده برای پیگیری مذاکرات به این کشور سفر خواهند کرد.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه شرکت احداث صنعت برای تسهیل امور مربوط به صادرات سیمان اقدام به احداث یک پایانه صادراتی مخصوص صادرات سیمان کرده است، خاطرنشان می‌کند: این پایانه در بندر امام واقع شده است، اما به دلیل آنکه در گذشته صادرات سیمان با مشکلاتی رو‌به‌رو بود، این پایانه نیز کارآیی چندانی نداشت، بنابراین ساخت آن نیز به درازا کشید. این در حالی است که از سال گذشته که بر اساس دستورالعمل ابلاغی دولت، امکان صدور سیمان نیز مجددا فراهم شده است به دنبال آن هستیم که هرچه سریع‌تر این پایانه فعال شود.

راه‌اندازی پایانه

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته این پایانه که ظرفیت صدور یک میلیون تن سیمان در سال را دارد، حداکثر تا نیمه دوم سال جاری فعالیت خود را آغاز کند. البته بخشی از امور مربوط به تکمیل این پایانه مربوط به شرکت پایانه احداث است، چراکه ۵۵درصد از سهام مربوط به این پایانه متعلق به شرکت سیمان فارس- خوزستان است و ۴۵درصد آن در اختیار ایمیدرو و شرکت احداث صنعت قرار دارد.