درآمدها فعلا کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: با وجود آنکه حدود یک‌ماه از زمان افتتاح کارخانه سیمان ساروج که با بهره‌برداری از آن کشور در تولید سیمان خودکفا شد می‌گذرد، اما هنوز تولید این کارخانه کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد و به نظر می‌رسد زمان بیشتری مورد نیاز مدیران این واحد است تا درآمد‌های آن را به حد نصاب قابل قبولی برساند. مدیرعامل کارخانه تازه تاسیس سیمان ساروج با بیان اینکه از زمان افتتاح کارخانه یک مقدار جزئی کلینکر فروخته شده است، اظهار کرد: «تا به حال نزدیک به ۱۰هزار تن کلینکر فروش داشته‌ایم، ولی این میزان آنقدر نبوده که تکاپوی هزینه‌هایمان را جوابگو باشد. در حال حاضر هر تن کلینکر را حدود ۵۰هزار تومان می‌فروشیم این بدان معنا است که کارخانه تا امروز حدود ۵۰۰میلیون تومان درآمد داشته است».

داریوش حمیدی ادامه داد: «ما در روزهای نخست با ۴۰درصد ظرفیت تولید شروع به فعالیت کردیم تا اینکه به مرور بر حجم تولید کارخانه افزوده شد و امروز به سطح ۱۰۰درصد رسیده است».

حمیدی با بیان اینکه هم‌اکنون کمبود منابع مالی، جدی‌ترین چالش پیش روی این واحد تولیدی سیمان است، خاطرنشان کرد: «هزینه‌های کنونی ما یک مخلوطی است از هزینه‌هایی که از قبل باقیمانده است و هزینه‌های جاری البته میزان هزینه‌های باقیمانده از گذشته بسیار ناچیز و در حدود یک یا دومیلیارد تومان است. همچنین نرخ استهلاکات را نیز باید به هزینه‌های فوق افزود».

مدیرعامل بزرگ‌ترین واحد تولید سیمان کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر حاشیه سود این کارخانه چقدر است، اظهار کرد: «ما هنوز حاشیه سودمان را حساب نکرده‌ایم، چراکه تازه سال اولی است که ما تولید را شروع کرده‌ایم. بنابراین هنوز قیمت تمام شده و حاشیه سودمان را حساب نکرده‌ایم، اما برآورد ما به طور کلی از میزان حاشیه سود حدود ۱۵ تا ۲۰درصد است».

وی ادامه داد: «معمولا کارخانه‌هایی که جدیدالتاسیس هستند و هزینه‌های مالی‌شان از ابتدا یک هزینه‌های سنگینی بوده است، در مقایسه با کارخانه‌هایی که پیش‌تر راه‌اندازی شده‌اند و دیگر هزینه استهلاک منظور نمی‌کنند، حاشیه سود کمتری دارند. بنابراین حاشیه سود واحد تولیدی ساروج حداقل ۵ تا ۱۰درصد کمتر از سود دیگر واحد‌های تولیدی سیمان است که در گذشته تاسیس شده‌اند».

به گزارش خبرنگار ما، این بدان معناست که این واحد تولیدی حداقل ۴۰درصد کمتر از واحد‌های قدیمی تر تولید سیمان سودآوری دارد، که البته این معضل طی سه یا چهار ماه آینده حل خواهد شد.

حمیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا به حال حدود یک‌میلیون تن از محصولات خود را پیش‌فروش کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: «از حدود یک یا دوماه آینده تحویل محموله‌های صادراتی خود را آغاز خواهیم کرد. در مجموع با صادرات این یک‌میلیون تن، بیش از ۶۰میلیون دلار عاید کشور خواهد شد. وی در رابطه با کشورهای هدف این محموله‌های صادراتی نیز اظهار کرد: کشور‌های حاشیه خلیج فارس، امارات، بحرین و قطر از بازارهای مقصد صادرات ما بوده‌اند. البته برخی از کشورهای شرق آسیا نیز از دیگر کشورهای هدف بازارهای صادراتی ما خواهند بود».

وی در خصوص ظرفیت تولید کلینکر این واحد گفت: «این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت ۶هزار تن کلینکر در روز معادل ۲میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند. البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است طی سه یا چهار سال آینده این ظرفیت به دو برابر مقدار کنونی، یعنی ۴میلیون تن در سال برسد».

وی در پایان سخنانش در خصوص هزینه احداث این کارخانه خاطرنشان کرد: «تاسیس این کارخانه بیش از ۲۰۴میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که حدود ۴۷میلیون یورو از آن به واردات ماشین‌آلات مورد نیاز اختصاص داشته است.»